wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaasje

wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:26

hoi,

ik heb een probleempje waar ik al een tijdje mee zit en mischien kunnen jullie mij advies geven.

ik heb sinds april een pony en die heb ik daarvoor een tijdje verzorgt.
hij was 3 toen ik hem begon te verzorgen en is in april 4 geworden,
in het begin ging alles goed hij was ook lief ,
maar nu lijkt het erop of hij steeds vervelender word?

hij sleurt me soms mee aan de hand,
onder het rijden doet hij ook niet meer wat ik wil..
en hij begon met happen dat nu bijten is geworden Verdrietig

is dit de pubertijd?

hij heeft me er laast ook heel hard afgegooid..
zo eng heb ik hem nooit meegemaakt het was een bokpartij Verdrietig
en nu durf ik er gewoon niet meer op te stappen Verdrietig
Ik ben ook een nerveuze ruiter.

tegen me is gezegt dat ik hem moet verkopen omdat ik hem niet meer aan kan,,
ik moet plezier hebben van me pony en er lekker mee kunnen rijden.
Maar hem verkopen?
Ik wil mijn pony niet kwijt maar zo durf ik er ook niks mee Huilen

anderen zeggen, dat hij weer een lieve pony kan worden..
maar ik ben bang geworden, gaat dit weer over?

er zijn aardige mensen die mij helpen, en soms op hem rijden en hem ook
de baas zijn,,
maar zodra ik weer rij is hij mij weer de baas..

en ik weet echt niet wat ik moet doen Huilen

wie o wie kan me advies geven want ik weet echt niet wat te doen Verdrietig

Elke87

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:30

Je zou iemand kunnen zoeken die jou les geeft.. Niet met rijden, maar op welke manier jij het beste met je pony om kan gaan..

Met ieder paard moet je consequent omgaan, maar de één toch net iets meer dan met de ander.. En uit je verhaal begrijp ik dat je dat erg moeilijk vindt..

Dus zoals ik al zei, zoek iemand die je pony, maar vooral ook jou verder kan helpen. Want iemand anders op je pony laten rijden heeft weinig zin als jij hem niet aankan..

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:32

Heel herkenbaar!
De mijne is ook net 4 geworden
en die zit nu volgens mij ook in zijn pubertijd!
Wat mij is verteld is consequent zijn... en nee is nee
en vooral een hoop geduld...
Suc6!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:34

Nee is nee, maar is dan ook altijd nee.. Een paard snapt niet dat iets de ene keer wel mag en de volgende keer opeens niet meer.. En snapt het dan al helemaal niet als je hem er ook nog eens voor straft, want de andere keer was het wel goed..

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:09

Misschien is het fijn als je zorgt dat er telkens iemand mee gaat ? om te kijken en/of advies te geven ?

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:03

Ga anders eerst een stapje terug, gewoon grondwerk vertrouwen winnen! En zoek iemand op die er genoeg vanaf weet om jou te helpen om er straks weer vol vertrouwen op te zitten! Desnoods eerst aan de longeerlijn!

leefjeleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:57

ik zou eerst wat grond werk gaan doen, dat is goed voor je vertrouwen, maar zo word het voor je pony ook weer duidelijk dat jij de leider bent.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:16

Ik heb de mijne ook moeten verkopen om ongeveer dezelfde reden, heel herkenbaar dus.
Als er iemand anders op reed ging alles perfect, als ik mn kont eropzette schoot begon hij te trekken en sleuren.
Overigens hebben veel mensen me gezegd dat het niet aan mn rijden/zadel/andere problemen lag, maar dat de klik er waarschijnlijk gewoon niet was.
Het lag ook wel een beetje aan het feit dat hij te groot en sterk voor me was.
Op de weide en aan de hand ging alles prima, vanaf dat ik er een zadel oplegde liep het mis. Huilen van het lachen
Uiteindelijk heb ik zelf wel ontdekt dat de klik er tijdens het rijden echt niet meer was, en met veel spijt heb ik hem verkocht.
Ik deed het uiteindelijk ook alleen maar om hem gelukkig te maken, hij verdient gewoon zoveel meer dan ik hem kon bieden.
En dat krijgt hij nu ook ten volle, zijn we beiden weer gelukkiger. Haha!
Ik denk dat je het dus gewoon een beetje voor jezelf moet uitmaken wat je hem nog kan bieden enzo, of je het kan oplossen door grondwerk ofzo.
Ik kon de mijne duidelijk niet meer aan, het werd een beetje te veel.
Maar misschien ligt dat bij jou helemaal anders, dat moet je een beetje testen op verschillende vlakken.
Als het door grondwerk bijvoorbeeld ineens heel wat beter gaat zie ik niet meteen een reden om hem te verkopen. Lachen
Jeetje, alweer zo'n lang bericht. Huilen van het lachen

