Na het galopperen wordt ze vaak onrustig..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_V

Na het galopperen wordt ze vaak onrustig..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 11:10

Hii!

Mijn paardje Lady Turiba is al bijna een jaar van ons!! (nog 2,5 maand ofzoo!)
Het rijden gaat ook al stukken beter nu we van instructrice zijn veranderd. Bij de vorige kwam er maar geen verbetering in. Dus na lang twijfelen hebben we toch de overstap gemaakt. Ik ben blij dat we toch de stap hebben gemaakt, want zoals het nu gaat!... Bij de andere instructrice had ik hier nog wel 5 jaar over gedaan. Als het niet langer is Clown

Maargoed, ik schrijf natuurlijk dit topic omdat ik tijdens het rijden tegen probleempjes aanloop. En aangezien ik woensdag pas weer les heb, ben ik toch benieuwd of bokkers mij verder kunnen helpen!

Ik zal eerst even uitleggen waar we nu op aan het oefenen zijn.
We zijn op het moment bezig met nageeflijkheid, tempo en houding is ook een klein puntje waarop we dingen proberen te verbeteren.

Eigelijk gaat dit allemaal al behoorlijk goed. In die paar lessen die we nu hebben gehad (ik ongeveer 5à6, mijn zusje ook zoiets).
Zeker in de les, als mijn instructrice kan ingrijpen als ik iets niet goed doe, gaat het zeer goed. Tuub is nageeflijk, tempo is onder controle. Alleen mijn houding is nog een moelijk punt.

Maar het probleem..
Als ik alleen aan het rijden ben gaat het in het begin altijd geweldig. Ik krijg Tuub netjes nageeflijk en op het tempo is dan ook vrij weinig aan te merken.
Totdat ik in galop ga..
Het hoofdje schiet omhoog, maar dat is het probleem niet..
Ná de galop lukt het meestal niet meer..
Ik raak de controle kwijt, Tuub gaat dribbelen/hard draven, en ze gaat rechts vasthouden.
Hierdoor heb ik al een aantal keren een ruzietje met haar gehad en het lukt me niet altijd om het rijden weer zo te krijgen als vóór de galop..
Wat ik dan meestal doe is gaan stappen en (slangen)voltes gaan rijden, om haar toch lekker bezig te houden én bovendien te proberen dat ze rechts wat gaat ontspannen.

Na een tijdje lukte het me gister al wel om haar weer wat ontspannen te krijgen. Toch ben ik niet helemaal tevreden en vraag ik me af of jullie mij misschien wat tips kunnen geven om mee aan de slag te gaan!

Ik heb overigens niet echt een niveau, ik rij (nog) geen wedstrijden.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is en dat ik wat tips kan krijgen Haha!

××

lissisanne

Re: Na het galopperen wordt ze vaak onrustig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:45

ja ik heb daar soms ook last van ik ben geen expert ofzo
maar wat ik dan doe is teruggaan naar stap en halthouden en als mijn paardje dan rustig stilstaat bij het halthouden wat te nageeflijkheid te vragen, dat dan weer doorwerken naar stap en als dat goedgaat weer naar de draf .als het hoofd dan weer omhooggaat weer terug naar halthouden enz.
als het echt niet lukt dan ga ik gewoon door zonder nageeflijkheid want morgen is er weer een dag Tong uitsteken

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 12:26

Bedankt voor je reactie!

Het is alleen niet zo zeer dat ze haar hoofd omhoog gooit. Dit is namelijk alleen in de galop.
Ik denk dat ik het in mijn verhaal wat onduidelijk heb neergezet, maar ze gaat na de galop, dus als ik weer ga draven, keihard lopen/ dribbelen. Hierdoor gaat het rijden er gewoon slordig uitzien en ik wil graag dit punt voorkomen.

Ik vind trouwens je tip wel iets om te proberen! als ze onrustig wordt even gaan stappen en als de stap goed is weer een drafje doen Ja .

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:42

Ik lees hier even mee Tong uitsteken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:46

Ik heb dat probleem ook gehad. Wat ik deed, was na de galop me alleen concentreren op het tempo. Eerst moet je het tempo onder controle hebben voordat je weer aan de nagevelijkheid gaat werken. Zorg dat je het tempo bij je houdt, door bv diep te gaan zitten, ophoudingen maken, langzamer lichtrijden e.d. Als je merkt dat het tempo weer van jou is kun je haar weer nageeflijk proberen te rijden. Verder kun je oefenen met stukjes wegrijden en stukjes terugrijden in draf, zodat ze leert op jouw hulpen te reageren en op jouw tempo te lopen.

