Kan niet goed lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AMarijn

Kan niet goed lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:08

Ik heb laatst voor het eerst op mijn verzorg haf gereden, en ik merkte dat ik helemaal niet kon lichtrijden. ik kon niet goed zien wanneer ik moetst gaan staan en wanneer ik moest gaan zitten. ook was het zo dat ze meer dribbelde, en als ik meer aandreef ging ze gelijk galoperen. Maar het doorzitten ging weer heel goed, wat ik heel vreemd vond omdat ik dat normaal heel moeilijk vind.
Over het algemeen vind ik lichtrijden heel moeilijk, ik kan niet goed zien of ik op het goede been zit, vaak zit ik wel goed en denk ik dat ik verkeerd zit. ik zou graag tips willen, want morgen ga ik er weer heen en ik ik jullie tips uitvoeren.
Al vast bedankt voor het lezen.

annepaardoes

Re: Kan niet goed lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:15

Je moet ook niet zo veel verwachten als je voor de eerste keer op je verzorgpony hebt gereden.
Je moet natuurlijk eerst een beetje aanvoelen hoe de pony loopt en waarop de pony reageert. Dat heb je echt de eerste keer nog niet allemaal door.
Als je het moeilijk vindt om op het goede been te rijden moet je gewoon zorgen dat er iemand bij de bak staat die je kan vertellen of je op het goede been rijd. Op ten duur zal je dan voelen wanneer je op het verkeerde been of op het goede been rijd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:36

Kwestie van oefenen, oefenen en oefenen!
Richtlijn is gaan staan op het moment dat je de buitenschouder naar voren ziet gaan. Kan me voorstellen dat dit bij sommige haffies moeilijk te zien is! Iemand erbij die je erop wijst en dan blijven oefenen, het gevoel komt vanzelf!! Volgens mij is voor iedereen lichtrijden aan het begin erg moeilijk, later doe je het automatisch. succes!

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 17:46

Dankje, ik ga morgen nog eens proberen of ik het kan zien.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:48

Probeer eens mee te tellen in het ritme van je paard bij het lichtrijden, dus 1 is staan, 2 is zitten en zo door..
Mensen kijken je wel eens vreemd aan maar zo krijg je het misschien wel onder de knie..

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:55

je moet het ritme krijgen en dan hoef je er niet meer aan te denken dan gaat het allemaal van zelf, maar als je de moeite mee hebt, gewoon de hele tijd staan zit doen de hele tijd de aan denken zo leer je het vanzelf. de meeste tenminste wel.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:53

Dat is een kwestie van oefenen. in het begin zat ik ook altijd fout. en daarna zat ik er altijd tussen in :S. maar nu gaat het meestal wel goed.
Alleen ik heb het gevoel dat ik 't nog fout doe. omdat ik echt ga staan, maar als ik me nichtje zie rijden, die alleen der kont optilt uit haar zadel, en ik sta helemaal op. misschien iemand hier tips voor?

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:55

viv77 schreef:
Probeer eens mee te tellen in het ritme van je paard bij het lichtrijden, dus 1 is staan, 2 is zitten en zo door..
Mensen kijken je wel eens vreemd aan maar zo krijg je het misschien wel onder de knie..

Zo heb ik 't ook geleerd, maar je kan ook in de verkeerde zit komen, en dan voel je ook niet dat je fout zit (als je beginner bent teminste). alleen ik krijg dan les. en zij zei wanneer ik goed zat, en dat ik naar de benen moest kijken, als het buiten been naar voor gaat moet je staan dacht ik Tong uitsteken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:56

Was ze aan het draven of zat ze in telgang?

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:02

volgens mij draven. want zo ver mij geleerd is kunnen haflingers geen telgang.
Ik heb daarbij nog een vraag ik zat opeens te twijfelen vandaag of ik in de goede galop zit. Het buiten been moet toch het verst naarvoren gaan?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:06

Neen het binnenbeen.

En vroeger hadden alle paarden meerdere gangen, of toch de meeste. Het kan wel dat ze het doet hoor.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:10

Dan zou het best goed kunnen dat ze een telgang doet. Die kan je toch goed uit zitten?
Dus het binnenbeen moet het verst naar voren. Hmm, het lijkt logisch anders om. ik vond het "goede been" (voor mij dus als de buitenste het verst naar voren ging) al niet echt lekker zitten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:12

Die kun je idd zeer goed uitzitten maar niet lichtrijden. De oplossing is handen iets naar voor en goed been geven.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 12:00

ik heb nog een tip voor het lichtrijden.
als het buitenbeen van je paard naar voren gaat moet je staan.
of andersom als je door de dikke manen niks kan zien:P
(staan als het binnenbeen naar achter gaat)

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 16:56

ow dan kijk ik wel naar het binnenbeen als die naar achter gaat:P, de manen van mijn haffies zijn egt heel dik:|

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:04

Iedereen heeft een hand waarbij je automatisch op gaat lichtrijden. Ik zit zelf het liefst op rechts...als je dat een maal weet, dan weet je ook dat je op de andere hand even moet op letten of je goed zit.Sluit je ogen maar eens en probeer de gang van je paard te volgen. Wanneer zet hij zijn linker of rechterbeen weg.
De manen van de haf invlechten is ook een hulpje bij het kijken naar de schouder en benen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:50

xDanielle schreef:
Dat is een kwestie van oefenen. in het begin zat ik ook altijd fout. en daarna zat ik er altijd tussen in :S. maar nu gaat het meestal wel goed.
Alleen ik heb het gevoel dat ik 't nog fout doe. omdat ik echt ga staan, maar als ik me nichtje zie rijden, die alleen der kont optilt uit haar zadel, en ik sta helemaal op. misschien iemand hier tips voor?

Controleer of je beugels niet te kort zijn. Als je helemaal kunt gaan staan zijn ze waarschijnlijk te kort.

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:31

misschien iemand vragen dan merk je na een tijdje wel vanzelf of je goed zit ...

nonzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:42

Je kunt eens les nemen van een goede instructrice die kan je vast wel helpen;)

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:58

De eerste keer is altijd even wennen op een nieuw paardje, probeer je niet teveel op het been te concentreren van je pony maar probeer het te voelen wanneer je omhoog moet komen.
Als dit niet lukt is het misschien handig om hulp te vragen aan iemand zodat deze je kan vertellen wanneer je moet staan en zitten in het zadel.

Succes ermee!

RoosxSolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:21

Probeer goed naar het buitenbeen te blijven kijken !

Je moet gewoon vaak lichtrijden en dan komt het vanzelf wel.

Oefenen Oefenen Oefenen & dan komt het ritme;)

ZOrg eerst dat je ook goed zit!
\
Ook belangerijk je beugel lengte!

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 10:17

Zoals een paar al gezegt hebben over mijn beugellengte, die was inderdaad iets te kort, ik heb ze nu langer gemaakt. en het gaat al wat beter.
Ik krijg nu ook een soort van les van de eigenaresse, die zegt nu ook of ik op het goede been zit.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:21

Als je het door de manen niet kan zien, dan kun je ook je hand op de schouder van je paard leggen en zo voelen wanneer zijn buitenbeen (dus buitenschouder en jouw buitenhand op schouder leggen) naar voren gaat en jij dus moet gaan staan.

En oefening baart kunst, een ander paard is altijd even wennen en vooral de wat robuustere rassen, die lopen vaak vlakker dan een KWPN-er.

JoeLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 21:30

oefenen oefenen en nog eens oefenen