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:40

Zorgen dat je begeleiding krijgt. Een groot probleem kan soms al 'simpel' opgelost worden. Vind iemand (en verdiep je er zelf goed in) die je kan helpen met grondwerk. Wees heel consequent. En als het vanaf de grond goed is, weer rijden. Neem dan ook les. Een ander ziet beter wat je fout doet en meestal ligt de fout bij de ruiter. Hij zal waarschijnlijk wel in de pubertijd zitten, met geduld zal dit overgaan. Geef het een kans. Succes ermee Lachen

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 20:03

bedankt allemaal ,, ik ga weer een keer proberen met mijn pony.
morgen gaat een meisje hem voor mij rijden en dat ik hem daarna ga uitstappen
(ik moet weer ergens beginnen Bloos )

en ik heb vrijdag les aan de longeerlijn als het goed is.

ik hoop dat het beter zal gaan.

maar ik ben nog best wel bang ik ben vandaag heengeweest.
tijdens het poetsen wilde hij steeds happen maar ik gaf hem elke keer een tik.
dat is toch goed? elke keer een tik als hij wilde happen?

en toen ik hem naar stal wilde brengen kon ik hem niet goed houden.
weten jullie mischien wat ik hieraan kan doen?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:21

Hoi kaasje,

Zoals iedereen schrijft, is consequent zijn de enige echte remedie. De pony is jou aan het testen.

Ik heb ook zo'n merrie gehad, die echt gemeen kon doen...
Elke keer een tikje geven is goed, maar geef je dan een tik of bijna een aaike? Ik heb 1 x (meer was niet nodig) echt doorgeslaan, want zij had doorgebeten ook, de tanden dagenlang in mijn schouder gestaan. Ik heb toen echt es doorgeslaan, enkele malen na elkaar en echt hard, en daarna heeft ze dat dus NOOIT meer geprobeerd. Ze dreigde wel nog bij het aansingelen, maar durfde nooit verder dan zo'n dreigement.

En als hij voor je uitloopt aan de hand, geldt weer hetzelfde:
consequent zijn en hem es héél goed op zijn plaats zetten!
Laat hem gewoon zien dat jij de baas bent!!!
Laat hem even voorbijlopen en geef hem dan een ruk aan het touw. Ofwel moet je hem, als je hem echt niet kan houden, toch een kopstukje insteken, en dan es goeie ruk geven als hij het nog probeert?

En je zal zien, als hij jou respecteert in de omgang, dat hij tijdens het rijden ook meer respect voor je zal hebben/krijgen.

Véél succes althans, geef niet te snel op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:20

Ik zou het zeker niet met slaan oplossen, is erg onvriendelijk en niet duidelijk voor je paard een leider slaat zijn paard niet en daar zit het probleem je paard verwacht leiding en krijgt dat niet van jou.
Ga idd eens les in grondwerk nemen en leer j epaard kennen en ook dat hij jou leert kennen.
Zorg dat je mekaar gat vertrouwen en vooral mekaar respecteren , want het is niet zo dat het paard alleen voor jou respect moet hebben , maar jij moet ook wel degelijk respect voor het paard hebben en dat bereik je niet met slaan dan krijg je angst.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 09:35

lientjeds schreef:
Hoi kaasje,

Zoals iedereen schrijft, is consequent zijn de enige echte remedie. De pony is jou aan het testen.

