Paard loopt snel te diep en springt in verkeerde galop aan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Paard loopt snel te diep en springt in verkeerde galop aan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:32

Mijn paard loopt al snel te diep en tegenwoordig springt hij aan 1 kant steeds verkeerd aan (nog nooit eerder last van gehad) hebben jullie tips hiervoor? Hij is trouwens 4jaar.

capopjekop

Re: Paard loopt snel te diep en springt in verkeerde galop aan w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:34

Mijn pony sprong vroerger verkeerd aan als ik teveel stelling had. Daar kun je eens naar kijken. Geef je nog steeds op de zelfde manier de galopshulp?

superwoman

Re: Paard loopt snel te diep en springt in verkeerde galop aan..

0Nanneke0 schreef:
Mijn paard loopt al snel te diep en tegenwoordig springt hij aan 1 kant steeds verkeerd aan (nog nooit eerder last van gehad) hebben jullie tips hiervoor? Hij is trouwens 4jaar.

weinig info!
-hoe zit het met les? en wat is zijn/haar commentaar erop?
-Hoe lang rij je 'm al?
- wat zijn je hulpen en wat heb je al geprobeerd?

Bamboe_Moon

probeer eerst in stap over balkjes, dan in draf en daarna iets honger, weer stap en daarna draf. enzo blijven oefenen.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:37

4maanden en heb 2 keer per week les. Mijn instructeur zegt, omdat hij nu losser gaat worden dat dat de oorzaak kan zijn. Mijn hulpen zijn nog steeds het zelfde. Het is sinds een paar keer nu daarvoor heeft hij het nog nooit gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:40

0Nanneke0 schreef:
4maanden en heb 2 keer per week les. Mijn instructeur zegt, omdat hij nu lossen gaat worden dat dat de oorzaak kan zijn. Mijn hulpen zijn nog steeds het zelfde. Het is sinds paar keer nu daarvoor heeft hij het nog nooit gedaan.

lijkt me meer dat het paard vaster gaat zitten. juist door verkeerde training gaat en paard vaster zitten. als het paard los is, zal hij de oefening niet moeilijker gaan vinden.
Welke hulpen gebruik je precies en waarom heb je nog niks anders geprobeerd? Andere stelling kan helpen namelijk. Als dat helpt, kan je vaak gelijk het probleem vinden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:40

Wat heeft de laatste post te maken met de vraag van de TP???
Het gaat over het verkeerd aanspringen in gelop.. dat heeft niks te maken met hindernissen...

Maar indd. meer info zal fijn zijn.. vooral wat je er zelf al aan het geprobeerd.. vaak heeft het ook te maken met de balans van je paard.. hij was 4 jaar zei je:
-heb je hem geleerd om echt op zijn eigen benen te lopen, of zoekt hij snel steun aan de bakrand e.d
- hoe is hij met stelling e.d buigt hij makkelijk in? zo niet werk hier eerst aan.
- is hij over het algemeen goed voorwaarts en vlot aan je been?

Bij die van mij moest ik juist heel veel stelling vragen toen hij nog jong was, anders sprong hij verkeerd aan..

succes...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:42

Een jong paard dat losser wordt kan ook niet weten wat hij met zijn balans moet doen..
Zeker omdat hij pas 4 maanden onder het zadel is..
Probeer veel aan zijn balans te werken..

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:44

Promessa schreef:
Wat heeft de laatste post te maken met de vraag van de TP???
Het gaat over het verkeerd aanspringen in gelop.. dat heeft niks te maken met hindernissen...

Maar indd. meer info zal fijn zijn.. vooral wat je er zelf al aan het geprobeerd.. vaak heeft het ook te maken met de balans van je paard.. hij was 4 jaar zei je:
-heb je hem geleerd om echt op zijn eigen benen te lopen, of zoekt hij snel steun aan de bakrand e.d
- hoe is hij met stelling e.d buigt hij makkelijk in? zo niet werk hier eerst aan.
- is hij over het algemeen goed voorwaarts en vlot aan je been?

Bij die van mij moest ik juist heel veel stelling vragen toen hij nog jong was, anders sprong hij verkeerd aan..

succes...

De laatste tijd zoekt hij steeds minder de bakrand op, maar komt zeker nog wel voor.
Hij is redelijk vlot aan me been, maar hier werken we aan.
Rij veel overgangen/voltjes/figuren. Hij was erg sterkt in het begin en reageerde eerst gewoon op niks geen been enz, maar dat word al beter.

haf2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:45

Promessa schreef:
Een jong paard dat losser wordt kan ook niet weten wat hij met zijn balans moet doen..
Zeker omdat hij pas 4 maanden onder het zadel is..
Probeer veel aan zijn balans te werken..

Nee ik heb hem 4 maanden sorry. Hij is een ongeveer 1 jaar onder het zadel.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:49

Ow oke.. maar weet je hoe hij is aangereden bij de vorige eigenaar..

Het feit dat jij zegt dat hij toch nog steun zoekt bij de bakrand klinkt toch wel bekend in mn oren.
Mijn kleine man deed dat ook.. op het moment dat hij losser werdt en meer op zijn eigen benen ging lopen sprong hij verkeerd aan..

Ze worden opeens los.. en al die soepele delen in je lijf zijn best raar... als je dan geen goede balans heb springt hij of verkeerd aan... of hij springt over in de bochten en in een volte.

Dit heeft tijd nodig.. en met veel geduld en trainen op de binnenhoefslag, vindt hij al snel die balans...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:54

lekker veel slangenvoltes rijden,
verschil leren tussen de verschillende kanten qua buiging
En gewoon blijven oefenen.
Je hebt een hoop goeie tips gekregen in de posten hierboven, succes.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:57

het kan zijn dat hij verkeerd aanspringt in galop omdat hij over de buiten schouder wegloopt, dit kan kloppen ivm met je verhaal over het tegen de bakrand plakken. Probeer je buitenteugel goed aan te houden en de schouder te begrensen ( buitenhand en knie) en eventueel alleen je buitenbeen aan de hulp geven en alleen je binnenbeen aanleggen zonder drukken. Dat je paard gaat hangen is waarschijnlijk omdat hij nog steeds op de voorbenen loopt. Probeer hem achter meer te activeren en je handen naar boven te laten volgen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:57

in het begin als je paard moeite heeft met in de goede galop aanspringen alleen maar in de hoek van een bak de galophulp geven en dus niet op de lange lijn
net zo lang te paard terugnemen uit de verkeerde galop totdat het goed aanspringt en dan uitbundig belonen met stem en hand

als je paard te diep loopt moet je af en toe een flinke ophouding naar boven toe doen
klein rukje(niet echt dus) richting plafond zodat het paard niet achter de noodlijn gaat lopen
als het paard reageerd op de hulp weer uitbundig belonen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:02

Een paard van 4 mag nog te diep lopen!!

Eerst die motor aan het werk zetten.. voorwaarts rijden en de gangen er in..
goed begrensen en aanspringen..

pas als dat allemaal er in zit ga je hem meer oprichten.
Ik vind niet dat je bij een paard van 4 al stevige ophoudingen moet gaat maken.
OP het moment van hangen rij je hem juist van achter naar voor.. meer snelheid erin en hand ontspannen.. als hij dan omhoog komt is dat goed.. langzaam terug rijden op je zit en niet op de hand..

Eerst moet de achterkant werken bij een paard.. daarna ga je pas aan de voorkant werken.