Respect onder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Respect onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:38

Ik en mijn haflingermerrie rijden eigenlijk altijd buiten, de bak op stal is veel te zwaar voor haar en de weides zijn helaas te smal.
Nu loop ik wel al een tijd tegen een probleem aan, eerder verbeterde het alleen maar maar nu loop ik vast.
Ik rij dus altijd buiten, en op de heenweg is ze altijd vrij braaf, doch behoorlijk vlug, maar op de terugweg is er geen lol aan. Dan is het drammen en douwen en door blijven gaan. Ook wanneer je in het bos rijdt en je bent niet eens op de terugweg, maar wel op een weg die richting stal loopt zet ze de sprint weer in.

Overigens rij ik bitloos met een S-hackamore en hier reageert ze prima op. Met bit is geen optie, hierop gaat ze dusdanig in protest dat het er bijna gevaarlijk van wordt (hoogstwaarschijnlijk een aantal traumatische ervaringen mee gehad, dat verklaart ook nog een hoop van haar andere gedragingen). Zonder bit is ze rustiger en ontspant ze beter. Nou rij ik dus bijna altijd met die hackamore, en de laatste paar keer ook met een CRB gereden. De eerste keer ging dat perfect en ze luisterde super, de tweede keer was drama en ze had echt haar dag niet. Maar doordrammen is nogal pijnlijk met een CRB want ik laat haar niet haar eigen tempo lopen want dan liggen we in de sloot.. (Dit is overigens alleen wanneer ze een slechte bui heeft) Nadeel op die momenten is dus ook dat ik haar niet op mijn normale manier gestuurd krijg, ik gebruik heel veel stemhulpen en werk veel met halthouden, stappen, halthouden, achteruit en dan wegstappen ed. Maar ze heeft prima in de gaten dat we langs de rivier rijden want zodra ik wil halthouden is het kont richting het water en blijven dribbelen en stuiteren, oftewel; terugzetten is geen optie meer. Wanneer ik op een normaal pad rij houdt ze overigens perfect halt en is er niks aan de hand, maar owee als we langs water of een dieper liggend deel rijden Ik heb dus ook weer mn hack omgehangen en dat ging alweer een stuk beter. Maar dat lost nog niks op. Ik weet ook niet meer of ze nou niet snapt dat druk/pijn/whatever langzamer betekent, of gewoon keihard doordramt want in de bak of op de heenweg luisterd ze er wel super naar..

Wanneer ik op de grond sta en dan met haar wandel en werk is er niks aan de hand, zo mak als een lammetje, zelfs wanneer ze hartstikke opgefokt is. Ook niet wanneer ze zo loopt te *** en ik stap af om haar zo terug te zetten want dan doet ze alles perfect, geen druk nodig en ze luisterd naar lichaamshulpen, stem verheffen of grovere lichaamshulpen zijn nooit nodig oid. Maar als ik weer op stap zijn we weer bij af en is het prutsmuts weer begonnen.

We rijden altijd alleen buiten, weinig stalgenootjes die elke dag ruim een uur willen buitenrijden en van andere paarden wordt ze alleen maar heter en opgefokter.
We stappen grotendeels van de tijd omdat ze met draf en galop bijna niet te houden is. Toch betwijfel ik het dat ze teveel energie heeft want dat blijkt voor de rest uit niets. Ze staat 's nachts op onbeperkt hooi en overdag op gras en hooi, plus één kilo brok per dag en af en toe slobber.

Mijn grote vraag is dus ook, hoe krijg ik mijn pony zover dat ze ook onder het zadel respect voor mij heeft en mij accepteerd als de leider en niet alleen wanneer ik naast haar op de grond sta?

1. Laat ik haar af en toe flink uitrazen door er een flinke draf of een galopje in de rit te verwerken; met als risico dat ze heter wordt en totaal niet meer te houden is?
2. Laat ik haar op haar eigen tempo lopen (blijft wel in stap, maar heel hoog tempo) zodat ze haar rug beter ontspant?
3. Hou ik haar toch tegen waardoor ik een ontzettend boze pony onder mn kont heb die alleen maar loopt te dribbelen en te stuiteren waardoor het tempo eigenlijk alsnog knudde is?
4. Iemand een andere optie?

