conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_

conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 13:10

hoi,

ik wil over een maandje meedoen met een lange afstands rit ik weet nog niet of ik dit ga redden maar is mijn streefpunt:= maar het probleem is dat de pony waar ik dit op wil doen geeft geen conditie dus mijn vraag is: hoe kan ik dit het beste doen

eerst maar wat info:
het is een fjord van 8 jaar en is sinds dit jaar beleerd voor de kar en dit jaar ook voor het eerst echt onder het zadel geweest (2 jaar eerder heeft ze ook al zadel op gehad maar toen schrok ze van mij:=) maar ik wil dus zo snel mogelijk wat conditie bij haar opbouwen zonder dat ze erge problemen mee krijgt. ik heb haar nu een paar keer bereden en de laatste keer met haar gegalopeerd. ik kan haar zaterdags meenemen naar de manegeles en voor de rest heb ik s'avonds tijd

het is niet zo dat ik zoiets heb van komen jullie maar met een idee en dat moet goed zijn hoor;) maar dat ik gewoon wat ideetjes kan opdoen wat ik met haar kan doen om mee te doen en als ik viola strks nog niet op nivo heb doe ik gewoon niet mee is ook niet erg dan hebben we allebei heel veel erbij geleerd Lachen

groetjes froukje

Anoniem

Re: conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:25

Hoe lang is de rit (in kilometers) en in welk tempo gaat er gereden worden?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:42

Heb wel eens gehoord dat je bv. 3 kwartier gaat trainen en dat je in die 3 kwartier begint met stap-draf beetje galop en dat je dat langzaam uitbouwt naar steeds minder stap en draf en steeds meer galop. Dus niet langer gaan trainen, maar in de tijd dat je traint, het aandeel galop vergroten. Mss heb je er wat aan? Mijn paard krijgt er iig meer conditie van, maar dat is geen endurance-paard.

pauline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:46

is er nergens een trainingsmolen in de buurt?dat is ideaal

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:49

Conditie voor een langeafstandsrit is minimaal 6 weken trainen. Met een paard met 0 conditie en geen "rijspieren" zou ik niet over een maandje een lange afstandsrit gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:41

Maar wat vinden jullie een 'lange afstand' dan?
Ik ken ruiters zat die een rit van een kilometer of 30 een lange rit vinden Nagelbijten / Gniffelen

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:25

deze rit wordt ongeveer 25 tot 30 km.Knipoog ik wil veel in stap gaan rijden omdat ik wel weet dat ze dit nooit in draf gaat volhouden:=
@ pauline nee ik rij in een weiland maar kan makkelijk in het bos komen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:52

Dat kan zelfs een ongetraind paard mits het tempo redelijk blijft en je 'm niet over de kling rijdt.
Dus als jij de komende maand gewoon lekker een beetje met 'm rijdt, dan rij je die rit op je slofjes uit.