Paard hangt in mijn handen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen

Paard hangt in mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:15

..als ik hem wat opgerichter wil laten lopen.

Ik begin altíjd voorwaarts neerwaarts. Maar daarna wil ik hem wat meer gaan oppakken. En, je raadt het al, hij hangt in m'n handen.

Zal nog even een Citaat opzoeken.

Carmenn_ schreef:
Ik begin met rijden altijd met stappen, daarna doe ik een drafje, en dan een galopje, dit herhaal ik op de andere hand en als hij zijn energie een beetje kwijt is, en warm is, begin ik eigenlijk. Dit alles doe ik aan een losse teugel geen-amper contact en wat volte's en gebroken lijntje op je zit rijden.
Dan ga ik stappen en probeer ik hem wat in m'n hand te stellen. Ik werk naar een lage en ronde houding, maar ik blijf (proberen) vanuit m'n been, naar m'n hand te rijden. Dus van achter naar voor. Ik maak wat volte's, gebroken lijntjes, 8tjes, Sjes, en ga van hand veranderen. Dan ga ik draven in dezelfde houding. Ik blijf wat figuurtjes rijden, en ook wat stellingen naar links-rechts. Dan ga ik (natuurlijk eerst een paar keer van hand veranderen) hem wat hoger instellen, en wat tempowisselingen en overgangen maken. Daarbij wat schoudervoor en als dat goed gaat wat schouderbinnenwaarts, maar daar zijn we eigenlijk nog niet aan toe, dus schouderbinnenwaarts doen we alleen als het echt goed gaat. Dit is alleen het losrijden.

Ja, en dat lukt wel, maar hij blijft wel hangen..

Tips?

Carmen

Re: Paard hangt in mijn handen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:45

Lachen Geen tips.. Scheve mond

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:46

Die van mij heeft het ook heel erg gedaan.. ook op het moment van oprichten en aan het werk zetten.

Hij had last van zn rug. toen ik hem er niet doorheen kreeg en hij steeds erger ging hangen is er een osteopaat bij geweest. en ja hoor 2 blokkade's in zijn rug.

Hou hier a.u.b rekening mee.. veel paarden hebben rugklachten zonder dat je het merk.. laat hem anders voor de zekerheid nakijken.
want bij oprichten moeten ze hun rug gebruiken.. als ze dit niet willen en ze gaan meer hangen, willen ze hun rug onderdrukken.

Hier op bokt wordt al snel geroepen dat het om iets medische gaat.. zo ben ik zelf niet, maar heb hier ervaring mee en zeg het echt als advies..

Laat hem nakijken als dit probleem zich voor blijft doen.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:50

Als hij gaat hangen lijkt het me dat hij toch echt een soort op de voorhand valt. Ik denk dat hij moeite heeft om zijn achterhand er goed onder te plaatsen. Het lijkt me dus een kwestie van de achterhand sterker maken. Dit kan je toen door véél overgangen en tempowisselingen. Ook voltes verkleinen in galop. Zorg in ieder geval dat hij steeds impuls vanuit achteren krijgt. Ik denk dat je dit probleem niet in een paar daagjes opgelost hebt, daar gaat wel wat tijd overheen

DOe je ook weleens iets anders met hem, bijvoorbeeld buitenritjes of springen?

Verder zou je je nog een beetje in rechtrichten/academische rijkunst kunnen verdiepen. http://www.paardenbegrijpen.nl vind ik een goede website met goede uitleg.

Succes ermee!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 16:56

Promessa schreef:
Die van mij heeft het ook heel erg gedaan.. ook op het moment van oprichten en aan het werk zetten.

Hij had last van zn rug. toen ik hem er niet doorheen kreeg en hij steeds erger ging hangen is er een osteopaat bij geweest. en ja hoor 2 blokkade's in zijn rug.

Hou hier a.u.b rekening mee.. veel paarden hebben rugklachten zonder dat je het merk.. laat hem anders voor de zekerheid nakijken.
want bij oprichten moeten ze hun rug gebruiken.. als ze dit niet willen en ze gaan meer hangen, willen ze hun rug onderdrukken.

Hier op bokt wordt al snel geroepen dat het om iets medische gaat.. zo ben ik zelf niet, maar heb hier ervaring mee en zeg het echt als advies..

