tinker doet hoofd omhoog, geen controle meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie84

tinker doet hoofd omhoog, geen controle meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 16:24

ik heb sinds kort een tinker van 8 jaar onder het zadel, ze is in het verleden wel eens af en toe bereden maar niet echt getraint.

in de stap speelt ze met haar bit en loopt ze ontspannen nagevelijk zonder dat ik er echt wat voor moet doen.
als ik een maal ga draven haat het 1 rondje goed en dan ineens doet zo haar hoofd omhoog en kan ik niet meer remmen of sturen.

ik trainmomenteel met slof omdat ik dan haar hoofd na beneden kan houden. matingal heb ik nog niet geprobeerd omdat we niet de juiste maat op stal hadden

bitloos is geen optie, de eigenaar staat hier niet achter.

heeft iemand nog tips.

gr sophi

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: tinker doet hoofd omhoog, geen controle meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:55

Ik heb eigenlijk maar 1 tip, en dat is les nemen. Slof is geen permanente oplossing voor dit probleem, je dwingt het paard in een houding die hij door goed gereden te worden zelf op moet zoeken. Dit probleem is volgens mij alleen op te lossen door iemand die meekijkt wat er gebeurt en waarmee je samen aan het probleem kunt werken. Verder zou ik eens bekijken of er geen lichamelijke problemen spelen (rug, tanden, slecht passend zadel?)

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:00

Ik zou in elk geval eerst die slof er weer af halen voordat 't echt misgaat..

Waar de rijkunst ophoudt begint de zadelkamer, zeggen ze weleens..

Ik zou goed les nemen en idd kijken wat er gebeurt.. En daarbij; remmen hoor je niet op 't bit te doen maar op je zit Lachen Ga daar eerst mee aan de slag..

Misschien nog iets wat je kunt leren; stemhulpen! Dat je 'm op je stem terug kunt rijden..

Waar ik nu ook aan denk, is hem gewoon een half rondje/1 rondje te laten draven en net vóór ie er vandoor gaat terugnemen.. Dan heel goed belonen en dit proberen uit te bouwen..

Mits alle lichamelijke klachten uitgesloten zijn natuurlijk Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 22:01

Ik zou bezig gaan met rechtrichten aan de hand, zodat je de rugspier langer kan trainen.
Is best veel geduld voor nodig om het voor mekaar te krijgen.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl zo train ik mijn tinkies ook.
Een paard wat goed rechtgericht word zal niet snel meer zijn koppie omhoog doen, om de simpelen rede dat ze dat dan ook niet meer echt kunnen omdat de rugspieren langer ggetraint/gegymt zijn.
Ik zou zeer zeker geen slof of wat dan ook gebruiken, want het is idd zo dat waar de kunde van de ruiter ophoud komen de hulpmiddelen uit de kast , ga voor jezelf de uitdaging aan om het op een juiste manier te doen, hoeveel tijd heb je??

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 18:02

hallo
wat betreft de lessen ben ik zeker wel van plan om te lessen, maar mn insturctuur heef nu een soort zomerstop. omdat je anders steeds les geeft aan 1 of 2 personen.

en ik denk dat ik met mijn 12 jaar ervaring toch ook wel zelf weet hoe ik mijn paard moet rijden. ik vroeg me alleen af of jullie nog tips of ervaringe hadden.

en wat betreft de slof. deze hangt onstpannen, alleen als ze haar hoofd verder op tilt dan het punt waarop haar manen kam horizontaal is komt hier spanning op te staan.

gisteren ging het rijden al een stuk beter. veel kleine stukjes en overgangen gereden. alleen na een half uur rijden probeerde ze nog even haar zin door te zetten. ze luister al steeds beter op de zit. ik wil juist van de stem hulpen af. want ze gaat heel hard rennen als ze van dat geklak met de tong hoort. (ze heeft een aantal jaren veel keuringen en zo gelopen)

heeft iemand persoonlijk ervaring Pling met dit probleem dan zou ik graag horen hoe je dat aangepakt hebt.

gr sophie

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:55

Je krijgt toch tips en ervaringen te horen??
En het is nu eenmaal zo dat als je het zelf niet op kan lossen je er een hulp teugel bij gaat pakken, de tips zijn dus haal dat ding eraf en ga het rijtechnies oplossen, een slof is toch een dwangmiddel die het probleem niet verhelpt.
Het rechtrichten is ook een tip, je zou na 12 jaar ervaring moeten weten dat een paard wat goed rechtgericht is geen onderhals behoort te hebben en denk dat dat bij deze tink wel het geval is omdat hij zijn koppie omhoog gooit, bij een goed getrainde rugspier kunnen ze dat minder goed,
En een paard gaat ook niet voor niets zomaar rennen, misschien eens een kaptoom onder het hoofdstel doen en daar een op rijden en bit puur voor de verfijning gebruiken.
Zijn alleen maar tips!!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:16

ik doelde ook meer op de andere opmerkingen, waar geen/nauwlijks tips in stonden. alleen maar kommentaar

