Draven niet nagevelijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ericalover

Draven niet nagevelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 17:27

Hallo mensen!

Ik rij op een paardje van een oude buurman van mijn vriend!
Super paardje van 6 jaar en mooi getekent!
Echt een mooi springpaardje!
Maar het rijden gaat niet zo goed!

als ik opstap en weg rij, rij ik haar lekker los!
Dan laat ik haar nageven! en dat lukt mooi in stap. heel netjes! alleen af en toe gooit die de kop weer omhoog! en dan werk ik haar weer naar beneden! en dan blijft ze mooi op loodlijn stappen! mooi ruim!
Maar in draf, draaf ik aan en dan gooit zij haar kop omhoog en dan vertikt ze om na beneden te lopen!
en dan ga ik weer stappen naar beneden werken en dan aandraven door zitten en dan blijft ze even nagevelijk en dan gooit ze weer de kop omhoog! Verdrietig en krijg haar niet echt stil beneden!
Maar galop blijft ze wel netjes naar beneden! mooi verzameld enz!
Maar dat is in de bak!

Als ik in het weiland rij! blijft ze langer naar beneden. en het lijkt dan net als zij zich verveelt dat ze dan weer met hoofd naar boven gaat! en dan rij ik haar makkelijker weer naar beneden!

En er rijden nog 2 andere op!
De eigenaar! en die heeft verschillende manieren geprobeert maar lukt zelf ook niet zo goed! eigelijk zelfde als mij!
En dan nog een buurmeisje van mij vriend! en die spring zelf ook! en ik weet niet hoe het haar afgegaat!

Hoe kan dit? en wat zijn tips?
Ik heb alleen hier foto's van jammer genoeg!
Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

montyjansen

Re: Draven niet nagevelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:02

Veel slang voltes rijden, met een ontspannen binnen teugel en activerend binnenbeen, dan zakt hij wel een keer, na een paar dagen.

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:04

montyjansen schreef:
Veel slang voltes rijden, met een ontspannen binnen teugel en activerend binnenbeen, dan zakt hij wel een keer, na een paar dagen.

activerend? maar ik moet niet veel met been aankomen want dan wil die onder me weg lopen!
Andere tip voor het been?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:12

Hij moet wel voorwaarts blijven want na een boog of 5/6 gaan ze altijd langzamer lopen, dan heb je dat been nodig voor door lopen en leren buigen.

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:14

montyjansen schreef:
Hij moet wel voorwaarts blijven want na een boog of 5/6 gaan ze altijd langzamer lopen, dan heb je dat been nodig voor door lopen en leren buigen.

ook! maar ze loopt altijd netjes door en heeft geen neiging om te stappen! ze wil eerder sneller dan langzamer

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:19

Als het goed is blijft hij wel onder je lopen als je iets terug gaat zitten in je houding, hij moet wel leren je kuiten te accepteren dat ze aan liggen, anders kan je straks niet voelen of hij recht loopt.

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:21

montyjansen schreef:
Als het goed is blijft hij wel onder je lopen als je iets terug gaat zitten in je houding, hij moet wel leren je kuiten te accepteren dat ze aan liggen, anders kan je straks niet voelen of hij recht loopt.

ook! dat is ze ja;) ik zal het proberen als ik er op rij! en nog meer tips mischien?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:30

Veel oefenen, meer tips?? Dan komen we niet op bed vannacht denk ik. Goede instructie of iemand die kijkt wat er gebeurd na bepaalde hulpen die je geeft (is dan een soort spiegel). Filmpjes maken. Pling Cool Ach gut

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 19:33

montyjansen schreef:
Veel oefenen, meer tips?? Dan komen we niet op bed vannacht denk ik. Goede instructie of iemand die kijkt wat er gebeurd na bepaalde hulpen die je geeft (is dan een soort spiegel). Filmpjes maken. Pling Cool Ach gut

Ja sorry ik ben heel lastig! Bloos maar wil haar gewoon goed rijden! Clown
ja ook! ik wil me instructeur ook vragen van de verening om tips te geven! maar die zie ik morgen, maar vorige week was ze afwezig Verdrietig
ik kan wel filmpje maken maar wat heb ik daar aan dan? dan kunnen jullie zien wat er loos is?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:38

Nee kan je zelf zien hoe goed of…matig je rijd, Ach gut of het beter gaat. Pling En of je gevoel net zo is als dat je denkt dat het er uit ziet. Verdrietig of Go jij! Go jij!

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:57

montyjansen schreef:
Nee kan je zelf zien hoe goed of…matig je rijd, Ach gut of het beter gaat. Pling En of je gevoel net zo is als dat je denkt dat het er uit ziet. Verdrietig of Go jij! Go jij!

ook! nou ik heb wel een beeld van hoe ik zelf rij enz!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:01

Het is altijd goed om foto's of video's te maken, want er valt je altijd wel iets op wat je kunt verbeteren Lachen

Probeer je paardje niet nagevelijk te vragen, laat het haar zelf aanbieden. Laat r maar lekker met dr neus over de grond draven met lange teugel, rij met lange teugel veel overgangen van stap naar draf, in de draf zelf schakelen, en rij aan die lange teugel heeeeel veel figuren zodat ze elke keer haar achterbeen eronder moet blijven houden om haar evenwicht te houden.
Doe dit een paar dagen en doe dit dan nog een keer, maar na deze oefeningen ga je haar langzaam oppakken. Doet ze haar hoofd omhoog, laat je de teugels weer los. Enz enz enz.

