Staken tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Staken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 09:23

Nu ben ik nog niet zo lang thuis in de wereld van de shetlanders, maar ik ben er inmiddels wel achter dat er (op die van ons in ieder geval) een aardige kop zit.

We mennen met hem en om hem daarnaast de benen te laten strekken loopt hij een paar keer met kinderen een les mee.
Voor de kar merk je duidelijk dat hij slecht om rechts wil buigen. Mijn idee om hem bijgezet te longeren leek me toch niet direct verkeerd. Bij ons andere paard werkt longeren immers goed en een shetlander is klein maar in weze gewoon een pony.

Een rondje of vijf gaat het goed, maar dan denkt hij: doe het zelf. En er is vervolgens geen beweging meer in te krijgen Bloos! Zo af en toe komt hij op je af lopen/huppelen (en dan ben je blij dat het geen KWPN-er van 1.70 is Schijnheilig ) en verder stapt hij soms een rondje. Hij heeft weinig tot geen respect voor de longeerzweep en ik vrees ook dat ik niet in zijn rijtje van respectvolle dingen voorkom... Nors opkijken

Niet bijgezet wil hij nog wel eens de andere kant op rennen en bijgezet gaat hij gewoon in de staak. Daar sta je dan met je goede gedrag No Cheer

Iemand enig idee hoe ik van Sjim een fijn te longeren pony maak, want ik ben toch niet van plan me hierbij neer te leggen.

Groetjes

aslo

Re: Staken tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:52

Het kan zijn dat Sjim rechtsom buigen lichamelijk gewoon moeilijk vindt. Als hij dan een paar rondjes rechtsom (bijgezet) heeft gelopen, krijgt hij wellicht wat spierpijn en gaat in de staak?
Je zou ipv bijzet ook de sluiting van je longeerlijn door een oog van de singel kunnen doen en dan naar het bit. Op deze wijze kun je hem afwisselend vragen in te buigen. Hierdoor kun je ook steeds ff lossen voor de ontspanning. Tevens kan hij dan toch niet gauw linksom schieten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:54

sorry, net andersom, eerst de sluiting door het bit en dan naar het oog van de singel.

Smeess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:26

Mijn paard wil dus ook niet fatsoenlijk aan de longe lopen..
Ik heb al geprobeer met die buigingen en heb al een speciaal steunzadel geprobeerd of zo iets maar niets helpt
Op sommige momenten vliegt ze ineens in de race of gaat ze enorm bokken of op andere momenten
zet ze geen stap meer vooruit ..
Iemand nog 'n tip? Scheve mond

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:15

probeer hem in galop te houden en laat dan steeds rusgr lopen

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:36

Ik krijg hem niet vooruit, laat staan dat hij gaat galopperen. Ja hij gaat wel vooruit, als hij het wil. Maar dat is toch niet helemaal de bedoeling.

@ Aslo: slim, daar had ik nog niet aan gedacht. terwijl het zo voor de hand ligt om de longeerlijn zo te bevestigen.
Ik denk overigens niet dat het de spierpijn is, aangezien hij het zowel links als rechtsom doet.
Maar misschien is het 'arme schaap' gewoon niets gewend. Eigenlijk weet ik dat wel zeker, we kochten hem bij eigenaren waar hij alleen leuk stond te wezen. Bij ons moet hij gewoon werken. Veel geduld en het komt uiteindelijk wel goed.

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:01

Probeer eens te longeren met dubbele longe. Dat moet lukken als je kunt mennen.

Met de dubbele longe kun je uiteraard makkelijker en sneller wisselen van hand. Dan laat je hem bijvoorbeeld 2 rondjes de lastige kant oplopen gevolgd door 1 rondje op de makkelijke kant. Oftewel wisselen van kant voor het apparaat staakt! Als spierpijn de oorzaak is dat hij staakt dan zal het zo wel beter gaan.

Ook kun je met de dubbele longe werken aan de lange lijnen, er vanuit gaande dat je conditie goed is. Je kunt dan bijna alles doen wat je kunt als je erop zou zitten. Schouder voor, schouder binnenwaarts, wijken, appuyeren en zo verder. Allemaal oefeningen om Sjim lekker lenig te maken.

Geduld is wel een factor. Het blijven Shetten. Het koppie of in elk geval wat daar in zit, is inderdaad apart en totaal anders dan van een KWPNer of zelfs de Haffies. Fysiek hebben ze hun grenzen maar dat koppie is toch het meest bepalende. (Ja ook wij hebben zo'n geval)!

Oeps ik vergeet het bijna. Bij het luie, vervelende en stoicijnse mormel dat zijn weg naar ons hart (en erger onze stal) heeft gevonden helpt het ook om hem samen met zijn Lieve schattige en brave maat samen te longeren.

Draak (zo heet het verveel) loopt dan voor en Monster (zo heet de lieve, brave en hardwerkende Shet) loopt erachter en bijt hem in zijn kont als Draak te langzaam gaat. Soms laat ik ze naast elkaar lopen en dan loopt Draak aan de binnenkant tussen mijn zweep en Monstertje in. Meestal is die zweep dan niet meer nodig voor het tempo omdat ze elkaar opzwepen (mooi gekozen woord) tot betere prestaties maar nog wel voor of juist tegen het omkeren.

Ik wens je heel veel succes. Wil je nog meer weten PB!