Les zit wel in de planning, maar in de bak is er op dit gebied gewoon niks aan de hand en zolang ik geen ruimte heb om te rijden op het terrein zelf (of in een bak in de buurt op rijafstand, die er niet is) schiet het gewoon niet op.

intral

Re: Respect onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:51

Hoe lang heb je haar al? Misschien toch maar eens met een stalgenootje naar buiten gaan, dan is ze misschien rustiger? Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:03

ZEER herkenbaar , alsof je die van mij beschrijft...wat bij Rena heel goed hielp was elke dag een goede rit maken waarbij ze haar koppie er ook bij moest houden qua leren en brave dingetjes doen , maar als ik 1 dag oversloeg was het weer drama. Wat het allerbeste heeft geholpen is een combinatie van :

- bitloos gaan rijden
- boomloos gaan rijden
- geen voer meer maar slechts paardenkoeken
- dag en nacht buiten staan, met schuilmogelijkheid en in stabiel kuddetje

Van slobber van bvb. Havens of Pavo kon Rena de volgende dag echt boven je kop uitspringen en in de wei schrikken van haar eigen scheet , ze is blijkbaar heel gevoelig op voer , ZO vermoeiend zo'n pony , pfffft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:09

Consequent omdraaien en de andere kant op rijden. Werkt ook zeer goed bij honden en paarden die aan de hand trekken/drammen. Hierdoor leren ze dat door te drammen ze niet dichter bij hun doel komen. Bovendien heeft een trekspelletje asoluut en geen zin, dat win je toch niet. Heb je geen controle over tempo dan kan je op zn minst de controle terug pakken over de richting en op die manier de aandacht van je pony bij jou houden. Vervolgens kan je op een kruising een paar voltes rijden en dan weer richting huis gaan. Draai nooit! je pony op het pad om richting huis, want dat kan echt gevaarklijk worden als ze dat toevoegt aan haar trucendoos en ongevraagd te pas en te onpas omdraait.

Als je dit wil gaan doen kies dan een dag waarop je veel tijd hebt. Je wilt niet uit tijdnood moeten toegeven aan dat drammen, want dan leer je haar alleen maar vasthoudend zijn en bevestig je haar gedrag. Haar redenatie is heel simpel, als ik maar lang genoeg dram dan krijg ik uiteindelijk een beloning (snel naar huis gaan). Net zoals een hond, als ik maar lang genoeg bedel dan krijg ik iets, geef je hem dan ook echt wat dan zal hij het de volgende keer alleen maar harder proberen.

Ben je na het omdraaien en de voltes weer onderweg naar huis probeer je dan niet te richten op een traag tempo. Leg je prioriteit bij de controle en probeer bijvoorbeeld in het bos tussen twee bomen in de eerste dag 20 passen te maken en de volgende rit 19 passen. Probeer ook niet continu een traag tempo te krijgen, daar raken jij en je paard alleen maar gefrustreerd van. Stel dus voor elke buitenrit een doel en rij veel tempowisselingen om je pony alert op jou te houden. Ze kan nu teveel haar eigen gang gaan. Zet haar gerust aan het werk. Hierbij kan je denken aan voltes op kruispunten, gebroken lijnen op een breed pad, wijken op een breed pad en ga zo maar door. Om "dressuur" te rijden heb je echt geen bak nodig.

Succes!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:14

Waaw Juliette, jij kunt goed uitleggen. Ik heb bovenstaand probleem helemaal (nog) niet, maar ik vind het een erg zinnige post!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 18:24

Michelle__; sinds november, sinds februari weer onder het zadel. Zoals in de tekst al staat is ze alles behalve rustiger wanneer ze met een ander paard naar buiten gaat.
pmarena; Bit en boomloos rijdt ik al, dat werkt idd beter voor haar Ja Meer ontspannen, maar toch vlug haha. Toen ze meer voer kreeg had je idd hetzelfde effect. Ze krijgt ondertussen steeds meer haar gevoel van eigenwaarde terug en in de gaten dat ze weer pony is en kracht heeft, eerder schrok ze nooit en nu is een eend soms eng Tong uitsteken

