Paard kantelt hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Paard kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 23:15

Hoi allemaal

Ben deze week een paard aant bijrijden voor een vriendin die op vakantie is.
Haar paard loopt scheef op rechts, komt met zijn binnenachterbeen te fel naar binnen en buigt moeilijker op de rechterhand en daarbij kantelt hij zijn hoofd heel erg.
Ik rijd hem met mijn binnenbeen goed naar die buitenteugel toe, zodat hij goed tegen die buitenteugel aanloopt. Maar zodra ik ook contact hou met de binnenteugel, wil hij zijn hoofd kantelen.
Laat ik de binnenteugel los, hou ik hem wel aan die buitenteugel maar zonder stelling en lengtebuiging in de hals.

Heeft er iemand tips hoe ik dit probleem kan oplossen ?

Irma_Maandag

Re: Paard kantelt hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:21

Ja, wanneer het paard het hoofd kantelt, lift dan je hand (aan de zijde waar het paard kantelt, en waar je dus zijn neusje uit ziet steken als ruiter). De andere hand blijft op zijn plaats. Wanneer de scheve stelling hiermee weer is rechtgemaakt, kan je hand weer zakken naar de normale positie.

In het door jou omschreven geval lift je je binnenhand (rechts) tot de scheefheid weg is, waarna je hand weer terugzet op de normale plek. Houdt, wat je nu ook al doet, je binnenbeen eraan.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 23:30

Irma_Maandag schreef:
Ja, wanneer het paard het hoofd kantelt, lift dan je hand (aan de zijde waar het paard kantelt, en waar je dus zijn neusje uit ziet steken als ruiter). De andere hand blijft op zijn plaats. Wanneer de scheve stelling hiermee weer is rechtgemaakt, kan je hand weer zakken naar de normale positie.

In het door jou omschreven geval lift je je binnenhand (rechts) tot de scheefheid weg is, waarna je hand weer terugzet op de normale plek. Houdt, wat je nu ook al doet, je binnenbeen eraan.

Bedankt voor je tip Knipoog
Ik ga dat morgen proberen..
Ik had ook al gemerkt dat als ik die binnenhand los liet, het hoofd weer rechtgesteld was.
Maar had vandaag ook geprobeert om mijn buitenhand (links) net wat korter te nemen, dus teugel wat strakker tegen de hals aan, en hand iets hoger houden..dan liep hij ook terug rechter.
Maar is het niet zo, dat als je die binnenhand (rechts) wat hoger houd hij dan nog meer gaat kantelen?
Of begrijp ik dat nou verkeerd?
Als hij rechtsom loopt kantelt hij zijn hoofd naar links, dus neusje valt naar binnen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:41

Ja, als het neusje naar binnen valt; binnenhand (kort) liften. Niet je hand van de hals af halen, maar tegen de schoft aan wat omhoog halen.
Laat maar weten of het morgen werkt!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 23:47

Irma_Maandag schreef:
Ja, als het neusje naar binnen valt; binnenhand (kort) liften. Niet je hand van de hals af halen, maar tegen de schoft aan wat omhoog halen.
Laat maar weten of het morgen werkt!

Oké, zal ik doen, alvast bedankt Knipoog

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 00:22

Nou Irma_Maandag;
Ik moet zeggen dat het liften met de binnenhand niet echt geholpen heeft, hij kantelde nog meer zijn hoofd Verward
Ook al hield ik mijn binnenteugel heel goed tegen die hals aan bij de schoft omhoog halen.
Misschien eventjes een fractie van enkele sec. liep hij goed, maar daarna ging hij daardoor nog meer prullen en scheef lopen met zijn hoofd. Bloos
Ik vind het irritant dat ik de hele tijd ophoudingen moet geven met die binnenteugel, dan krijg je weer een strenge binnenhand Nagelbijten / Gniffelen
Moeilijk hoor, maar sta altijd open voor meer tips, dit probleem wil ik graag opgelost krijgen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:26

Helaas, deze werkt bij mij doorgaans wel.
Meer tips heb ik zelf niet (nodig gehad), dus zul je die van andere moeten krijgen....
Lastig zo.. desondanks succes...

