Teveel looplust.,zowel in de bak als buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Teveel looplust.,zowel in de bak als buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:48

Hallo,

Ik had eens een vraagje. Wellicht zijn er mensen met het zelfde probleem.

Mijn paard wil te graag lopen. Ik probeer hem elke dag beweging te geven(en hij staat ook nog eens op het land)
Maar zodra ik opstap,moet ik al beginnen met terug te rijden.
Kan met lange teugel losstappen. maar hij is net een draver voor de koers.

Eigenlijk moet ik mijn teugels gelijk al oppakken,want anders gaan we steeds harder en harde stappen..en dribbelen-draven.
Ik probeer hem af te leiden,door veel figuren te rijden. ook dit lijkt niets te helpen.
Het rijden gaat verder hardstikke fijn in de bak. alleen stappen doen we in een noodvaart.en hij heeft altijd haast.

Dan nog niet te spreken over buitenrijden. denk dat hij het erg leuk vind. want hij wil alleen maar doorlopen. rustig 'slenteren' is er zeker niet bij.
Juist als ik hem ga tegenhouden krijg je een gefrustreerd paard. dan gaat hij dribbelen en staken. echter. hij wil niet omdraaien,maar hij word wel vervelend.

Hij staat overdag de hele dag op het land,snachts op stal. hij krijgt 3x een kwart biks. is maar voor de smaak. want hij schijnt het krachtvoer niet nodig te hebben.

Wie o wie heeft er tips. om meneer rustig te krijgen. ipv zijn gehaast de hele dag? hij hoeft tenslotte de trein niet te halen.

garny95

Re: Teveel looplust.,zowel in de bak als buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:52

krijg je les snackie ?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:52

Ja Maar hem keihard aan het werk zetten maakt hem niet kalmer .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:53

Waarom dan nog 3x een kwart...
waarom niet gewoon een handje?
Kan enorm schelen Lachen

pinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 07:58

ja net als runningkawa, waarom niet wat minder nog?

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:01

Afleiden werkt niet? Hmm.. Ik zou hem/haar in ieder geval niet steeds korter pakken. Daarmee lijkt me dat je het in de hand werkt, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat op een gegeven moment het enige is wat in ieder geval jou een prettiger en gecontroleerder gevoel geeft. Heb zelf zo geen tips, maar ben benieuwd naar de reacties.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:02

Als je paard gewoon op het land staat, gezond is en beschikking heeft over genoeg gras-hooi, kan hij waarschijnlijk ook wel zonder biks. Gewoon rustig afbouwen.
Ook als je geen ´natural´ bent kan de informatie over voer van paardnatuurlijk je misschien verder helpen?

Ik weet niet of paarden ook vlug worden als een zadel niet goed past of het bit te scherp is.. kan geen kwaad om ernaar te kijken in ieder geval.

Succes!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:04

Hij is op het halve jaar dat ik hem heb. van ong 3kg excl extra's langzaam afgebouwd tot waar hij nu zit. tussen en hand een een kwart per voerbeurt in.

Chel_ Korter pakken heeft ook idd geen zin. des te harder gaat hij lopen. en zich opfokken.

WBT het zadel etc. heb hem net laten aanmeten. het heeft geen verschil gemaakt.
Meneer is 16 en heeft altijd die looplust gehad. maar ik zou zijn energie graag in wat anders omzetten.

Zonder biks is geen optie. ivm andere paarden op stal. en ik niet wil dat hij er onrustig van word. daarom krijgt hij een paar biksjes per keer. gewoon voor de goede orde.

Het is niet zo trouwens. dat hij er vandoor gaat. zijn stap tempo is gewoon megahoog.en hou je hem tegen gaat hij korter lopen.maar niet langzamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:08

Als je paard op het land staan zou ik hem alleen s'ochtends en s'avonds een handje voer geven .
Ook voer met een hogere olieinhoud zijn goed voor drukke paarden met erg veel looplust .
Voorbeeld: Pavo NervControl.
Dat heeft een erg kalmerend effect , maar weet niet of je wedstrijden rijdt anders moet je wel opletten op de dopingregels bij wedstrijden .

Maar ik zou eerst even aankijken met het wat minder voeren hoeft niet helemaal zonder biks maar een handje of 2 is toch wel mogelijk , vind die 3 keer 3kwart voer toch nog best veel .

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:08

En veel tegen hem praten (hooo hooooo hooooooooo), balkjes lopen en stappen-stilstaan-stappen-stiltaan (om de letter of zo) werken niet?

Mijn paard is ook heel loperig, maar ik moest hem van mijn trainer dan nog maar iets harder laten lopen want hij was totaal niet aan mijn been of aan mn hand. Dat harde lopen was gewoon om onder het werk uit te komen. Dus ik moest gewoon goed been geven, goed door de hoeken rijden (krijgt ie automatisch goede stelling) en dan gewoon wachten.. Paard werd vanzelf trager voor mn been en ging beter luisteren. Gaat niet over 1 dag ijs natuurlijk, maar heb het nu wel voor elkaar, hell, mn paard is soms gewoon traag Bloos!