Juliette86; Ik kom altijd al te laat overal omdat ik doorga tot ze het goed doet Clown Ze heeft ondertussen gewoon precies in de gaten waar ze het wel en niet kan flikken. Op het pad zelf is er niks aan de hand, maar als je langs de sloot rijdt is het feest. Trekspelletje helpt idd niet, dat wil ik ook niet en daarom wil ik het dus graag oplossen met steeds halthouden en achteruit en stappen ed, ook gewoon op het pad doe ik dit veel zodat het niet als straf gezien wordt maar ze wel weet dat ze haar koppie er bij moet houden. Helaas kan ik geen andere dressuurmatige oefeningen op het pad doen (wijken oid) want ze is zo scheef als weet ik t, en ze wordt er méga heet van Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga ook altijd pas weer de poort binnen van stal wanneer ze normaal loopt. Jammer genoeg (in dit opzicht dan Tong uitsteken ) is ze niet achterlijk en zodra we op het pad naast stal komen is ze zo mak als een lammetje en kan je met de langste teugel lopen en sloft ze lekker verder.
Het doel is ook niet persé een traag tempo, wel een tempo dat ik kan uitzitten (een stuiterende stap waarbij ze gaat huppelen van voren). Dat is ook het jammere, want ik kan wel rustig blijven zeggen hoo stappen, rustig stappen, maar ze stapt ook Clown

Daarom is het ook zo'n ingewikkeld probleem voor mij. Het is een naar mensen toe hele dominante pony die al een hoop dingen heeft meegemaakt die haar best wel getekent hebben (vandaar ook het zonder bit ed) en die ik er nooit meer uit krijg, maar waar ik wel mee moet leren om te gaan. Dat lukt wel steeds beter, maar nu merk ik dat ik me er aan begin te ergeren, terwijl het me eerder altijd zo goed lukte om rustig te blijven Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:50

Misschien kan je dan eens proberen om niet op echte buitenrit te gaan maar bij stal te vertrekken en na 100 meter weer terug te rijden. En dan gewoon een paar keer op en neer rijden. Ik denk dat je pony na een vier keer op en neer er echt wel genoeg van heeft en gaat ontspannen (als ze braaf is natuurlijk wel eerder stoppen). Maak het van en naar stal rijden een gewoonte zodat het voor haar niet meer zo'n punt is. Dan ga je die afstand steeds verder uitbouwen tot je kalm een blokje om kan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 18:53

Dat is wel een goed idee, het nadeel is dan dus dat het ook weer zoiets is om haar daarna op stal te zetten. Dan is ze 5 minuten buiten geweest, of misschien een kwartiertje Clown
Aangezien de bak dus niet te doen is voor ons (korte pootjes he Schijnheilig ).
Ik heb haar al eerder door dit soort dingen heen gekregen, maar ze blijft nieuwe dingen verzinnen en ik begrijp gewoon niet waarom Clown Ze vind het zo leuk buiten en kan dan hartstikke leuk lopen, maar toch is het zo'n etterbak soms/meestal Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:04

Geef je haar na het rijden niet toevallig altijd eten Vork . Kan voor een hafje een heeeeeeeeele goede motivatie zijn om snel naar huis te komen Knipoog .

Maar heeft je pony echt de beweging nodig om energie kwijt te raken of kan ze rustig een paard dagen stil staan? Als weinig beweging geen verschil maakt kan je rustig een paar weken op en neer stappen. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze het daarna helemaal beu is Tong uitsteken . Ik weet niet wat de staat is van de paden rondom je stal maar je kan na een paar dagen ook rustig op en neer gaan draven en galopperen als de paden dat toestaan. Rijdt dan veel tempowisselingen. Vier dubbele winst, je pony krijgt voldoende beweging, ze wordt gehoorzamer, wordt sterker van achteren en is het drammen naar huis na die trainingen gegarandeerd helemaal zat. Je hoeft natuurlijk niet elke keer tot het einde van het pad te gaan. De ene keer een stukje korter daarna weer een stukje langer. Verleg de grenzen en kijk hoever je kan gaan. Wordt ze onrustig dan ga je net zo lang op die afstand door tot ze het weer zat is. Loop ook niet elke keer helemaal terug naar stal, draai halverwege een keer om en rij dan weer een kwart terug. Maak het onvoorspelbaar, dan moet ze wel op jou gaan letten.

Je kan op die manier ook eerder stoppen als het goed gaat, want je bent sneller bij stal (dus ook nooit meer te laat Bloos )

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 19:19

Zou fantastisch zijn, jammer genoeg zitten er zoveel kuilen in dat dat waarschijnlijk niet mogelijk is Nagelbijten / Gniffelen Misschien als ik ze op blijf vullen de komende tijd dat dat een hele hoop kan schelen Clown
Iig voldoende voor de stap en draf.
Pff het is gewoon zooo'n vermoeiend paard Clown