Laat hem nakijken als dit probleem zich voor blijft doen.

Hij is een halfjaar geleden zowel klinisch als rontgelogish goedgekeurd. En de tandarts komt binnenkort, omdat ik niet weet hoe lang het geleden is. Bedankt voor je reactie!

_Sigrid_ schreef:
Als hij gaat hangen lijkt het me dat hij toch echt een soort op de voorhand valt. Ik denk dat hij moeite heeft om zijn achterhand er goed onder te plaatsen. Het lijkt me dus een kwestie van de achterhand sterker maken. Dit kan je toen door véél overgangen en tempowisselingen. Ook voltes verkleinen in galop. Zorg in ieder geval dat hij steeds impuls vanuit achteren krijgt. Ik denk dat je dit probleem niet in een paar daagjes opgelost hebt, daar gaat wel wat tijd overheen

DOe je ook weleens iets anders met hem, bijvoorbeeld buitenritjes of springen?

Verder zou je je nog een beetje in rechtrichten/academische rijkunst kunnen verdiepen. http://www.paardenbegrijpen.nl vind ik een goede website met goede uitleg.

Succes ermee!

Eigenlijk rij ik ook veel overgangen, tempowisselingen en kleinere volte's. Zowel in draf als stap en galop.
Ik rij 4x perweek dressuur, en spring 2x. Mijn paard is niet verkeersmak, dus buitenritjes kan niet.

Maar op de voorhand vallen, tja, als ik in de spiegel kijk, dan zet hij zijn achterhand er toch echt wel onder. Het lijkt wel alsof ie alleen hangt..

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:30

Dan moet je het misschien toch meer gaan zoeken in de rugspieren. Heb je ooit longeren met pessoa overwogen? Dan kun je hem natuurlijk ook stapsgewijs naar boven instellen.
Het lijkt me sowieso dat er een 'probleempje' in de bespiering zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:28

Zowel bij een klinische als rontgelogishe keuring wordt de rug niet gefotograveerd dus wat Promessa aangeeft is hiermee niet uitgesloten. Knipoog

Tevens als een paard hangt op de hand is er 1 basisellement zeker niet in orde. Maar dat moet jij met jou nivo toch zeker wel weten Knipoog Ik heb er immers geen verstand van. Dromen

Veel succes ermee.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 20:00

@_Singrid_; Hmm.. Ik longeer vrij vaak met pessoa. Maar meestal lichtjes omdat ik hem gewoon even los wil werken bijv. 's ochtends. Dan ben ik binnen een half uurtje klaar. Maar ik rij 4x in de week les, dus ik rij bijna altijd met goed begeleiding. Waar bedoel je precies met het probleempje van de bespiering?

@NienkeKara; Daar heb je gelijk in. Maar benen etc. word gecontroleerd, hij werd gecontroleerd op het harde lopen enzo. Als er echt een probleem is, dan lijkt me dat dat te zien moet zijn.
@_Singrid_; Ik heb gister gereden en ik heb is op mijn handen en zijn hoofd-hals houding gelet. Mijn conclusie was dat z'n gebit goed nagekeken moet worden en dat we daarna pas goed op het hangen gaan trainen. Zit ik hier bij het juiste eind? En hoe trainen dan?

@Nienke; als jij er geen verstand van heb, klopt dat wat je zeg dan wel? Ik heb er namelijk dan wel wat aan. Noem is een voorbeeld van een basiselement..

Edit, Typo's.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:59

Dat "probleempje" in de bespiering zal ik proberen uit te leggen:

Ik heb eigenlijk precies het tegenovergestelde gehad met mijn bijrijdpaard als wat jij nu hebt. Hij liep (een half jaar geleden) veel met koppie in de lucht en vond het moeilijk om lang en laag te lopen. Daarop ben ik oefeningen gaan doen met veel lengtebuiging in de spieren van de hals en rug zodat deze werden. Dat doe je door je door middel van voltes, stelling, schouderbinnenwaarts enz. Je "strecht" als het ware de spieren van het paard zodat deze langer worden. Daardoor werd het voor hem gemakkelijker om zijn hoofd en hals te laten zakken.