Edit: Je zou m ook magnesium kunnen geven voor de rust.
Mijn paard krijgt 3 en een halve kilo bix, 1 kilo muesli (met magnesium en sterikalm (extra magnesium+vitamines), 2 x per dag kuil en staat op stal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:12

Is het altijd al zo geweest of is dat sinds kort ?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:12

Nog een idee, wat je zou kunnen proberen:
Grondwerk. Dan leert hij jou echt als leider zien, en is hij dus gedwongen om zijn tempo aan te passen aan dat van jou.
Heeft bij mij erg veel geholpen.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:18

Probeer heel consequent te zijn, maar zeker rust en ontspanning steeds op te zoeken.
Op de teugels tegenhouden zorgt idd vaak voor meer spanning en dus juist niet voor rust. (In dit geval kan je het blijkbaar niet laten afvloeien)

Wat kan helpen is heel consequent iedere keer als hij naar jou idee te hard gaat hem stil te zetten (in stap of draf, de galop eerst beetje achterwege laten), probeer hem te ontspannen en stap in een andere richting weg (dus niet vooruit, maar door bijv. een rustige keerwending links of rechts).

Wat hij nu doet is eigelijk jou hulpen negeren, dat kan komen door verschillende dingen - probeer een beetje de oorzaak te achterhalen. Zoals eerder is geopperd kan het komen door lichamelijk ongemak / slecht passend tuig, maar ook door zijn karakter / jullie karakters samen of slecht toegepaste rijkunst. Zelfs een paard van 16 kan bijvoorbeeld een slechte balans hebben (nooit geleerd / stijfheid) waardoor hij gaat rennen.

Grondwerk en longeren kan zeker een goede basis zijn om hem te leren wat jij bedoeld en hem aan te leren niet te gaan rennen.

Wees ook kritisch op je eigen houding, zit je ontspannen op het paard - of verwacht je al dat hij gaat "rennen" en knijp je misschien al iets vast (benen/hand) etc.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:21

Het lijkt net of ik over het paard van m'n zus lees, ongewoon! Haar paard was nét zo, vliegensvlug stappen, netaan niet in draf zeg maar. Ze werd gereden met (vind ik) een heel dun dubbel gebroken bitje, dus stelde ik voor om eens mijn bit te gaan rijden (dat is een bit van soepel materiaal, geen rubber, geen ijzerwerk). Toen ik laatst weer bij haar keek was de verandering erg groot! Ik heb dat paard nog nooit zo relaxed rond zien stappen, zowaar geen dribbel meer te zien. Overigens komt ze de eerste paar minuten niet aan de teugels maar laat ze die volledig hangen.
De dierenarts had haar paard nog nagekeken en er waren geen problemen aan de rug, benen, hals of gebit. Zadel ligt ook goed. Bij haar heeft zo'n bit dus goed geholpen, maar die krijgt ook geen biks maar muesli.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:23

Die van mij staat 24/7 op de wei en is net een raket onder het zadel! Ze krijgt geen extra voer buiten wat hooi, zo van april tot november. Omdat er dan echt genoeg gras en hooi is. Bij mij helpt het als ik zelf mijn paard wat afrem. Me even iets zwaarder maak, zelf trager op en neer ga, dan gaat ze automatisch ook iets trager. Of regelmatig een volte maken. Ik heb haar wel geleerd te stoppen als ik het wil, dus een goede rem zit er wel op zodat ik op tijd kan ingrijpen. Haar goed bezighouden doet het bij mij wel, dan wordt ze rustiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:26

chipieke schreef:
Die van mij staat 24/7 op de wei en is net een raket onder het zadel! Ze krijgt geen extra voer buiten wat hooi, zo van april tot november. Omdat er dan echt genoeg gras en hooi is. Bij mij helpt het als ik zelf mijn paard wat afrem. Me even iets zwaarder maak, zelf trager op en neer ga, dan gaat ze automatisch ook iets trager. Of regelmatig een volte maken. Ik heb haar wel geleerd te stoppen als ik het wil, dus een goede rem zit er wel op zodat ik op tijd kan ingrijpen. Haar goed bezighouden doet het bij mij wel, dan wordt ze rustiger.

En is der geen mogelijk heid dat het komt door haar karakter, stress , verveling of spanning ?
Het hoeft niet altijd in het voer te zitten .

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:42

er hoeft ook niet persé iets mis te zijn, hoewel je hier natuurlijk wel eerst zeker van moet zijn....eerst even alles goed en zorgvuldig nakijken dus...

Maar verder ben ik het met Charlenexx eens: het zou kunnen dat hij er gewoon geen zin in heeft....loperig is absoluut niet hetzelfde als voorwaarts....

