Vliegende galopswissels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-01 14:58

Citaat:
Je rijdt bijv. vanaf de rechterhand en dus rechtergalop de diagonaal op en dan in de 2e hoek geef je het paard een goede duidelijke schop met je buitenbeen.


Het kan even aan mij liggen, maar wat bedoel je met de 2e hoek?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-01 19:20

Die vam mij heeft ook een hele tijd gebokt bij de wissel. Toen kreeg hij helaas een peesblessure en nu na een jaar stappen en langzaam weer opbouwen gaat hij ineens de wissel goed springen.
Toch zou ik niet als tip willen geven, ga een jaartje met hem aan de hand stappen, wat dat heeft ook zo z'n nadelen.*LOL*

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-01 18:12

Het is gelukt! Eerst ben ik losmaakoefeningen gaan doen in galop, daarna van hand veranderen en dan een stukje contragalop en dan weer van hand veranderen. Daarna halve grote volte in galop, voor X draf, na X galop op de andere hand.
Toen ik daar een tijdje mee bezig was dacht ik: kom, laat ik het eens proberen. Dus ik ging van hand veranderen, legde mijn benen aan, gaf haar een klein schopje en mevrouw sprong zo over in de andere galop. Ook van de andere kant ging het meteen goed!
Wat een superpaard rijd ik toch!

Gisteren ook al eerste met 170 punten. Topweekend!

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-01 18:44

Het beste leer je een paard een wissel door eerst te zorgen dat hij inderdaad goed aan het been staat en dat hij in galop goed bergop kan galopperen en in galop goed kan schakelen naar voren en terug. Ook moet hij voor je binnenbeen "zijn buik willen intrekken" dus als jij in galop met je binnenbeen komt moet hij voor je binnenbeen weg zijn en naar de buitenkant naar je buitenteugel lopen. Dan rijd je vanaf de hoefslag een stuk naar binnen, een soort slangenvolte en in de wending naar de andere kant bereid je hem eerst voor met je binnenbeen (zie hierboven) en laat je hem nageven op je buiten teugel. Je pakt hem wat op met dat binnenbeen en telt tot 3. Bij drie geef je met je buitenbeen en je buitenteugel de hulp. Je binnenteugel moet makkelijk blijven anders belemeer je het binnenachterbeen met doorspringen. In het begin gaat het er alleen om dat hij omspringt, daar moet hij eerst bevestigd in worden. Daarna kan je altijd perfectioneren. Ook moet hij altijd voorwaarts en aan het been zijn want anders springt hij na of helemaal niet om.

roelina
Berichten: 57
Geregistreerd: 08-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:18

netzoals de nadere galops wissels

ItsJustMe_

Berichten: 201
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Z'Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:13

Wat zijn nou weer vliegende galopwissels? :D

Dagmar

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Vliegende galopswissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:27

Ja idd elk paard heeft toch zo een beetje zijn manier om het aan te leren.
Basisvoorwaarden zijn altijd, scherp op het been, nagevelijkheid, een bevestigde galop en een paard dat kan wachten.

Dan heb je het moment van de waarheid. Bij de ene rijd ik contra op tweede hoefslag en schakel ik tot ik het ritme heb dat ik het gevoel krijg van nu heb ik hem (ja is een beetje moeilijk uit te leggen) en dan geef ik mijn ophouding en vraag ik de wissel door gewoon been te verleggen.
Bij de ene werkt dit, bij de ander niet.
Verder idd het rijden van halve voltes, dan stukje middenlijn rechtzetten en voelen en dan vragen. Nadeel is wel dat je paard vaak doorheeft van naar een kant te vallen, dus je wissel niet recht gesprongen wordt.

En dan heb ik er nu eentje die ik spelenderwijs laat wisselen door gewoon diagonaal te verruimen in galop, terug te schakelen naar het einde van de diagonaal en dan gewoon kan laten wisselen door ophouding en been verlegging.
Maar deze doet dat gewoon graag.

Zelf heb ik niet veel problemen met de wissels, maar zie toch veel mensen die echt tegen deze hinderpaal aanbotsen.

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:28

Dit is een erg oud topic.
Er zullen ondertussen vast nieuwere staan over dit onderwerp :)

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Vliegende galopswissels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:46

Topic uit 2001. Bij deze een slotje.