samen met mijn zusje rijden is een probleem!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ni3nkuh

samen met mijn zusje rijden is een probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:43

Het is nog wel een heel verhaal wat ik heb, maar goed ik zal het proberen zo duidelijk mogelijk te beschrijven..
Sinds oktober 2007 heb ik mijn eigen paardje..! Ik kreeg daarvoor al les bij iemand thuis.. Daar had ik meestel met nog 1 iemand les soms met 2.. Daar kwam ik geen problemen tegen..
Inmiddels hebben we thuis een bak.. Vanaf toen samen met mijn zusje gereden (haar paard en mijn paard kennen elkaar dus)
Een paar weken terug hebben we de paarden uit elkaar gehaald omdat mijn paard (ruin) mijn zusjes paard (merrie) nog al eens beet.. Vervolgens hadden we samen les en Umbo reageerde erg heftig op Wessa...
Op een gegeven moment sjeeste hij als een gek achter Wessa aan en bleef bij haar in de kont.. Ik probeerde hem er achter weg te krijgen en terug te krijgen maar de draf, maar toen ging hij als een gek bokken.. De eerste paar keer bleef ik wel zitten, maar op een gegeven moment kwam ik voor het zadel terecht en viel ik er aan de buitenkant af (au tegen een paal)
DAarna nog wel even gereden, maar veel last gehad van mijn arm!

De dag daarna ging ik 2 weken op vakantie.. Mijn instructrice had beloofd hem een keer te rijden.. Dat ging wel redelijk..
Toen ik terug kwam ging ik meteen rijden, maar had nog wel wat angst, maar het rijden ging wel redelijk..
Echter de keer daarna begon hij met uitproberen.. Rechtsom kreeg ik hem niet op de volte en linksom ging hij juist opeens heel plotseling naar binnen... Wanneer ik dit probeerde te voorkomen gaf hij weer een bok..
Afgelopen zondag ging ik weer rijden en wilde hij niet eens vooruit stappen, hij ging heel raar drentelen en rondjes draaien.. Toen metee instructrice gebeld en die is gekomen.. Met haar hulp kon ik hem hier wel doorheen krijgen.. Ook vandaag weer les gehad en dit ging ook weer goed! In het begin wel weer uitproberen, wanneer ik hem aanpakte een rare sprong maken of schoppen naar mijn been.. Voltes gaan inmiddels ook weer beter als ik maar heel goed de buitenteugel er aan hou.. Als ik hem iets ruimte geeft pakt hij me meteen...

Nou is eigenlijk mijn probleem.. Ik ben bang dat hij als ik weer samen met mijn zusje ga rijden hij weer zo heftig gaat reageren.. Ik blijf nu eerst nog wel even apart rijden, omdat ik vooral in de galop nog weer wat vertrouwen moet krijgen..
Maar heeft er iemand tips voor als ik weer ga samen rijden met mijn zusje? Mijn instructrice zal niet altijd willen komen om eerst mij een uur les te geven en vervolgens mijn zusje nog weer een uur les....

krak

Re: samen met mijn zusje rijden is een probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:45

kan het niet zijn dat zij net hengstig was?

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:48

Je paard heeft absoluut geen respect voor je.
Ik zou me eens op het grondwerk gaan verdiepen zodat je paard meer vertrouwen in je krijgt en met rijden gaat het dan vanzelf beter. Succes!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:13

Ik zou als je voor het eerst weer samen gaat rijden je instructrise erbij houden, en dan kan zij er misschien opkruipen. En dan durf jij misschien daarna beter. Ik heb ook zo'n paardje gehad, en ik probeerde steeds de laatste tik met de zweep te hebben, heb er ook wel eens afgelegen hoor! Maar hij was het binnen de kortste keren kwijt. Ik denk toch dat het een manier van uitproberen is, dus dan is het goed dat je juist les heb. Mocht die er toch last van blijven houden misschien is nalaten kijken door de da. Succes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:26

Dit heeft allemaal met controle van ruiter over het paard te maken. Hij neemt letterlijk en figuurlijk een loopje met je. Probeer hem geen ruimte te geven om dit soort dingen uit te halen. Misschien eerst een halfuur alleen rijden en hem flink aan het werk zetten voor je zusje erbij komt? Dan kort samen rijden en dit steeds verder uitbouwen. Ik zou als ik jou was in de lessen vooral aandacht besteden aan controle over je paard en ook tips vragen hoe je bepaald gedrag voor kunt zijn. En ga zeker niet te voorzichtig worden (weet ik is moeilijk) maar durf hem te blijven rijden, omdat hij je aarzeling aanvoelt.

Staan deze paarden wel samen op het land? Hoe gaat dit?

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:02

De paarden staan dag en nacht bij elkaar in de weide.. Op het moment dat hij zo super fel reageerde stonden ze net een tijdje uit elkaar.. Ze staan nu weer samen en gaat wel goed.. Eigenlijk kunnen ze niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar...

Het rare is dat voor die ene fatale les dat ik eraf viel het eigenlijk super ging.. Was toen super aan mijn kuit en het voelde super aan!
Toen ik nog bij die vrouw aan huis leste en er andere paarden (voor Umbo onbekende) bij in de bak reden, zowel een ruin als en merrie was er niks aan de hand! Het is gewoon echt Wessa waar die dan zo super graag heen wil als ik samen met mijn zusje rij!

Nu ben ik met hulp van mijn instructrice eigenlijk weer helemaal opnieuw aan het beginnen.. Eerst weer zorgen dat hij naar mijn kuit luistert en daar goed op reageert.. Dit doen we door veel overgangen en tempowisselingen te rijden!
Na hooguit 10 minuten als ik hem goed aanpak is het vervelende gedrag afgelopen en loopt hij gewoon goed!

Alleen samen rijden weet ik gewoon haast zeker dat weer mis zal gaan..

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:31

Net zoals voor mij al gezegd is, denk ik dat jouw paard met jou loopt ipv andersom. Je geeft zelf aan dat hij doet waar hij zelf zin in heeft (naar andere paard toe), en als hij dat niet mag van jou, hij gaat 'staken'. Ik denk dat het probleem vooral bij jezelf ligt. Probeer veel brutaler te gaan rijden. (Hiermee bedoel ik niet trekken en schoppen, maar heel consequent blijven en gelijk ingrijpen als hij wat anders van plan is.) Zet hem lekker aan het werk, overgangen, figuren, laat hem maar met zijn hoofd bij jou blijven. Merk je dat hij ergens heen wil, rijd een overgang, maar geef hem niet z'n zin!

Wat je misschien kunt proberen als je weer samen met je zusje gaat rijden, is zorgen dat de instructrice erbij is, en dat die (als je zelf niet zo goed durft) hem eerst even rijdt. Zij kan hem dan even doorpakken, zodat als hij wat rustiger en wat meer gewend is, jij er op kan. Als je nog niet heel zeker van je zelf bent, doe hem dan ff aan de longeerlijn als je erop zit.

Maar probeer zelf heel consequent te blijven bij wat hij doet, nee is ook echt nee! Succes ermee! Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:01

Als ze elkaar niet continu aanvliegen wanneer ze samen staan ligt het probleem idd echt in het rijden. Hij heeft 1 keer succes gehad door jou eraf te krijgen en voelt nu jouw twijfel bij het rijden. Ik zou hier heel gericht met je instructrice mee aan de gang gaan zodat jij de regie weer over kunt nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:12

probeer anders te rijden aan de longe, net zolang tot hij normaal op het paard van je zusje kan reageren en daarn apas los