Eeuwig geduld nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oodrey

Eeuwig geduld nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 22:27

Als ik mijn paard aan de teugel vraag heb ik altijd eeuwig geduld nodig eer mijn paard dan eindelijk naar beneden komt. Beetje bij beetje gaat het wel iets vlugger maar ik snap nog steeds niet waarom het zo lang duurt bij mijn paard. Elk ander paard bij mij op de manege heb ik zo aan de teugel en bij haar moet ik soms wel een halfuur wachten. Na 3 jaar oefenen vind ik toch dat ze wel vlugger aan de teugel mag lopen...

Nog leuke weetjes:
Er is niks aan haar rug of gebit
Het zadel en bit zijn correct
Ze zit niet vast, soms is ze wel een beetje stijf in het begin maar na 10min rijden is dat meestal los gereden.
Zodra ik de bijzetteugels aanhang (en ze zitten niet echt vast) loopt ze wel aan de teugel!
Ik heb al een training aan de longe gehouden voor enkele weken, maar daar heeft ze geen problemen en loopt ze mooi.

Zou deze combinatie (ruiter/paard) gewoon slecht zijn? Ik heb al overwogen om een ander paard te kopen...

Anoniem

Re: Eeuwig geduld nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:36

En je weet zéker dat je 'aan de teugel' bedoelt en niet 'in de krul'?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 23:16

Daar kunnen verschillende oorzaken van zijn. Ten eerste misschien jouw handen. Als ik lees in jouw omschrijving dat ze het bij een redelijk loshangende bijzetteugel wél doet, dan gaat mijn hoofd toch uit naar een onrustige verbinding tussen het bit en jouw handen. Heeft mijn paard ook last van, als mijn handen alle kanten op gaan, komt m'n paard wel omlaag, maar je wilt niet weten hoe, geeft geen fijn beeld. Een paard dat met een onrustige hand wordt gereden zal moeite hebben met ontspannen in nek en kaakspieren, en nageeflijkheid begint met ontspanning in nek en kaak spieren, een paard dat dat niet is, kan ook niet "aan de teugel" lopen.
Misschien heeft jouw paard ook wel meer tijd nodig om los te komen. Er zijn paarden die daar gewoon meer tijd voor hebben. Het enige dat je daar aan kunt doen is meer aandacht besteden aan de typische loswerk oefeningen, zoals veel wendingen en overgangen rijden.
Verder, krijg je les? Je kunt hier nog altijd het beste een instructie bij vragen om je te helpen, dan zelf wat aan te klooien. Een instructie kan zien waar het vast loopt, waar je verbeterpunten zitten. Zo kan je aan jezelf heel slecht zien en voelen waar je struikelblokken zitten, bijvoorbeeld mijn eigen onrustige hand is mij pas opgevallen nadat mijn instructie me er een paar keer hardhandig op gewezen heeft en pas daarna ben ik daarop gaan letten en is dat ook verbeterd ( hoewel nu mijn instructie strenger wordt op mijn handen, juist nu het verbeterd, ik me afentoe voel alsof het alleen maar slechter gaat Knipoog )

Oodrey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 23:31

Sonja schreef:
Sonja schreef:

in de krul?

en ik zal morgen eens op mijn handen letten.
ik neem 2x keer per week les. 1 keer groepsles en 1 keer priveles

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:01

IK denk toch dat je de oorzaak bij jezelf moet zoeken , bij ej eigen rijtechniek.
Je zegt met bijzet doet hij het wel, wat al inhoud dat je hetzelf niet kan oplossen anders zou je die niet nodig hebben,
Dus denk dat je eens met je instructrice moet doornemen waar je de fout in gaat.
Het paard zal zeker ook stijf zijn, zeker als het een manege paard is waar meerdere ruiters op rijden.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:23

Heb je je paard al eens naar beneden gereden, lees.. met de neus bijna op de grond, met losse teugel (heel licht kontakt)
Zo niet, ga dat dan eens een aantal weken doen. Je leert je paard zo om op eigen benen te lopen. Aan de teugel lopen, verzameling komt vanuit de achterhand. Niet vanuit de handen of vanuit de bijzetteugel.
Wanneer je paard goed op z'n eigen benen kan lopen kan je voorzichtig iets meer verzameling vragen. Lees vanuit de achterhand naar de teugel toerijden. Niet aan de teugel trekken!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:29