_Stephanie

proberen in de gallop het tempo goed onder controla te houden, zodat ze in de gallop niet te veel onder je uit loopt, en daarna weer rustig naar de draf gaan.
proberen korte stukjes te galloperen, en dan weer naar de draf zodat je de rust weer terug kun vinden. ik denk dat je gewoon goed moet oefenen, en anders aan de les gever vragen, want die kan het zien en wij niet?

Anoniem

Dus als ik je verhaal kort samen vat wordt ze wat heftig en blij als je in galop beent geweest?

Dan valt er alleen te oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Misschien al vanaf het begin 1x losgaloperen. Dan heb je niet al 3 kwartier gereden maar heb je nog 3 kwartier om het probleem op te lossen.

Ik zou trouwens niet stoppen als ze dat dan doet. Of gelijk stoppen als je een stukje hebt gegaloppeert.. Dan beloon je der nl voor dat gedrag

Edit; ik heb dat probleem van in de galop ook gehad. Ik liet Vinet altijd wat uitrazen zodat ze der energie kwijt is en dan probeer ik der pas wat op te pakken. En gewoon op de volte blijven rijden totdat ze nageeft..

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 16:11

Verootjoo: Bedankt vor je tip!
Dit is ook wel een beetje waar ik idd al mee aan het proberen was Ja oefeningen met tempowisselingen. Ja

_Stephanie: Het tempo in galop is (bijna) altijd netjes, soms zelfs eerder te langzaam dan te snel. Maar je idee van korte stukjes galop is misschien ook wel een oplossing! Dankje!
Ik ga trouwens zeeeker overleggen met mijn instructrice hierover, maar zoals ik al zei zie ik haar pas woensdag weer Knipoog

__Marloes: Njaa of ze dan heel vrolijk wordt.. het is meer onder het werkproberen uit te komen Knipoog. De eerste galop doe ik meestal na een kwartiertje rijden. Is dat denk je al te laat?

××

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 21:57

__Marloes schreef:
Dus als ik je verhaal kort samen vat wordt ze wat heftig en blij als je in galop beent geweest?

Dan valt er alleen te oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Misschien al vanaf het begin 1x losgaloperen. Dan heb je niet al 3 kwartier gereden maar heb je nog 3 kwartier om het probleem op te lossen.

Ik zou trouwens niet stoppen als ze dat dan doet. Of gelijk stoppen als je een stukje hebt gegaloppeert.. Dan beloon je der nl voor dat gedrag

Edit; ik heb dat probleem van in de galop ook gehad. Ik liet Vinet altijd wat uitrazen zodat ze der energie kwijt is en dan probeer ik der pas wat op te pakken. En gewoon op de volte blijven rijden totdat ze nageeft..

Ik heb het inderdaad ook vaak met Romy dat ze ontzettend jolig wordt Huilen van het lachen

Maar ik zet haar dan ook op een volte, en zorg ervoor dat ik het tempo onder controle heb, en dan pas ga ik verder met de nagefelijkheid. Dat heeft bij mij en Romy goed geholpen, en dat doet het nog steeds!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 13:30

Hee Lon!
Bedankt voor je tip Haha!
Alleen.. het probleem is dat als ze zo gaat dribbelen (na de galop), dan neemt ze de bochten ook flink plat. Dus soms heb ik zoiets van; toch maar gewoon het normale rondje rijden..

Maar wat ik dus uit al jullie tips ong wel kan halen is dat ik eerst het tempo weer netjes moet hebben en dan pas weer nageeflijk vragen Lachen .
De voglende keer met rijden (morgen wsl) zal ik er rekening mee houden!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:11

Ja, dan gaat ze maar plat door de bocht Knipoog In een volte heeft ze minder mogelijkheden om gekke dingen te gaan doen, en ze zal dan ook echt niet lang plat door de bocht gaan hoor Knipoog

Je kunt het allicht een keer proberen om haar na de galop gewoon op een volte te zetten, wie weet Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:39

ik ken het probleem
ikzelf rij een friesje bij die dit ook kan
wat vooral de oorzaak is:
Vroeger in de manege werd er op het eind van de les gegalopeerd, onbewust sla je dit dus op als iets "anders", galoperen hoort eigenlijk niet echt bij het rijden, maar bij het afsluiten
met als gevolg dat er tijdens de galop vaak niet meer gereden wordt, maar meer meegelift
tempo wordt maar half en half meer gecontroleerd, houding wordt minder gecontroleerd
en galoperen wordt iets aparts.
Je moet de galop gewoon maken
dus ook tijdens het losrijden een cirkeltje bij galoperen, en gewoon uit de galop verdergaan waar je bezig was
dribbelt ze? gewoon negeren, andere oefening inzetten.
En veel die overgang rijden, galoperen moet gewoon worden, en niet iets heel anders ...