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 07:17

ik heb net even op die site gekeken over het rechtrichten. ik was er al wel mee bezig, maar zal er zeker verder mee gaan

bedankt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:12

mijn paard doet precies hetzelfde als het in verzet gaat en wel zo erg dat het gevaarlijk wordt
sturen is onmogelijk en ik mag niet aan de buitenteugel komen en hij gaat ontzettend hard
ik heb toen op aanraden van mijn instructice een paar keer met slof gereden totdat ik door had hoe ik mijn paard moest rijden als hij zo ging doen
want behalve dat het gevaarlijk was voor mij en het paard was het ook gevaarlijk voor medebakgebruikers Tong uitsteken

maar de slofteugel is een goed hulpmiddel als je hem juist gebruikt maar het is slechts een hulpmiddel; het echte probleem moet je toch rijtechnisch aan gaan pakken
en per paard is de methode verschillend

als mijn paard het nu nog wel eens doet pak ik voornamelijk mijn buitenteugel en binnenbeen erbij en maak net zo lang ophoudeingen totdat het mijn hand gaat volgen ; geen rechte lijnen laten lopen maar voornamelijk; voltes; achtjes; slangenvoltes zodat het paard goed over de rug gaat lopen en je hand gaat volgen
ooit is mijn paard zo dwars en in verzet(echt verzet ; het is niks medisch)dat dit ook niet werkt en dan zet ik hem op een kleine volte en blijf dan ophoudingen geven

let wel op! dit probleem is niet in korte tijd opgelost
het heeft bij mij maanden geduurd en toen wist ik eenmaal hoe ik hem moest rijden als hij in verzet kwam
nu heeft hij af en toe nog wel eens zijn kuren maar dat rijd ik hem flink door en veel wendingen e.d. totdat hij mijn hand weer wil volgen

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:00

Ik denk ook dat àls het goed gaat, je niet nog een half uur door moet rijden. Maar gewoon stoppen (= beloning voor het paard). Genoeg is genoeg. Want dan rijd je net zo lang door tot de problemen weer op kunnen duiken. Dus als het na een kwartiertje al lekker gaat, misschien gewoon 's stoppen. En dan uitbouwen tot steeds iets langer. Zo behoud het paard ook het 'plezier' in het rijden.

edit: en sluit je het goed af. zo houdt je er samen een goed gevoel aan over. succes!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:21

moretje schreef:
Ik denk ook dat àls het goed gaat, je niet nog een half uur door moet rijden. Maar gewoon stoppen (= beloning voor het paard). Genoeg is genoeg. Want dan rijd je net zo lang door tot de problemen weer op kunnen duiken. Dus als het na een kwartiertje al lekker gaat, misschien gewoon 's stoppen. En dan uitbouwen tot steeds iets langer. Zo behoud het paard ook het 'plezier' in het rijden.

edit: en sluit je het goed af. zo houdt je er samen een goed gevoel aan over. succes!

mn tinker had een jaar lang geen zadel gezien i.v.m. veulen en was nauwelijks bereden daar voor.
ik ben dus nu ook steeds maar een kwartier aan het rijden.
ik heb nog steeds mn slof er bij als hulpmiddel. voor mn eigen veiligheid. maar ik heb nu 7 keer gereden en ik moet zeggen dat het al steeds beter gaat en dat ze steeds minder probeerd om omhoog te komen.

maar volgens mij is ze me ook deels aan het uittesten om te kijken hoe ver ze kan gaan. gister had ik nog maar 10 minuten gereden (overgangen en figuren) en toen wou ze ineens niet meer echt stil blijven staan. je kent het wel pas achter uit en zelfs 1 keer proberen om met de voorbenen omhoog te komen.

op dat soort momenten rij ik nog even 5 minuten door. zodat ik de strijd gewonnen heb.

gr sophie

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:29

Ik rij sindskort ook weer een paardje..ook nooit echt doorgereden en idd ook hoofd omhoog en teugels uit mijn handen trekken! Het enige dat ik gedaan heb is benen eraan en gewoon rijden! Ik hou contact met de teugels, hou mijn hand gewoon stil op de plek, als zij trekt geef ik been! Veel overgangen en schijnovergangen rijden! Nu een week later is dat getrek er helemaal af! Succes!

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:56

het is duidelijk uit testen want ik ben nu 2 keer met haar het bos in geweest en dan probeert ze het niet in eens.
In de bak gaat het ook steeds langer goed, ik rijd nog wel steeds met martingal. ze heeft dan meer vrijheid dan met een slof.

Als ze haar hooft op gooit trekt ze juist niet aan mn teugel, ik houd dan ineens teugel over.

Bedankt voor al jullie reacties

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:12

Is het paard al eens helemaal nagekeken, en dan ook naar het gebit? Een martingaal kan meer uitkomst bieden dan een slof,
En lees ik dat goed, werkt de slof al in wanneer je paard zijn hals horizontaal heeft?
Dan zit die naar mijn mening (kan het natuurlijk niet zien) toch al te strak.
12 jaar ervaring hoeft verder niet zo veel te zeggen, op het moment dat je nog geen ervaringen hebt met zulk soort problemen is dat altijd weer uittesten en is les noodzakelijk. Mede ook doordat de persoon op de grond net kan zien wat je zelf alleen voelt.
Al doende leert men en met goed les worden je ervaringen en rijkunsten alleen maar beter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:12

sophie84 schreef:
het is duidelijk uit testen want ik ben nu 2 keer met haar het bos in geweest en dan probeert ze het niet in eens.
In de bak gaat het ook steeds langer goed, ik rijd nog wel steeds met martingal. ze heeft dan meer vrijheid dan met een slof.

Als ze haar hooft op gooit trekt ze juist niet aan mn teugel, ik houd dan ineens teugel over.

Bedankt voor al jullie reacties

In het bos loopt ze in haar eigen balans, is heel anders dan in de bak lopen.
Ik denk dan toch dat het aan jou ligt, is er niemand die jou les kan geven, rij je wel eens zonder zadel??