Ik heb ook zo'n merrie gehad, die echt gemeen kon doen...
Elke keer een tikje geven is goed, maar geef je dan een tik of bijna een aaike? Ik heb 1 x (meer was niet nodig) echt doorgeslaan, want zij had doorgebeten ook, de tanden dagenlang in mijn schouder gestaan. Ik heb toen echt es doorgeslaan, enkele malen na elkaar en echt hard, en daarna heeft ze dat dus NOOIT meer geprobeerd. Ze dreigde wel nog bij het aansingelen, maar durfde nooit verder dan zo'n dreigement.

En als hij voor je uitloopt aan de hand, geldt weer hetzelfde:
consequent zijn en hem es héél goed op zijn plaats zetten!
Laat hem gewoon zien dat jij de baas bent!!!
Laat hem even voorbijlopen en geef hem dan een ruk aan het touw. Ofwel moet je hem, als je hem echt niet kan houden, toch een kopstukje insteken, en dan es goeie ruk geven als hij het nog probeert?

En je zal zien, als hij jou respecteert in de omgang, dat hij tijdens het rijden ook meer respect voor je zal hebben/krijgen.

Véél succes althans, geef niet te snel op.

Zou als ik jou was eens gaan leren wat een paard is.
Denk dat je zelf grote angst heb voor je paard, want alleen mensen met angst slaan hun paard en rukken in hun mond,
Hoop dat de TS jou advies in elk geval niet gaat opvolgen,
Ik heb medelijden met je paard Verdrietig

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:55

ik snap heel goed dat je bang ervan word.
heb zelf een 3 jarige tinker gehad en die gingen we inrijden en meneer was voor alles bang en elke dag moesten we hem weer leren dat het halster niet eng was enz. continu was ik op m'n hoede dat ie niet op me zou springen of weg zou rennen. hoeven krabben deed ik nooit alleen maar altijd met iemand erbij. hij haalde elke keer wel een keer uit en dan is het wel zo'n fijn idee om iemand erbij te hebben mocht het mis gaan.
met rijden ging ie steeds meer bokken en wegrennen. alles was opeens eng (ook het hek van de rijbak) en dus kon ik op een gegeven moment de bak niet meer in.
tot het moment daar was dat ik hem na het rijden in het weiland zetten. ik liet hem los en hij liep het weiland in (dacht ik) en ik draai me om naar het hek en ik voel een schop tegen m'n been met als resultaat een scheur in het bot van m'n bovenbeen. uit het niets, zonder enkele reden heeft hij me dus eentrap gegeven en dat was voor mij de druppel.
ik vond en vind het nog steeds een schat van een paard maar het vertrouwen was weg. poetsen en laat staan hoeven krabben durfde ik niet meer en toen hebben we besloten hem te verkopen. hij staat nu bij mensen met nog meer tinkers en daar gaat het heel goed. ik denk dat de klik er niet was en als dan het vertrouwen weg is moet je toch echt serieus gaan nadenken of je niet liever een ander paardje wilt.
je zegt zelf al dat je een nerveuze ruiter bent en je paard is niet gek, die voelt dat en als je er dan net 1tje treft die daar gebruik van maakt ja dan is het paardrijden al snel niet leuk meer voor je.
ik zeg niet dat je hem moet verkopen maar je moet gewoon kijken wat je zelf wilt.
je moet kunnen genieten van je paardje en aan je verhaal te horen doe je op dit moment alles behalve dat.

hoop dat je een oplossing vind en je weer lekker kan gaan genietne van het paardrijden Lachen

succes OK dan!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 00:22

Steeds terugzetten op zijn plaats. Hij heeft zo te horen nog geen respect voor jou.
Als die bijt mag je hem een flinke tik geven, maar je moet niet gaan stompen oid, en zeker niet meer dan 1 klap. Ze mogen gewoon niet bijten.
Ook als die elke keer je voorbij loopt, moet je hem telkens terughalen. Blijft die eigenwijs? Dan kan je best een tik geven op de borst.
Wil je dat die stilstaat maar steeds beweegt? elke keer weer terugzetten op de plaats waar die stond, ookal komt het je neus uit. Je moet echt consecuent blijven.

