vraagje over inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_anDraa

vraagje over inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 16:54

hallo,

ik heb een verzorg pony william 2,5 jaar oud Haha! en een welshcob. maar hij moet binnen kort er echt aan geloven dat er een zadel op z'n rug komt. hij is nu wel gewent aan het hooftstel en hij heeft het zadel 1 x opgehad in de stal en dat ging goed maar, mijn vraag is ik moet er binne kort op zitten en stappen. maar hoe kan je dit nou het beste doen zodat ik geen foute maakt.

ik hoop dat jullie snel reageren en tips hebben voor mij Haha!

liefs sandra

Beli

Re: vraagje over inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:55

nou een half jaar wachten met er op gaan zitten en les nemen!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:56

De beste tip die ik jou kan geven is: niets doen!

Laat het aan iemand anders over als je er geen verstand van heb. Voor je het weet verpruts je zo'n pony. Als hij eenmaal ingereden is kun jij er lekker rond mee gaan rijden maar het inrijden zelf moet jij helemaal niet gaan doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:59

Het kan niet de bedoeling zijn om op een pony van 2,5 jaar te gaan zitten mag ik hopen... Sigaar

S_anDraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 17:04

nou de baas had met iemand gesproken en die zij van jah als hij 2,5 oud is moet je hem wenne aan het gewicht en dan van de winter gewoon niets meer doen en als hij 3 is verder gaan want dan begrijp hij het. dat heeft die man verteld aan ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:05

De beste tip die ik je kan geven is geduld hebben tot 't beestje wél oud genoeg is om te gaan beleren, en om te zorgen dat je tegen die tijd goede begeleiding hebt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:06

ZUCHT... 2 1/2 jaar is te jong en zeker om door een onervaren iemand te worden beleerd.
OP deze leeftijd begin je eens voorzichtig met longeren.
Is het dier 3 jaar stap dan eens op, maar dan nog met iemand ernaast die weet wat hij of zij doet en ervaring heeft. Dus geen 15 jarige die al 20 wilde zwarte Arabierenhengsten heeft ingereden! De man die heeft gezegd dat je er nu wel op moet gaan zitten heeft dus duidelijk TOTAAL geen verstand van paarden africhten!
Ik ben bang dat dit tegen dovemansoren is gezegd, maar goed, ik blijf het proberen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:12

Inderdaad 2,5 is te jong om op te gaan zitten. Ga wel af en toe aan de hand wat grondwerken hij kan al wel prima aan een singeltje om zijn buik wennen maar ga er nog niet op. en zoek een ervaren iemand.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:21

Dit meen je toch niet he, 2en half is echt te jong.Enig idee hoe flexibel de rug nog is,die gaat echt naar de .......

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 07:50

Ik zou idd nog even zoals hierboven al gezegt is, WACHTEN met inrijden, er zijn ook genoeg pony's die ingereden worden als ze 4 of 5 zijn. Laat hem lekker even in de wei staan, en laat hem genieten van lekkere poetsbeurten enzo. En begin er niet zelf aan, je kan het beter door iemand laten doen die er verstand van heeft dat heb je er daarna ook zelf alleen maar een fijne pony van!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 08:01

Ik zou nog mooi minstens een jaar wachten voor je er op gaat zitten. Begin over een half jaartje maar eens rustig met wat longeren, zadelmak maken (zonder er op te gaan zitten), grondwerk etc. Wat een haast.....

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 09:00

Ja zou zeker ook nog een jaar wachten, ga lekker andere dingend oen, je kan zoveel al doen, grondwerk, wandelen een band opbouwen, handwerk, dan hoe je straks alleen maar op de stappen en rij je zo weg, waarom moet het zo snel , gun het dier zijn jeugd en laat hem lekker groeien waar hij nog lang niet klaar mee is.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:23

Echt niet eerder erop gaan zitten voordat hij 3 jaar is!
Anders kan het paard er later last van hebben.
Ook kan je het beter overlaten aan een ervaren persoon.
Inrijden is geen klusje dat je zo doet,
daar moet je echt genoeg rijkunst en ervaring voor hebben.
Als het inrijden slecht gebeurt, dan heb je een grote kans dat je
daar voor altijd last van zal blijven houden.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:14

Ik zou zeggen zoek iemand die je erbij wil en kan helpen, als jij jouw pony wil inrijden dan doe je dat toch, maar dan wel met professionele hulp Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:42

Ik zou ook nog RUIM een jaar wachten om erop te zitten, vanaf 3.5 kun je al eens iets met hem doen (grondwerk, longeren, zadel erop, bitje in) maar erop stappen zou ik nooit doen voor hun 4e.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:48

officieel mag je paard inrijden vanaf z'n 3e en natuurlijk kan je al wat kleine dingetjes doen als hij 2.5 is Lachen zoals longeren, aan het zadel en hoofdstel laten wennen kleine buitenritjes wandelen ofzo, zodat hij daar ook aan gewend raakt en aan vrachtwagens en tractoren enzo Knipoog

_Jeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:44

Laat hem eerst goed wennen aan een zadel, dus vaak op en afzadelen zodat hij dat niet meer eng vind, longeren met een zadel op, beugels laten klapperen enz. En als je zelf geen ervaring hebt in het beleren van jonge paarden moet je eigenlijk zorgen voor iemand die er wel ervaring mee heeft. Je kan ook eerst hangen voordat je erop gaat, dan merk je gauw genoeg wat hij ervan vind. En heb er geen haast mee, je hebt ALLE tijd voordat je erop gaat. Zou dus zoals ongeveer iedereen al zegt minstens nog een half jaartje wachten voor je erop gaat.