Focus je ajb niet op het 'aan de teugel rijden', dan verkloot je meer dan dat je goed doet. Het moet van achter naar voren komen; dus éérst het achterbeen eronder en dan volgt de bovenlijn in de hals vanzelf Knipoog

Het kan ook komen doordat ze haar evenwicht in de draf moeilijker kan bewaren. Het helpt haar om dus lekker veel met losse teugel te draven Lachen
Wat ook nog zou kunnen is dat ze stijf is in haar rug (spieren, gewrichten, enz). Het zou niet verkeerd zijn eens een fysio te laten komen Lachen

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:06

Puchje schreef:
Het is altijd goed om foto's of video's te maken, want er valt je altijd wel iets op wat je kunt verbeteren Lachen

Probeer je paardje niet nagevelijk te vragen, laat het haar zelf aanbieden. Laat r maar lekker met dr neus over de grond draven met lange teugel, rij met lange teugel veel overgangen van stap naar draf, in de draf zelf schakelen, en rij aan die lange teugel heeeeel veel figuren zodat ze elke keer haar achterbeen eronder moet blijven houden om haar evenwicht te houden.
Doe dit een paar dagen en doe dit dan nog een keer, maar na deze oefeningen ga je haar langzaam oppakken. Doet ze haar hoofd omhoog, laat je de teugels weer los. Enz enz enz.

Focus je aub niet op het 'aan de teugel rijden', dan verkloot je meer dan dat je goed doet. Het moet van achter naar voren komen; dus éérst het achterbeen eronder en dan volgt de bovenlijn in de hals vanzelf Knipoog

Het kan ook komen doordat ze haar evenwicht in de draf moeilijker kan bewaren. Het helpt haar om dus lekker veel met losse teugel te draven Lachen
Wat ook nog zou kunnen is dat ze stijf is in haar rug (spieren, gewrichten, enz). Het zou niet verkeerd zijn eens een fysio te laten komen Lachen

Conclusie! Lang laag rijden?(dat wil wel redelijk al)
en veel figuren rijden!
En nie focusen op aan het teugel rijden! maar op andere dingen!
ook! ik zal het proberen

Fysio? zal het eens overleggen! Bedankt!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:08

OK dan!

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:10

gewoon wat meer doorwerken of longeeren met bijzet teugel

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:12

Daar los je het probleem ook echt mee op ja.
'kom we trekken de pony gewoon naar beneden!"

Dan is het wel zeker dat je haar verkloot Scheve mond

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:21

Puchje schreef:
Daar los je het probleem ook echt mee op ja.
'kom we trekken de pony gewoon naar beneden!"

Dan is het wel zeker dat je haar verkloot Scheve mond

maar we trekken haar niet naar beneden!:O

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:22

N_jumping schreef:
gewoon wat meer doorwerken of longeeren met bijzet teugel

We hebben haar gelongeerd met bijzet! en dat ging goed!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:22

Nee, jij niet nee, gelukkig maar!!!

Mijn post was op N_jumping gericht.
Ik heb medelijden met de paarden die zij rijdt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:23

ericalover schreef:

Dan kan ze met jouw gewicht erbij dus moeilijk haar evenwicht bewaren, help haar hierbij Lachen

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:24

Puchje schreef:
ericalover schreef:

Dan kan ze met jouw gewicht erbij dus moeilijk haar evenwicht bewaren, help haar hierbij Lachen

tips? maar in het weiland geeft ze wel netjes na! maar in het bak niet!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:26

Vindt ze het in de bak misschien heel spannend?

Ik blijf erbij: lange teugel!
Mijn paard concentreert zich op mij ook beter met lange teugel (en dus rijden op ZIT) dan als ik de teugels aanneem, dan is opeens ALLES spannend Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:28

ericalover schreef:
activerend? maar ik moet niet veel met been aankomen want dan wil die onder me weg lopen!
Andere tip voor het been?

Hier geef je dus het probleem.
Je kan niet goed met je been rijden, dus rij je het paard ook niet van achter naar voren en gebruik je dus teveel je handen om haar aan de teugel te rijden. Het omhoog gooien van haar hoofd bevestigd dit.
Op de foto's loopt ie te diep, dus zorg voor veel meer lengte in de hals.
Been moet je gewoon geven en als zij te snel gaat, moet je korte ophoudingen maken en weer zorgen dat de hals op lengte komt/blijft.

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 11:32

Citaat:
Hier geef je dus het probleem.
Je kan niet goed met je been rijden, dus rij je het paard ook niet van achter naar voren en gebruik je dus teveel je handen om haar aan de teugel te rijden. Het omhoog gooien van haar hoofd bevestigd dit.
Op de foto's loopt ie te diep, dus zorg voor veel meer lengte in de hals.
Been moet je gewoon geven en als zij te snel gaat, moet je korte ophoudingen maken en weer zorgen dat de hals op lengte komt/blijft.

ja ik geef toe dat ik beetje moeite heb me me handen stil te houden maar om nagevelijk te laten rijden doe ik niet anders dan veel andere mensen! ik kan me handen alleen wat moeilijker stil houden!
En meer lengte in de hals? ja ze loopt op de foto's wel wat opgekropt!

Maar been geven als ze te snel gaat? maar dan gaat ze toch nog sneller? Bloos

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:33

Even een toevoeging op superwoman:

Leer te remmen op je zit Lachen
Klem je knieen een beetje aan en wacht op reactie, je wilt met je hele lichaam stappen.
Niet aan de teugels gaan hangen om te stoppen, daar zijn ze namelijk niet voor Knipoog