Plassen na het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Acda

Plassen na het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:24

Heej allemaal,

Ik weet niet of dit topic hier onder het goede forum zit maar daar kom ik dan wel achter.. Bloos
Maar mijn pony plast de laatste tijd altijd gelijk na dat hij gewerkt heeft (longeren, rijden).
Ik vroeg me af of dat wat te betekenen had en zo ja wat dan? Is het goed of juist niet goed?
Ik heb geen idee en ik hoop hierdoor weer wat wijzer te worden Knipoog

Groetjes,
Suzan

Guess1

Re: Plassen na het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:50

Ga ik even met je meelezen. Ik heb een tijdje geleden een andere instructrice gehad waarvan ik behoorlijk mijn paard moest aanpakken. Dit heb ik toen ook helaas gedaan. Resultaat een verzuurd en in elkaar gereden paard. Bij haar plaste hij altijd na de lessen. Voordat ik bij haar les had en nadat ik gestopt ben bij haar heeft hij het nooit meer gedaan. Echt vreemd. In die tijd twijfelde ik of het een goed of slecht teken was dat plassen. In mijn geval was het niet postief

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:52

Ik vind het een heel goed teken. In de endurance wordt het ook aangemoedigd. Zolang de urine er normaal uitziet en het paard in één krachtige straal blijft doorplassen zou ik me geen zorgen maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:53

Mijn paard doet dat ook. Zodra hij terug op stal/de wei is, meteen even staan plassen.
Waarom is dat een positief teken dan, Karin?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:55

Uitplassen van afvalstoffen die het paard tot dan toe heeft verzameld. Beter kwijt dan rijk. En de hartslag zakt aanzienlijk op het moment dat het paard zijn plas kwijt is.

Plassen is niets anders dan een moment waarop het lichaam zich ontdoet van afvalstoffen. Of dat nou voor, tijdens of na de inspanning is maakt niet uit - als het lichaam het kwijt moet, dan is dat alleen maar een goed teken.
Laatst bijgewerkt door Karin op 12-08-08 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:55

Is het niet beter als een paard tijdens het werk de rust heeft om te plassen?

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:57

Mijn paard doet dat ook altijd ik laat hem altijd voor het rijden plassen en als ik hem dan terug zet in stal dan plast hij weer. Teken dat zijn nieren goed werken.
Laatst bijgewerkt door hippo op 12-08-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:58

Sommige paarden plassen gewoon liever na het werk dan tijdens het werk. Mijn paard is iig niet tot plassen te dwingen, die plast als hij moet. Als hij heel nodig moet, dan doet hij het tijdens het werk. Als hij niet zo nodig moet, dan wacht hij tot ik afgestegen ben. Ik heb me nooit druk gemaakt om het wél plassen. Ik maak me alleen druk als mijn paard anders plast dan normaal - donkere en/of dikke urine, kleine beetjes.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:59

Kuik plast ook altijd na het werk Ja Of het nou op stal of in het land is. Beide keren doet ze het. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:59

VeerenAshley schreef:

sommige paarden plassen nou eenmal niet onder het rijden, ik ken er ook 2 die pas plassen als ze weer in de wei staan.. (of de merrie moet hengstig zijn, dan is het echt een drama, om de 5 min gaat ze er voor staan)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:00

De mijne plast na het werk op commando. Mooi moment voor een emmertje er onder, dan blijft het stalletje ook lekker droog.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:02

Mijn paard plast overigens ook altijd tijdens of na afloop van een behandeling door de fysio. Dat zorgt ook voor afdrijving van afvalstoffen. En ook mijn fysio is daar altijd erg over te spreken, een teken dat alles goed werkt in het lichaam.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:03

Mijn dame plast ook vaak na het rijden. Het nadeel is dat ze dan aan het eind van de les ontzettend vervelend wordt. Ik beloon haar echt heel goed als ze eens een keer onder de les gaat plassen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:03

VeerenAshley schreef:

Als onze paarden willen plassen tijdens het werk krijgen ze die kans, ze gaan gewoon stilstaan en als ik ze na 2 vriendelijke hulpen niet naar voren heb gekregen krijg ik meestal wel door dat ze gaan plassen, punt is dat mijn paarden niet willen plassen tijdens het rijden, dat heeft onze tinker maar 1 keer gedaan, moet ie wel heel nodig hebben gemoeten Tong uitsteken . Onze paarden gaan ook standaard na het rijden, het liefst nog een half uurtje erna, als ik ze na het rijden op het land zet, is dat praktisch het eerste wat ze doen, daarna even rollen en dan weer vreten Vork .

