Longeren met bijzetteugels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soniador

Longeren met bijzetteugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 15:40

Ik zou graag willen beginnen met het longeren van mijn paard met bijzetteugels om meer spieren te kweken.Maar eigenlijk heb ik hier geen ervaring mee,dus zou ik wel wat tips kunnen gebruiken.

Manieki

Re: Longeren met bijzetteugels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:44

De eerste keer zowieso even vragen of iemand die hier ervaring mee heeft je wil helpen. Sommige paarden vinden het de eerste keer eng omdat ze 'vast' zitten. Je moet ze dan goed naar voren laten lopen, zodat ze geen kans krijgen om te gaan stijgeren.
De eerste keer ook je bijzet lekker slap houden, en hem af en toe een gaatje korter. Dit zodat hij er aan kan wennen.
Eerst even zonder de bijzet vast te zetten warm laten lopen!

Er zijn vast nog een hoop andere dingen waar je op moet letten, maar dit vond ik in eerste instantie het belangrijkste

Succes!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:07

Sla het boek van lammert haanstra eens open.
Ik ben dit nu aan het lezen en er staan toch wat tips in.
Longeerde wel al, maar wilde over gaan met touwtjes.
Moet zeggen, het staat allemaal goed omschreven.
Succes ermee.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:59

eerst 10 min los stappen zonder bijzet
daarna 10 min aan elke kant longeren met lange bijzet en dit 2 a 3 keer per week doen
zo ong. 2 weken
en na de eerste 2 weken 2 gaatjes strakker en zo weer 2 weken en dan zo langzaam opbouwen totdat je de juiste stelling hebt

let wel op dat je paard eerst warm laat stappen zonder bijzet en ook uit laat stappen zonde bijzet zodat je paard even helemaal kan ontspannen