Wat doen met jonge hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Wat doen met jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 11:44

Heei bokkers,

Sinds ongeveer 2/3 maanden ben ik heel voorzichtig begonnen met een 3-jarige hengst zadelmak te maken en langzaam aan in te rijden.

Heb er nu in totaal zo'n 15 keer opgezeten, met max 2 x per week (en dan ong 20min rijden, incl in en uitstappen), de rest van de week staat ie lekker dag en nacht op de wei met een andere 3-jarige hengst.

Nu doet ie alles heel erg braaf en eigenlijk basis basis kent ie, dus het stappen, draven, galopperen, halthouden en sturen. Ook de overgangen doet ie goed.
Hij loopt aan een lang teugeltje met licht contact, omdat hij in het begin heel erg veel moeite met zijn balans had. Nu heeft hij zijn balans redelijk goed gevonden, af en toe in een wending voel je m nog wat balans verliezen, maar lost hij zelf heel goed op.

Nu wil ik dus verder met hem gaan, enige is. Wat kan ik nu met hem doen, waardoor zijn balans beter wordt en dus in zijn lichaam sterker.

Ik wil hem nog niet nageeflijk gaan rijden, vind dat hij eerst beter zijn balans moet vinden, dan komt hij vanzelf een keer omlaag. Ik rij wel veel overgangen stap draf en draf stap en ook veel grote achten.
Galop mag hij van mij max 2 rondjes links om en 2 rondjes rechts om, omdat hij echt nog niet sterk genoeg is om langer door te gaan.

Weet er iemand oefeningen in stap en draf, die hem sterker maken en er voor zorgen dat hij nog beter in balans komt.
Maar ik vind dat hij niet sterk genoeg is om verder aan de gang te gaan, aan het echte werk.
Verder is alles wel redelijk goed bevestigd (zeker voor 15x rijden!!) stap, draf en galop hulpen zitten er goed op (springt zelden verkeerd aan, eigenlijk nooit meer) en ook het sturen zit er goed op, behalve als hij balans verliest, is ie vrij stuurloos, heeft hij zijn balans terug gevonden is hij wel goed te sturen.

Verder is meneer wel heeel erg leerzaam en wil ontzettend graag voor je werken!
Dus nieuwe oefeningen zitten er in no time op. Stap en draf beheerste hij na 3x rijden al volledig! Galop was na 2 x galopperen er ook al op en na 3 a 4 keer sprong hij vrijwel altijd meteen (en goed) aan.

montyjansen

Re: Wat doen met jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:30

Wij gaan als we stappen alleen maar wendingen rijden links rechts. enz. niet enden rechtuit veel op de binnen hoefslag, voltes draven grote voltes en gebroken lijnen, galop grote volte 1 of 2 bij de C en of B, Dit alles op heel weinig druk op de teugel, ongeveer bij elkaar 20 min. om de dag. Cool

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 12:39

montyjansen schreef:
Wij gaan als we stappen alleen maar wendingen rijden links rechts. enz. niet enden rechtuit veel op de binnen hoefslag, voltes draven grote voltes en gebroken lijnen, galop grote volte 1 of 2 bij de C en of B, Dit alles op heel weinig druk op de teugel, ongeveer bij elkaar 20 min. om de dag. Cool

Dankje voor de reactie!
In stap rij ik ook veel wendingen, al is het alleen maar om hem er bij te houden.
Binnenhoefslag is wel een goede! Dat gaan we maar eens doen. Kijken hoe die dat oppakt.

Druk heb ik ook nog heel weinig, vooral omdat ik wil dat hij op eigen benen leert lopen en zelf zijn balans gaat vinden. Als je veel druk pakt gaat ie daar op hangen of in ieder geval te veel.

Ik denk dat om de dag nog net wat te veel wordt voor hem, lichaamlijk kan hij het wel aan. In zijn koppie weet ik het niet, al gaat hij wel super snel en leert ook snel! Wil er ook voor zorgen dat hij er plezier in blijft houden, want als ik nu met het hoofdstel naar de wei kom, komt hij hinnikend aanzetten Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:47

Ik rij ook zoals beschreven maar soms pak ik nog wel eens buiging naar buiten mee ipv met volte mee, eerst op rechte lijnen dan op gedeelte van volte (omstellen dus en later weer terug stellen)
proberen een tempo te zoeken en zoveel mogelijk op zit te rijden. soms voor de afwisseling zet ik eens pionnen neer en ga daar tussen slingeren. Net als dat ik voor het rijden vaak even aan de hand of longe warm werk.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:24

Je kunt straks (over een paard maand) wel een paar balkjes proberen te draven, ik zou dit eerst aan de longe doen en dan onder het zadel, prima voor de balans.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:45

Als ik het zo hoor gaat het in ieder geval lekker met rijden op de hengst. Knipoog

Misschien is de volgende stap dan om de hengst een tijdje op de 2e hoefslag te rijden zodat ie niet aan de rand van de bak blijft "steunen". Hoewel dat laatste helemaal niet raar is voor een jong paard.
Probeer het op de 2e hoefslag rijden eerst even op de lange zijdes en als dat lekker gaat dan rijd je hem helemaal op de 2e hoefslag met regelmatig van hand veranderen.
Succes.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 07:13

Weinig druk is perfect, als jij zou trekken of veel druk houden dan leert hij vanzelf trekken en hangen, dus vooral licht in de hand houden, niet staan in de beugels wand dan ga je sturen en dat moet niet.
Je hoef niet lang te rijden om iets goed te doen, hij leert omgang gedrag en dat hij moet stil staan met opstijgen,is ook een leer proces. Pling
Vooral lol met je paard houden. Cool