Schudden met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QuinIsLief

Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:57

Hallo allemaal,

Ik had eigenlijk even een vraagje want mijn vriendin heeft een haflinger en die is nog vrij jong, een echte puber dus alleen schud hij heel erg met zijn hoofd van flink in de lucht tot lekker tussen z'n benen, het komt natuurlijk ook doordat die nog jong is maar hoe kan je dit het beste 'aanpakken' want het lijkt mij dat je het wel af moet leren, toch?

Alvast bedankt.

Groetjes, Déborah

QuinIsLief

Re: Schudden met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 13:02

Het bit is al gewoon goed, en past goed ook, een ook de ruiter (mijn vriendin dus ) Heeft haar handen gewoon stil..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:19

sommige paarden reageren zo op bepaalde mugjes. Als een soort allergische reactie. Sluit dat eerst uit voor je rijtechnisch het op probeerd te lossen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:40

Haflinger eigen als ze blij zijn, dan schudden ze hun hoofd en manen. Haha! Doen er veel.

Wel uitsluiten dat je zadel, hoofdstel, bit, tanden van het paard, etc. oke zijn. het hangt er dus vanaf of je paard het doet omdat hij blij is, of dat hij een probleem heeft. Dat kan je alleen maar constateren door heel goed naar hem te kijken.
Ik denk dat hij het ook doet als hij vrij is in de bak of wei en dat het gewoon een haflingermaniertje is.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:23

Doet ze het als ze los loopt, of onder het zadel?
Als het los is is het nergens voor nodig om het af te leren. Een haf die dat niet doet, is moeilijk te vinden Nagelbijten / Gniffelen

QuinIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 19:11

Niet los, juist onder het zadel.. dat is het vervelende voor haar, ik heb er zelf niet heel erg last van, maar vooral zei, want zei rijd hem natuurlijlk elke dag en ik snap dat dat gaat irriteren,
igg bedankt allemaal!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:50

Onder het zadel is een ander verhaal. Dat moet idd afgeleerd worden. Ik tem even voor je zodat het verplaatst kan worden naar RT Knipoog

salayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:03

heey
ik heb zelf ook een pony die het deed toen ze pas in gereden was.
bij mij was het een kwestie van negeren en goed voorwaards rijden.
en nu heeft ze er totaal geen last meer van!

groetjes, patricia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:36

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:43

Hoe oud is dit dier?
Hoelang al onder het zadel?
Wat voor een bitje ligt erin?
Nivo van de ruiter?

Nini_Gino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:06

Myn pony schud ook heel erg met zn hoofdjee.
ik houd het er maar op dat het door de leeftyd komt.
dit kun je het beste negeren...
had het ook eens aan mn les juf gevraagt *voor de zekerheid*
ze vertelde dat de meeste jonge ponys dit doen. het word vanzelf minder.
niet teveel met je teugels bezig zijn, enige tip Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:28

Nini : ik snap niet dat jou juf dat zegt. ik ken genoeg jonge pony's die niet schudden ( heb zelf een vierjarige haf puber)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:39

--> RT-P

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:43

Heeft het paard geen last van zn tanden?
Het lijkt mij dat het paard het bit probeert te ontwijken als ik dit zo lees
Citaat:
schud hij heel erg met zijn hoofd van flink in de lucht tot lekker tussen z'n benen

Doet de pony het ook wanneer je vriendin met een los teugeltje rijdt?

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:12

mijn merrie (geen haflinger maar KWPN-er) is nu ruim een half jaar onder t zadel en begon 2 maanden geleden steeds heftiger en vaker met haar hoofd schudden (tot ze uiteindelijk constant aan het schudden was) hierdoor was ze eigenlijk niet meer echt te rijden.. toen begonnen met een lijstje maken van mogelijke oorzaken en deze uitsluiten.
eerste rug na laten kijken, was helemaal oké, toen een pollennetje geprobeerd tegen pollenallergie, bleek het ook niet te zijn, toen de tandarts laten komen.. bleek een aantal haken op haar kiezen te hebben.
deze zijn weggehaald en daarna was het schudden al stukken minder maar nog niet over, maar omdat ik toen wist dat er geen medische oorzaak was, kon ik met een goed gevoel flink voorwaarts gaan rijden en mn handen zo stil mogelijk houden (niet vastzetten!) en nu is het zo goed als over!

zorg eerst dus dat alle medische oorzaken uitgesloten zijn, en het dan rijtechnisch oplossen!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:25

idd eerst alle medische oorzaken uitsluiten!!

hesy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:46

Hallo,

Het kan bij een jong paard voorkomen dat ze schudden met het hoofd omdat ze last hebben van hun spieren.
Dus hou bij jonge paarden rekening met spierpijn. Verder kun je wanneer hij schuld benen geven zodat het paard naar het bit toe gereden wordt.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:06

