Help, paard vergeet haar voorbenen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tatjanaa

Help, paard vergeet haar voorbenen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 23:56

Tsja..
Meestal is het net andersom.

Niet alle paarden zijn zo consequent in het meenemen van de achterhand. Het beengebruik voor is meestal goed, alleen die achterhand. Mijn paard daarentegen vergeet haar voorhand..

Laatste paar keer zijn wij druk bezig gegaan met het oefenen van enkele B- en L-proefjes en een stalgenoot attenteerde mij op dit "probleem". Het achterbeen van mijn paard is goed, erg goed. Zij zet haar achterbenen netjes onder de massa en bij de middengangen verruimt zij die met achter ook goed.
Verder loopt mijn paard lekker actief en voorwaarts, geeft goed na, lekker los in het lijf. Eignelijk loopt ze heerlijk voor het gevoel en oogt het netjes. Paardje valt ook zeker niet op de voorhand. Enige is dus dat zij haar voorbenen wat vergeet, waardoor het plaatje er net ietsjes minder op wordt.

Iemand dit probleem wel eens meegemaakt? Hoe is het het beste op te lossen. Iemand stelde voor om veel balkjes te lopen, zodat ze bewuster wordt vaan haar benen. Dit is zeker een optie die ik ga bekijken. Verder nog tips en suggestie's?

Hopelijk weet iemand wat!

Tatjana

Lilke

Re: Help, paard vergeet haar voorbenen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:38

balkjes inderdaad. Heb wel eens gehoord door de voorbenen veel aan te raken met de handen of bij het poetsen dat ze zich er meer bewust van worden en ze beter gaan gebruiken. Heb nooit gehoord dat het helpt, maar ken ook niemand die het ooit nodig heeft gehad. Je kunt het gebruiken.

Eventueel gewichtjes aan de benen zodat je de spieren traint.

Kijk wel even naar de bouw van je paard. Misschien is ze zo gebouwd dat ze achter makkelijker optilt en voor niet.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:18

Lilke schreef:
Kijk wel even naar de bouw van je paard. Misschien is ze zo gebouwd dat ze achter makkelijker optilt en voor niet.

Het is een Fjord Vork Meestal hebben (vooral deze paarden) last van achterhand vergeten en op de voorhand kukelen.

Hoe wou je er gewichtjes aanhangen? Paard staat niet op ijzers.
Al grapten wij er gister over om er complete tuigersijzer onder te hangen. Dan moet ze wel tillen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:10

wat bedoel je dat ze haar voorbenen vergeet? Ik snap bepaald niet wara je het over hebt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:19

Bedoel je dat ze struikelt of gewoon niet zo spectaculair haar voorbenen gebruikt.
Wanneer ze geen mooi voorbeen gebruik heeft kan dat door de bouw van het paard komen.

MissArianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:26

Ik heb zelf ook eens een fjord gereden die dat ook had,
en ik had het opgelost om als het echt te ver gaat met die voorbenen,
een tikje met de zweep te geven op de schouder..
Bij mij hielp het wel.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:53

Lielle schreef:
wat bedoel je dat ze haar voorbenen vergeet? Ik snap bepaald niet wara je het over hebt.

Bij het verruimen (alle gangen) bijvoorbeeld. Achter maakt zij de pas groter maar voor niet.
Verder mag zij meer "sjouwen" van voren.

Tikje met een zweep is niet mogelijk bij mij. Paarjde wordt erg onrustig en gestressd van een zweep (kortere passen, dribbelen, onrustig).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:56

Zeer waarschijnlijk loopt ze gewoon teveel op de voorhand.

De meeste fjorden lopen nu eenmaal niet echt spectaculair. Ze hebben vaak een kort voorbeen, een korte steile schouder, en een zware achterhand.

Toch blijven trainen op de kracht in de achterhand. Balkjes zullen een klein beetje helpen, een heel klein beetje, maar de rest zul je echt rijtechnisch met veel overgangen etc moeten oplossen Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:05

Tatjanaa schreef:
Lilke schreef:

Het is een Fjord Vork Meestal hebben (vooral deze paarden) last van achterhand vergeten en op de voorhand kukelen.