Je mag ook wel is iets heviger reageren, maar dat moet je niet elke keer doen, en je mag zeker niet als een gek op je paard in gaan slaan.
Een paard moet respect hebben voor jou, maar jij moet ook zeker respect hebben voor je paard!
Door een band te krijgen moet je veel praten tegen je paard. Lief blijven, elke keer weer aaien, knuffelen ed. Doet die iets goeds? Dan moet je hem groots belonen, en niet elke keer naar de slechte punten blijven kijken.

Hoop dat je er wat aan hebt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:10

Megamutsj schreef:
.

Door een band te krijgen moet je veel praten tegen je paard. Lief blijven, elke keer weer aaien, knuffelen ed. Doet die iets goeds? Dan moet je hem groots belonen, en niet elke keer naar de slechte punten blijven kijken.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Door een band te krijgen moet je zijn lichaamstaal leren, een paard doet nooit iets zomaar.
Steigeren, bokken , wegrennen door je heen lopen, hij doet het om een rede, zelfs bijten doet hij om een rede, bijt hij gericht of bijt hij dat hij wil zeggen ik snap het niet vind het moeilijk, er kunnen zoveel redenen zijn ,
Vaak is het probleem maar heel klein, maar jammer genoeg maken mensen het probleem alleen maar groter, omdat ze niet (willen) zien waarom het paard zo doet, soms is het een al opgelost als je een ding piepklein kan verandere en dat kost soms even tijd, neem die tijd en je hebt een heel ander paard.
Met geweld los je niets op , een leider vecht niet , hoeft zelfs niet eens klappen uit te delen, slaan is onmacht en 9 van de 10x angst,

Renee_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:44

Longeer hem eerst voor het rijden.
Het paard hoort te doen wat jij wilt. Doet hij dat niet ( Dus niet omdat hij het niet kan ) Dan mag je hem best een tikje geven.
Je kunt ook je relatie met hem verbeteren. Ga dus met hem wandelen sta dan veel stil en als hij dan gewoon door loopt moet je hem tegen houden. Als hij dan stilstaat moet hij achteruit. Paarden met respect voor je gaan aan de kant als je naar hem toe loopt. Als hij dat niet doet duw je hem aan de kant door er gewoon tegenaan te lopen.

Succes

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:28

heej ik weet wie je pony is en ik weet wie jij bent en ook weet ik dat je het soms een klein ebetje zielig vind om heem eens op zijn plaatst te zetten en te laten weten dat jij de baas bent en niet hij........ een paard eens flink laten weten dat jij de baas bent niet doormiddel van slaan maar hem eens flink aan het halster rukken als hij gaat renen met jou erachteraan is neit zielig nou snap ik wel dat je hem mischien geen ruk kan geven (ik ken jou) maar je zult het toch moeten gaan proberen. en als je hem echt niet aan kan hbe ik geen idee wat je zou kunnen doen...

xx dees(L)

P.s> bij een verzorgpaardje had die man het laatst over als een paard niet goed naar je luisterd gaat hij enit makkelijk voor je achterwaarts als hij dta wel doet is hij vaak redelijk gehoorzaam die man laat z'n paard altijd eerst achterwaarts gaan voor hij ermee aan het werk gaat

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:31

Renee_tjuh schreef:
Longeer hem eerst voor het rijden.
Het paard hoort te doen wat jij wilt. Doet hij dat niet ( Dus niet omdat hij het niet kan ) Dan mag je hem best een tikje geven.
Je kunt ook je relatie met hem verbeteren. Ga dus met hem wandelen sta dan veel stil en als hij dan gewoon door loopt moet je hem tegen houden. Als hij dan stilstaat moet hij achteruit. Paarden met respect voor je gaan aan de kant als je naar hem toe loopt. Als hij dat niet doet duw je hem aan de kant door er gewoon tegenaan te lopen.