Acda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 11:17

Oke bedankt voor de vele reacties Lachen zoals ik het hier dus allemaal gelezen heb is het helemaal niet erg en eigenlijk dus alleen maar goed. Lachen bij mij doet hij het altijd direct na het werk dat hij verricht heeft..

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:13

mijn oude paard deed dat vroeger ook,
hij wou nooit onder het rijden plassen
ik gaf hem wel de kans ! maar
altijd in de vrachtwagen of stal gingie plassen

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:17

Mijn paard plast ook vaak na het rijden.
Zeker als ze op de auto heeft gestaan.
Onder het rijden doet ze het alleen op het strand en verder nooit!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:19

mijn pony plast ook altijd na het werken. denk niet dat het echt kwaad kan hoor. aan de andere reacties te zien is het juist goed Knipoog

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:27

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:18

Ik had er ook nog nooit zo over nagedacht maar mijn paard doet dat ook!
Met poepen ook heel vaak, zodra ze op de wasplaats staat en ik haal het zadel eraf poept ze. En als de dan op stal staat dan plast ze.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:31

Ik laat mijn merrie altijd vóór het werk/rijden plassen. Met een lege blaas werkt altijd prettig (ook uit eigen ervaring) Haha!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:26

Equinecoach schreef:
Ik laat mijn merrie altijd vóór het werk/rijden plassen. Met een lege blaas werkt altijd prettig (ook uit eigen ervaring) Haha!

Leg me dat eens even uit?! "Zit! Blijf! Plas!" Ziek

Maar goed, Fleur doet het ook nooit tijdens het rijden, hooguit als ik bijna bij stal ben, maar meestal als ik al lange teugel heb voor het uitstappen, en meestal zelfs op stal pas.

De laatste tijd doet ze het wel steeds vaker na het rijden, bijna elke dag, maar dat zal komen omdat er een kleintje op haar blaas drukt Haha!

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:51

Sowieso als ik haar van het land af haal, zet ik haar eerst op stal en gaat ze eerst plassen. Dan weer eruit en borstelen/opzadelen. En als ze al op stal staat, echt waar dit, loop ik eerst naar haar toe en begroet ik haar door even de deur open te doen en een aai te geven. Als ik dan de deur weer even sluit om m,n spullen te pakken gaat zij alvast even plassen! Haha!

Misschien omdat ze een draver is (trainen/koersen is niet lekker met een volle blaas) kent ze het patroontje 'we zullen wel gaan werken' en leegt ze haar blaas. Nu is het ook een superslimme merrie, hoor Pling

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:56

De mijne is ook zo'n goocheme: die doet het vaak als ik haar uit de wei haal, gewoon aan het touwtje. Vaak gaat ze dan ook alvast poepen. Maar als ik dan langer rijd, of als ze van tevoren nog wat gedronken heeft (wat ze ook vaak doet 'uit voorzorg'), moet ze ook onderweg nog een keer, soms zelfs meerdere keren.

Maar overigens blijft staan wat ik al eerder heb geschreven, en wat feitelijk ook blijkt uit veel reacties hier: m.i. is het beter als een paard tijdens het rijden de rust heeft en neemt om te plassen, i.p.v. het op te houden tot na het werk. Veel paarden houden echt hun plas op als ze aan het lopen zijn, en dat is toch gewoon onprettig?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:04

mijn paard doet na de traning (rijden, longeren enz) ook altijd iets aparts
Knipoog
zodra hij klaar is met de traning hangt hij direct zijn geslachtdeel uit
vaak gaat hij dan ook meteen daarna plassen (soms zelf op de poetsplaats Verdrietig )
maar niet altijd hoeft hij te plassen en dan hangt dat ding daar maar
bij ons op stal is het op gaan vallen en wordt er wel eens een opmerking over gemaakt
ikzelf probeer me er niet aan te storen maar raar blijft het toch wel Lachen