Hoe wou je er gewichtjes aanhangen? Paard staat niet op ijzers.
Al grapten wij er gister over om er complete tuigersijzer onder te hangen. Dan moet ze wel tillen Knipoog

hoe? je hebt van die speciale peesbeschermers, met vakjes waar je gewichtjes in kan stoppen. Clown
dat word regelmatig gebruikt bij springpaarden die hun achterhand niet goed meenemen, doormiddel van gewichtjes trainen ze zo de achterbenen.
daar schijnt de springtechniek goed van vooruit te gaan.
ik wilde het even zeggen dat het wel kán, niet doen hoor.

maar ik denk dat het bij een fjord meer zijn bouw is zoals meerdere zeggen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-08-08 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:06

Mijn instructeur zei mij vroeger altijd: een paard met een slecht voorbeen bestaat niet, wel een paard met een slecht achterbeen. Als het achterbeen namelijk goed gewicht opneemt, krijgt elke voorbeen ruimte om van de grond te komen.

Een vlak voorbeen met een steile schouder zal natuurlijk minder van de grond komen dan een goed voorbeen met een schuine schouder. Als je het mij vraagt, is het dan ook waarschijnlijker dat je pony onvoldoende draagt op het achterbeen. Dit kan je natuurlijk o.a. trainen met balkjes draven en natuurlijk de gewone dressuurtraining om je paard over de rug en actief te laten lopen.

(Overigens kan je pony natuurlijk niet letterlijk achter grotere passen maken dan voor. Dan zouden de achterbenen namelijk de voorbenen in moeten halen... Knipoog )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:18

dat kan niet wat je nu zegt. Als ze achter grotere passen maakt moet ze dat voor ook doen, anders halen de achterbenen de voorbenen in Knipoog Klinkt idd toch echt alsof ze op de voorhand duikt, en daarom voor niet weg kan.

/add
zie net dat ik spuit elf ben

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:21

Je zou buiten de balkjes wat een heel goede tip is, ook eens kunnen kijken of ze, als ze op ijzers staat, haar voorbeen wel op tijd weg kan halen. Een opzet in het ijzer kan hier ook heel goed voor werken, dan wikkelt de hoef beter af en kan sneller weg.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:19

Breghje schreef:
Een opzet in het ijzer kan hier ook heel goed voor werken, dan wikkelt de hoef beter af en kan sneller weg.

Om het lastig te maken.... het kan ook zijn dat er teveel opzet in het voorijzer zit.
Het voorbeen wordt dan juist te snel waardoor ze "over de kop" gaan lopen.
Dit was het geval bij een fjord bij ons op stal, die struikelde daardoor vaak.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:34

Dat zou je eventueel kunnen zien denk ik door iemand met haar langs te laten lopen en zelf plat op je buik te kijken hoe ze loopt, of ze idd op tijd is met haar voorbenen of niet. Maar het blijft moeilijk, zal toch meerdere dingen proberen worden voor je het juiste vind.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:20

Hier de stalgenoot Knipoog

Qua veruimen van de gangen, zie je duidelijk een heel mooi veruimend achterbeen, maar een voorbeen die net aan is. Tuurlijk veruimd ze ook van voren, maar het mist net dat extra. Paard mag dan wel een fjord zijn maar loopt verder zeker niet op de voorhand (in de zin van nagevelijkheid, in teugel hangen en dergelijke), de beste omschrijving die ik kan geven is dat ze voor heel 'vlak' loopt. Achter tilt ze alles heel netjes op, voor mag het veel meer. Ze moet dus iets vinden wat paard nog net even wat bewuster maakt op haar voorbenen (en idd ik opperde ook al balkjes lopen Lachen )

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:24

Je kan natuurlijk ook de benen masseren, waardoor ze zich bewust voelen van hun benen(maar als ik het lees, is et bewust zijn van haar benen niet het probleem)

je kan het proberen Knipoog

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:36

Erg herkenbaar probleem!
Mijn friese merrie kan dit ook zo lekker.
Vooral als ze denkt dat het moeilijker gaat worden.
Wat ik van mijn instructrice meekrijg is dat ik haar ten alle tijde actief moet houden.
Niet in de zin van snelheid (dat zit er bij de fjordjes vaak wel in),
maar wel heel erg "aan de hulpen". Zo krijgt ze geen mogelijkheid om haar aandacht
te laten verslappen. Als ze niet oplet, dan struikelt ze vaak.
Ook op dit moment struikelt ze regelmatig, maar ze moet dinsdag bekapt worden.
Wat ik je dus als tip wil meegeven is dat je je beessie heel erg alert moet houden.
Ga es een kortere wending rijden (strak afwenden, been erbij), balkjes lopen zonder ze aan te raken,
overgangen draf/galop galop/draf/stap/draf...
Moet lukken, succes!