Onze jonge merrie deed het ook een tijd.. In eerste instantie denk je aan verkeerd bit, kiespijn, doorkomende tanden, vliegen, te warm, te koud, te veel wind, zenuwen, verveling, spierpijn... etc etc.. Nadat we hadden geconcludeerd dat het geen van bovenstaande oorzaken was hebben we besloten om te kijken of het dan niet toch een ordinair aanleuningsprobleem was...: Been= voorwaartse reactie en van voor dan toch opgesloten houden, haar niet de ruimte geven om telkens die aanleuning zo te verbreken... Daarbij is het denk ik erg belangrijk om constant de ontspanning aan te blijven bieden.. Vanaf dat moment was het eigenlijk accuut over.. Toen kon ze weer wat anders gaan verzinnen Clown

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:27

mijn merrie doet het ook wel, alleen dan wanneer ze zich verveelt onder het zadel.
bv met het uitstappen, ik heb alles medisch uitgesloten, dus ik denk dat het bij die van mij gewoon uiting van verveling is of misschien beetje irriratie,aangezien het een bloedheet paard is.

maar kijk inderdaad goed naar de tanden, en alles medisch

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:47

mijn paard doet het ook, en het zit er gewoon in op het moment dat hij zijn rug moet gebruiken dat hij het gaat doen, dus steeds tegen aan rijden, over heen rijden en als hij dan gaat schudden even benen er aan, even rondje braaf laten lopen en wat teugels weer mee geven, zo werkt het het voor mij het beste

minniemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:58

Vorig jaar heb ik een ander paard gekocht, die waarschijnlijk ook een tijd weinig had gedaan. Ik ben vrij fanatiek, maar na verloop van tijd ging ie ook schudden met z'n hoofd. Alleen onder het rijden en ook nadat ik al een tijdje bezig was. Dus na het losrijden en als ik hem aan het werk ging zetten.
Heel vervelend, omhoog en dan direkt weer omlaag met z'n hoofd. Ik had echt geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik negeerde het in eerste instantie en ging gewoon door. Soms werd het erger en soms weer minder.

Totdat ik begin dit jaar een fysio liet komen. Hij bleek toch wel vast te zitten in z'n rug en hals. Ben helemaal opnieuw begonnen en rustig opgebouwd. Om de dag 10 tot 15 min. rijden was het advies. En verder longeren zonder poes pas.
Het schudden bleek toch een uiting van pijn te zijn. Na totaal 3 behandelingen loopt ie nu weer super. Het schudden doet ie nog heel af en toe. Maar ik weet nu wat het is en ik weet wat ik dan moet doen, gewoon z'n hals even laten strekken.

Ik zou zeker, als een paard dat plotseling doet, een dierenarts of fysio inschakelen.

Incaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 08:42

Mijn pony, kruising haflinger, deed dit in het begin ook heel erg.
Eerst dacht ik, ze is jong, komt wel goed.
Later van alles bedacht. Ligt het zadel goed? Heeft ze last van haar oren? Stof allergie?
Toen ging ik over op Western. met een iets dunner bitje. Hierna heeft ze niet meer geschud. Waarschijnlijk had ze gewoon al die tijd een te dik bit in haar mond, waardoor ze haar mond niet goed kon sluiten. Nu kan ze dit wel, en is het schudden verdwenen.
Ik raad je dan ook aan om toch even goed naar het bit te kijken. Succes met je paardje!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:15

Zou even de tanden na laten kijken , bij een jong paard gebeurd er veel in de mond,
Ook kunnen het idd de spieren zijn, vraag je misschien te veel te lang, geef hem tijd om even zijn speiren weer te rekken en strekken wat eigenlijk al een oefening op zich is die de ruiter moet doen.
Past het zadel goed en het bit kan wel passen maar past het wel echt in de mond, ik heb een tinker van 4 die echt geen bit accepteerd , loopt ook de schudden en slaan met haar hoofd,
Probeer het eens bitloos , die van mij loopt er super op.

QuinIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 16:05

Hoe oud is dit dier? 4 1/2 ongeveer
Hoelang al onder het zadel? 1 1/2 jaar.
Wat voor een bitje ligt erin? Gebroken bitje. Een gewone normalen weet zelf niet hoe dat heet, zou ik aan haar moeten vragen
Nivo van de ruiter? Gevorderd.

' Bedankt voor alle reacties!

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 06:39

ja ook ik zou eerst een keer naar de kiezen laten kijken, dit kan ze erg veel last bezorgen als er haken op zitten.
en anders heeft er ong een jaar of 3 of 4 geleden een stukje in de BIT gestaan over een touwtje met een kraaltje eraan voor aan je hoofdstel,hier reageerden toen enkele paarden met hoofdschudden heel goed op.
succes