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 00:04

Heeft er nog iemand een tip hoe ik ervoor kan zorgen dat hij zijn hoofd niet kantelt ?
Of weet er misschien iemand een reden waarom een paard zijn hoofd kantelt ?
Linksom doe ie het helemaal niet, maar eenmaal rechtsom aan het rijden kantelt hij heel erg..
Heeft dit misschien ook iets mee te maken dat hij rechtsom naar binnen valt ?

sterre2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 00:27

Dit zou inderdaad een rij-technisch probleem kunnen zijn. Een goede instructeur zou je hiermee kunnen helpen. Goed op twee teugels en voorwaarts rijden kunnen al verschil maken Pling .

Maar het kan natuurlijk ook een lichamelijke oorzaak hebben. Je bijrijd-paard probeert wellicht pijn te ontlopen. Ligt bijvoorbeeld het zadel wel goed, of heeft hij pijn in zijn rug? Staat het bekken soms scheef? Of heeft hij soms haken aan de kiezen?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 09:17

Ik denk ook dat het gewoon een rijtechnische basisfout is.
Het probleem is, dat als je hem op 2 teugels voorwaarts rijd op de rechterhand, hij begint te prullen en zijn hoofd scheef gaat houden; hij begint dan soms ook met zijn tong te spelen.
Van zodra je die binnenhand opent, komt zijn hoofdje weer rechtgesteld.

Het zadel past perfect; is aangemeten door zadelmaker.
De tandarts is onlangs nog geweest en alles bleek in orde te zijn.
Of zijn bekken scheef staan weet ik niet, denk het niet. Het is een 4 jarig paard, die volgens mij moeite heeft om rechtgericht te lopen rechtsom. Hij loopt altijd ietsje scheef: treed met zijn rechterachterbeen niet in de sporen van zijn rechtervoorbeen; altijd ietsje naar binnen (op 3 sporen)
Als ik hem dan goed met mijn binnenbeen naar die buitenteugel toe rijd, loopt hij wel recht maar begint zijn hoofdje weer te kantelen.. Bloos

Ik ga vanmiddag ook raad vragen aan mijn instructrice, bedankt voor je reactie Knipoog

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:09

Myrano, toch nog even; als hij op 2 teugels, met gelijke druk scheef gaat lopen, zijn er in ieder geval 2 aandachtpuntjes:
1) maak niet de sterke kant losser, maar zorg dat ie de zwakke kant contact aan gaat nemen.
2) De oplossing van scheefgaan moet je oplossen door de voorhand goed voor de achterhand te plaatsen. En niet andersom, door de achterhand terug te drukken. Dus scheef lopen (niet alleen de stelling, maar ook met het lijf) kun je oplosssen door hem wat schoudervoor te rijden, zodat de binnenhand iets van de hoefslag af komt en het paard recht wordt.

Succes......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:33

Mijn paard gaat kantelen als hij ergens spanning in het lijf heeft, waardoor hij de hulpen niet optimaal doorlaat. Dat los ik in zijn geval vooral niet op door te gaan prutsen maar door voorwaarts rijden en even niet op de scheefheid te focussen. Weet niet of het voor jouw paard ook helpt, maar zo werkt het bij de mijne. Hoe meer ik eraan pruts, hoe onrustiger die aanleuning wordt.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 15:19

Irma_maandag; Bendankt voor je tip, ik ga hem dadelijk rijden en meteen proberen..
Wat ik ook al gemerkt heb en idd geholpen heeft, is dat schoudervoor en schouderbinnenwaarts rijden, dan loopt hij idd beter, niet meer scheef en ook zijn aanleuning is dan constanter.

Ik heb vanmiddag nog met mijn instructrice gesproken en ze zei ook dat het scheef lopen en de aanleuningsfout; het kantelen van zijn hoofd, een ruiterfout is.
De eigenaresse houd hem soms iets teveel vast aan die binnenteugel waardoor hij zijn hoofd kantelt..
Daardoor denk ik dat het een probleem is om juist op die zwakke kant meer contact te gaan nemen, dan gaat hij juist met zijn tong beginnen prullen en beetje uitsteken. Hij gaat hier niet in verzet en je voelt het ook niet echt, maar dit hoort niet. Dit wil ik dan ook voorkomen snap je Knipoog

Urielle; Het is een paard dat van zichzelf goed voorwaarts is op de beenhulpen.
Alleen niet op het zijwaarts drijvend been.
Ik probeer er ook zoveel mogelijk met men handen vanaf te blijven, hou zelf ook niet van prutsen, trek en sleurwerk Knipoog
Ik ga dadelijk rekening houden met jullie tips en nogmaals bedankt Knipoog