Vroeger heb ik een paard gereden dat hier ook last van had, nu ja, ik had er meer last van dan hij hahaha Knipoog maar goed, die hield ik niet zozeer tegen, behalve als het echt te gek werd, maar die hield ik wel constant aan het werk. En dan niet af en toe een voltetje, maar continue aan het werk: wendingen (opletten op goede stelling), voltes, overgangen (heel belangrijk en heel veel) en tempowisselingen. En hierbij moet ie op jou wachten, niet voor zichzelf gaan denken. Probeer in de draf, is heel moeilijk, weet ik, ook wat langzamer dan zijn tempo aangeeft te lichtrijden. Vaak passen paarden zich hieraan aan.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:46

Rijerijerije schreef:
er hoeft ook niet persé iets mis te zijn, hoewel je hier natuurlijk wel eerst zeker van moet zijn....eerst even alles goed en zorgvuldig nakijken dus...

Maar verder ben ik het met Charlenexx eens: het zou kunnen dat hij er gewoon geen zin in heeft....loperig is absoluut niet hetzelfde als voorwaarts....

Vroeger heb ik een paard gereden dat hier ook last van had, nu ja, ik had er meer last van dan hij hahaha Knipoog maar goed, die hield ik niet zozeer tegen, behalve als het echt te gek werd, maar die hield ik wel constant aan het werk. En dan niet af en toe een voltetje, maar continue aan het werk: wendingen (opletten op goede stelling), voltes, overgangen (heel belangrijk en heel veel) en tempowisselingen. En hierbij moet ie op jou wachten, niet voor zichzelf gaan denken. Probeer in de draf, is heel moeilijk, weet ik, ook wat langzamer dan zijn tempo aangeeft te lichtrijden. Vaak passen paarden zich hieraan aan.

Deed ik ook altijd Lachen
En maar niet sterk/hard in de hand worden. Vèèrend opvangen Knipoog Hoor het mn trainer nog zeggen :p

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:20

Ik (als westernruiter) heb ook nog wel een paar tips voor je.

Mijn nieuwe paard zag eerst overal spoken. Nu heb ik hem helemaal van de melasse afgehaald en heb ik een heel ander paard. Ik voer nu Subli zonder en dat bevalt heel goed.

Wat betreft rijden.
Westernruiters rijden over het algemeen toch een wat lager tempo. Maar dat gaat ook niet vanzelf. Je paard moet sterk genoeg zijn om zichzelf te dragen in dat tempo.
Daar zou je dus aan kunnen gaan werken, veel oefeningen om de achterhand sterkt te maken zodat hij zichzelf goed kan dragen.

Verder zou je kunnen proberen om met doorzitten je paard wat terug te krijgen op je zit. Eigenlijk op de manier zoals Rijerijerije al schreef.
Steeds net iets achter de beweging van je paard blijven.
Achteruit joggen noemde een trainer het mij eens. (de langzame westerdraf heet jog).

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:55

runningkawa schreef:
Waarom dan nog 3x een kwart...
waarom niet gewoon een handje?
Kan enorm schelen Lachen

hier voeg ik me bij en vind ik dus ook
je paard heeft krachtvore niet nodig dus gewoon alleen hooi en gras geven

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:58

Is het lichamelijke verder in orde,
Is het niet gewoon hem, ik heb een tinker die denkt dat ze Arabier is en ben al 7 jaar bezig er een tinker van te maken, maar madam heeft nu eenmaal een pittig karakter en heb dat gewoon moeten accepteren, in de bak vind ze echt totaal niet leuk en buiten is ze lekker voorwaarts , maar wel handelbaar.
Ik heb haar ook na laten kijken en ook van de brok af gehad enz , maar het is nu eenmaal zo en soms moet je het accepteren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:25

misschien kan grondwerk ook helpen. Beetje natural horsemanship. Laat zien dat hij naar jou moet luisteren en jij niet naar hem. Want nu heb je hem niet onder controle, en dat maakt het rijden ook niet fijn. En vooral niet aan de teugels gaan hangen, dat maakt hem alleen drukker.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:34

sunny_l0ve schreef:
misschien kan grondwerk ook helpen. Beetje natural horsemanship. Laat zien dat hij naar jou moet luisteren en jij niet naar hem. Want nu heb je hem niet onder controle, en dat maakt het rijden ook niet fijn. En vooral niet aan de teugels gaan hangen, dat maakt hem alleen drukker.

Dat hoeft niet perse te helpen, ik doe al jaren aan NH en mijn tink doet alles voor me op de grond, we zijn echt maatjes , maar het moet gewoon in een hoger tempo allemaal.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:01

ztugwell schreef:
Als je paard op het land staan zou ik hem alleen s'ochtends en s'avonds een handje voer geven .
Ook voer met een hogere olieinhoud zijn goed voor drukke paarden met erg veel looplust .
Voorbeeld: Pavo NervControl.
Dat heeft een erg kalmerend effect , maar weet niet of je wedstrijden rijdt anders moet je wel opletten op de dopingregels bij wedstrijden .

Maar ik zou eerst even aankijken met het wat minder voeren hoeft niet helemaal zonder biks maar een handje of 2 is toch wel mogelijk , vind die 3 keer 3kwart voer toch nog best veel .

3x een kwart = totaal 3kwart op een dag Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:01

ztugwell schreef:
Is het altijd al zo geweest of is dat sinds kort ?

Het is altijd zo geweest. Heb hem zelf nog niet zo lang. maar ook daar voor erg loperig. en vooral energiek.