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 17:57

Waaauuw mensen bedankt!!!
Ik heb na ééén keertje al zoveeel aan jullie tips gehad!!!
Jeetje wat ben ik blij!!
Dankjulliewel!!!
Go jij! Go jij!

Zal even verslagje doen Tong uitsteken

Toen ik op weg ging naar de bak was Tuub wel een beetje onrustig doordat er van de jachtvereniging wedstrijd was, hondjes en mensen die op verkeerde plaatsen staan schenen heeel eng te zijn. Toen ben ik maar afgestapt, en maar goed ook want even later schrok ze zich rot van een hond die op dr afkwam Clown .
Maargoed we waren veilig bij de bak aangekomen Knipoog
Na ongeveer 5 minuten gestapt én gedraaft te hebben ben ik ook meteen lekker los gaan galopperen (doorat we al ong een halve kilometer, misschien wel hele, naar de bak moeten stappen is ze natuurlijk al lekker losgestapt Knipoog )
Hierna werd ze eigenlijk helemaal niet dribbelig!!!

Ook dat stukje van jou, Duhelo, heb ik heeeel goed in mijn achterhoofd gehouden (''Je moet de galop gewoon maken'').
Dit heeft zeker geholpen!
Ik heb deze keer écht een oefening gemaakt van het galopperen Ja
Zeker in het begin, op het laatst heb ik wel lekker lang teugeltje flink uitgegalopeerd Lachen maarja daar is ook niks mis mee Knipoog .

Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie tips!
Ook al heb ik ze nog maar 1 keer toegepast, ik ben er zeker van dat ik hier veel aan heb gehad Haha!
Heb nu al zin in de les, woensdag Haha! .

!!××!!

Editjj: Ik heb trouwens ook gewoon voldoende gestapt enzoo hoor, niet dat jullie denken dat ik nu heel het uur heb lopen galopperen Clown

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 18:47

Maantjj schreef:
Waaauuw mensen bedankt!!!
Ik heb na ééén keertje al zoveeel aan jullie tips gehad!!!
Jeetje wat ben ik blij!!
Dankjulliewel!!!
Go jij! Go jij!

Zal even verslagje doen Tong uitsteken

Toen ik op weg ging naar de bak was Tuub wel een beetje onrustig doordat er van de jachtvereniging wedstrijd was, hondjes en mensen die op verkeerde plaatsen staan schenen heeel eng te zijn. Toen ben ik maar afgestapt, en maar goed ook want even later schrok ze zich rot van een hond die op dr afkwam Clown .
Maargoed we waren veilig bij de bak aangekomen Knipoog
Na ongeveer 5 minuten gestapt én gedraaft te hebben ben ik ook meteen lekker los gaan galopperen (doorat we al ong een halve kilometer, misschien wel hele, naar de bak moeten stappen is ze natuurlijk al lekker losgestapt Knipoog )
Hierna werd ze eigenlijk helemaal niet dribbelig!!!

Ook dat stukje van jou, Duhelo, heb ik heeeel goed in mijn achterhoofd gehouden (''Je moet de galop gewoon maken'').
Dit heeft zeker geholpen!
Ik heb deze keer écht een oefening gemaakt van het galopperen Ja
Zeker in het begin, op het laatst heb ik wel lekker lang teugeltje flink uitgegalopeerd Lachen maarja daar is ook niks mis mee Knipoog .

Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie tips!
Ook al heb ik ze nog maar 1 keer toegepast, ik ben er zeker van dat ik hier veel aan heb gehad Haha!
Heb nu al zin in de les, woensdag Haha! .

!!××!!

Editjj: Ik heb trouwens ook gewoon voldoende gestapt enzoo hoor, niet dat jullie denken dat ik nu heel het uur heb lopen galopperen Clown

Mooi dat het al zo goed ging! Lachen
trouwens aan een los teugeltje uitgaloperen maakt het ook gewoon hé, want ja, immers draaf je uit aan lange teugel en stap je ook uit aan lange teugel
Dit komt helemaal goed hoor Knipoog