Ik denk zo dat als je de manegepaarden binnen twee minuten 'aan de teugel' hebt, dat ze niet aan de teugel lopen, maar alleen met hun hoofd in de krul. Aan de teugel gaan heeft namelijk op zich niks te maken met een mooie knik in de hals wanneer je stevig aan de teugel trekt, maar met het meer gaan dragen van het achterbeen. Je moet dus van achter naar voren rijden.
Dat de manegepaarden zo snel hun hoofd in de krul gooien heeft waarschijnlijk met ervaring te maken, waarschijnlijk weten ze ondertussen wel dat de manegeruiters doortrekken totdat de mooie krul aanwezig is. Een schijnoplossing dus!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 07:37

aan de teugel lopen is een teken van ontspanning,een paard wat net van stal afkomt en stil heeft gestaan is natuurlijk niet ontspannen en soepel....bij het ene paard duurt het iets langer dan bij het andere.
Ik weet nog dat ik in het begin met mijn ene paard wel drie kwartier bezig was eer hij goed door de rug liep....
Ik denk dat het probleem deels ook komt door jou handen,aangezien hij het wel sneller oppakt aan de longe,als hij dus niet gehindert word door een ruiter.
Een paard echt er door rijden is heel moeilijk,dat moet je echt hebben geleerd ,ook hoe het voelt....zoals al gezegd,met alleen hoofd naar beneden ben je er niet...er komt veel meer bij kijken.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:27

aan de teugel een goede aanleuning dus, is iets heel anders dan puur alleen de hoofdhalshouding. (wat ik uit jou verhaal opmaak) als jou paard optimaal los zou zijn in zijn lijf wat jij beweert na het loswerken, zou je paard in perfecte aanleuning moeten zijn. dit is dus echter niet zo en ik ga er dan ook vanuit dat je paard niet goed los is door zijn lijf.

een goede aanleuning komt tot stand door de juiste paard/ruiter verhouding. een ontspannen paard, wat los is door zijn lijf, goed aan de hulpen is. dit bereik je niet door puur en alleen met die voorkant bezig te zijn.

laat je paard lekker op zijn eigen benen lopen, neem eens iets minder contact aan de voorkant en laat hem lopen, werk naar de ontspanning toe, dit door veel overgangen en te schakelen.
om het proces een handje te helpen zou je hem kunnen longeren met pessoa, zorg er wel voor dat je paard dan goed door blijft lopen, ook daarbij geld veel schakelen en overgangen maken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:34

Bij mij duurt het ook best een poosje voordat de nageeflijkheid komt. Heeft er gewoon mee te maken dat mijn bijrijdpaardje niet zo makkelijk ontspant en spieren loslaat.

Misschien begin je iets te vroeg met druk. Ga eens met een lang /los contact teugeltje rijden en houdt je bezig met andere dingen. Lekker voltes (stelling) en eventueel slalommen rijden. Als hij lekker lost wordt, ga hij bij licht contact zelf je hand opzoeken als het goed is.

Paardrijden is gewoon geduld hebben. Ik merk het meteen als ik te snel wil beginnen met mijn paard. Alleen door véél oefenen zal hij sneller ontspannen raken.

Verdiep je ook eens in rechtrichtende buigingsarbeid. Hiermee kan je de spieren verlengen waardoor er ook eerder ontspanning ontstaat.

Succes ermee en gewoon een beetje geduld hebben inderdaad.

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:14

dovish schreef:
Ik denk zo dat als je de manegepaarden binnen twee minuten 'aan de teugel' hebt, dat ze niet aan de teugel lopen, maar alleen met hun hoofd in de krul.

Ik denk niet dat ze een manege paard bedoelt, anders zou ze niet overwegen een ander paard te kopen.
Dit vind ik ook niet echt te oplossing, en idd zo als hierboven al genoemd met het losrijden met de neus naar de grond.
Misschien stukjes stelling meepakken.. wil bij mij altijd goed helpen!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:36

S_haron schreef:
dovish schreef:
Ik denk zo dat als je de manegepaarden binnen twee minuten 'aan de teugel' hebt, dat ze niet aan de teugel lopen, maar alleen met hun hoofd in de krul.
Ik denk niet dat ze een manege paard bedoelt, anders zou ze niet overwegen een ander paard te kopen.

ze schrijft dat ze het bij de manegepaarden wel snel kan maar dat het op haar eigen paard niet goed lukt, vandaar mijn reactie.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:23

Ik moet ook eerst 30 min lekker rustig aan doen, en veel wendingen rijden stellingvragen ect om mijn paard goed los te krijgen! En dat die goed ontspannen is.
Hoe meer ik daarna me best ga doen om hem lekker ontspannen aan de teugel ga krijgen, hoe harder hij zijn best doet, om niet aan de teugel te lopen.
Ik laat hem dan weer lang laag lopen, en pak het na 10 min op. Daarna gaat die lekker ontspannen aan de teugel.
Hoe harder jij het probeerd, hoe harder die kan gaan tegenwerken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:27

Een aantal van ie dingen heb ik bij een vriendin gezien, paard dat hoofd moest krullen maar nu rugproblemen heeft ik denk dus beginnen bij een goede basis kijk bijvoorbeeld eens naar paardenbegrijpen.nl of zoek eens naar klassieke rijkunst of A de Both methode. Misschien doen bepaalde gedeeltes net je ogen openen en kom je zelf achter het antwoord op je vraag.

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:55

dovish schreef:
[/quote]
ze schrijft dat ze het bij de manegepaarden wel snel kan maar dat het op haar eigen paard niet goed lukt, vandaar mijn reactie.[/quote]

Ze zegt: elk ander paard bij mij op de manege... dit kunnen manegepaarden zijn maar ze kan ook andere pensionpaarden bedoelen.. is idd niet helemaal duidelijk maar het betreft in ieder geval wel haar eigen paard.