Een paard dat moeilijk op te richten is heeft denk ik juist te veel lengte in de spieren en vind het daardoor moeilijk om de bovenlijn aan te spannen (ik ben niet 100% zeker hiervan, maar het lijkt me logisch) Je zal dus een manier moeten vinden om deze spieren te trainen. Ik denk dat de pessoa hier wel een geschikt hulpmiddel voor is. In het begin gewoon laag instellen en dan later iets hoger. Als je dat geleidelijk aan doet zal er op een gegeven moment wel effect moeten zijn.

Misschien heb je nog iets aan deze website:
www.paardenbegrijpen.nl
Hier staan ook leuke, leerzame filmpjes op.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:26

Kijk, hier heb ik wat aan!
Wat je zegt is best logisch, en dat zou ik (denk ik) ook kunnen bedenken. Ik begrijp je dus goed.
Maar met de pessoa wil ik dat hij ontspannen gaat lopen, wat buigt enzo. Dat doe ik meestal 's ochtends, als ik die avond ga springen. Maar daar doe ik dus het tegenovergestelde!
Maar, eigenlijk zeg jij dan toch ook dat dit ook met rijden valt te doen? Dus, -8 september komt de tandarts- ik kan daar gewoon op gaan oefenen? Mits ik het goed doe natuurlijk, maar dat is met alles zo.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:29

Je moet voorwaarts van achteren gaan rijden.
Als het een voorwaarts paard is kun je hem het best wat terug nemen, en bij je houden en van achter goed actief houden. Als hij langzaam is moet je hem juist goed naar voren zetten!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:32

ben het wel met elisa eens. Het ligt echt aan je paard hoe je dat kan oplossen en een paard mag gewoon niet in je hand leunen want dan is het niet meer de aanleuning die jij daadwerkelijk vraagt. Het kan natuurlijk ,meer oorzaken hebben, maar zorg er gewoon voor dat hij het rijden zeg maar kan vol houden. Mijn Fries had vroeger ook altijd last van hangen in mijn hand. Naarmate ze bespierder werd en meet uithoudings vermogen kreeg, voornamelijk door de achterhand, heb ik er eigenlijk geen last meer van

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:41

Hoger instellen betekent dat je wat meer verzameling wilt.
het klassieke antwoord: verzameling komt van achteren! Zorg dus dat de motor het doet maw dat hij goed aan het been is.

Verder weet ik niet wat de africhtingsgraad is van je paard, maar verzameling kost kracht en dat moet zich ontwikkelen. Het zou dus kunnen dat je teveel vraagt. Tegenwoordig verwacht iedereen dat een paard dat meteen kan, maar dat is natuurlijk niet zo.

Je moet ook zorgen dat hij sterker wordt in de achterhand; oefeningen als tempowisselingen, overgangen op een kleine volte en eenvoudige zijgangen zijn daar heel geschikt voor.

Een 'truukje' om te zorgen dat je paard niet teveel kan hangen is het volgende: wissel heel veel van stelling/buiging. rijd dus veel slangenvoltes, 8jes en Sjes.

RoosxSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:35

Ik heb ook wel eens dat mijn pony een beetje hangt bij mij is dan de oplossing aansporen?

Ik weet niet of je dat ook al heb geprobeerd en het ook wat voor jou is.

Succes.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:01

Ik had al eerder gezegt dat ik zoveel mogelijk van achter naar voor wil rijden.. Het is niet zo dat ik een dressuurhouding wil, ik wil een wat hogere houding, ik zit nu tegen het halsstrekken aan.. En dán gaat hij hangen.

Nightmare28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:26

Mijn pony heeft precies hetzelfde probleem, soms lijkt het wel of hij een stok heeft ingeslikt. Maar Nightmare is ook heel erg hard in zijn mond, hij wil het bit gewoon niet loslaten. Ik heb gisteren een clinic gehad, en daarin heb ik een paar heel handige tips gekregen.. Je moet hem heel erg van achteren bijduwen, en van voren goed vasthouden, dat hij zijn neus niet naar voren kan doen, ook heel veel overgangen rijden. Achtjes rijden helpt ook heel erg, veel stelling en buiging rijden, zodat de spieren in zijn nek loskomen. Bij mij liep hij na een uurtje super! Hij liep heel mooi met zijn hoofd omhoog en kont eronder. Vandaag reed hij heel mooi met het hoofd omhoog, hij pakt in het begin alleen wel even het bit vast, maar als hij ontspant loop hij echt super.