Succes

ik denk dta ze bij longeren hulp zal meot gaan vragen of een longeerring moeten weten te versieren ander denk ik neit dat haar pony mooi netjes op een rondje blijft Verdrietig

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:36

concequent zijn. jij bent de baas en niet je paard. mischien kan je ook eens op een pony van een ander rijden om iig at zelfverzekerder te worden. Je moet echt trots zitten op je paard, jij bent baas.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:09

Femke16 schreef:
concequent zijn. jij bent de baas en niet je paard. mischien kan je ook eens op een pony van een ander rijden om iig at zelfverzekerder te worden. Je moet echt trots zitten op je paard, jij bent baas.

het grond werkmoet eerst goed zijn
daarna pas gaan rijden

met schreeuwen en erop los slaan los je niks op

durf je niet te gaan ga dan ook niet
neem even afstand en laat iemand anders het eerst doen
neem je rust en ga niks overhaasten

kijk toe hoe die anderen bezig zijn met je pony
maar verder dan ook niks doen,
tot je geen angst meer hebt om erheen te gaan
en dan weer eerst beginnen met poetsen
en zorg dat je dan iemand bij je hebt die je pony kan corigeren als dat nodig is
en van daar uit ga steeds weer een stapje verder,

zolang jij angst hebt en geen zelf vertrouwen moet je er dus niet op
gaan zitten je pony merkt dat en wil je dan zo snel mogelijk weer eraf hebben
omdat je niet duidelijk bent in je gevoel en in je leiderschap

dus eerst je eigen gevoel oplossen en dan pas weer verder gaan

(ik heb het ook meegemaakt)

veel succes

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:14

hmm, ik snap niet helemaal waarom jij dat stukje citeert?? Wat jij zegt bedoel ik toch..., ik zeg toch niks over slaan. Daar ben ik vrijwel tegen. Maar je moet niet op een paard stappen waar je niet OP kun zitten, als je begrijpt wat ik bedoel. Zo word hij jou baas ipv dat jij zijn baas word en samen werkt tot wat je ook maar wilt bereiken...

mts83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:23

consequent zijn en blijven hem wel laten weten dat jij de baas bent en ook proberen door middel van grondwerk het vertrouwen weer terug te krijgen en zo hop ik ook voor je dat je weer een fijne klik gaat voelen met je pony zorg er wel voor dat je begeleiding krijgt dit kan namelijk nooit geen kwaad
heel veel succes

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:40

Femke16 schreef:
hmm, ik snap niet helemaal waarom jij dat stukje citeert?? Wat jij zegt bedoel ik toch..., ik zeg toch niks over slaan. Daar ben ik vrijwel tegen. Maar je moet niet op een paard stappen waar je niet OP kun zitten, als je begrijpt wat ik bedoel. Zo word hij jou baas ipv dat jij zijn baas word en samen werkt tot wat je ook maar wilt bereiken...

daar doel ik meer op dat ze in ieder geval even niet op haar pony moet rijden
en las in de sneligheid dat er stond dat ze wel gewoon op haar pony moet rijden
(zie nu pas dat je andere pony's bedoelt)

ze moet haar eigen zelf vertrouwen terug krijgen en zich niet in de zeik
moeten laten zetten door haar pony

beste is gewoon om even afstand te nemen en dan van daar uit weer verder te werken
ze moet zich er namelijk goed bij voelen en niet constant angst moeten hebben.

Honeypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:19

De mijne heeft hier ook last van zie topic 'Ben het echt zat aan het worden'. maar geen denken aan hem te verkopen !!! Nagelbijten / Gniffelen ik zou echt niety zonder hem kunnen! ik denk dat het een kwestie is van stapje voor stapje alles doen, win meer zn vertrouwen door ermee aan de hand te lopen. streng en consenquent zijn, daarna longeren, stap er daarna rustig op en ga stappen, met iemand die erbij is ofzo. blijf tegen het paardje praten, en zo ga je steeds verder. en misschien moet je idd vertrouwings lessen enzo aanvragen. of iemand die je kan helpen?
vertrouw erop dat het goed komt!
succes! ik duim voor je Haha!