Dringend tips nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Dringend tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:03

Humpf, wat is het toch wat...
Eigenlijk kan ik op alle paarden wel doorzitten, maar mijn meest nieuwe paard is daar in tegen een ramp.
Hij gooit behoorlijk hoog op, opzich kán ik het wel uitzitten maar het ziet er totaal niet uit, het is gewoon zo moeilijk dat ik mijn kont helemaal naar achter druk, waardoor mijn houding nog geen 5 waard is... Erg zonder dus.
Ik heb alle mogelijke dingen al zo'n beetje geprobeert, zonder zadel dat hielt ik nog geen 10 seconden vol, met beugels uit ook rampzalig, en de gevolgen zijn spierpijn.
Nu denken jullie vast, hij is helemaal vast in de rug en láát zich niet zitten, maar dat is het geval niet hij laat zich wel zitten, maar ik kan gewoon niet makkelijk op hem rijden.
Dat komt voornamelijk omdat ik verder allemaal paarden heb met zweefgang, maar deze heeft meer knie actie.
Nou heeft iemand tips voor mij waar ik echt wat mee kan?

Gr Kirsten.

treffie

Re: Paard gooit hoog op, dus niet kunnen doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:12

langzamer laten draven......

Ik heb zelf een tuiger waar ik moeilijk op door kan zitten doordat hij zo erg snel draaft en dus die knieen omhoog gooit,typisch tuiger,en het doorzitten bijna onmogelijk is.
Nu ben ik met hem bezig om langzamer te draven,valt met een tuiger ook niet mee maar het is me wel gelukt Haha!
en nu dus veel beter op hem door kan zitten.
Het heeft wel veel oefeningen gekost maar het gaat nu stukken beter.

Petrichor

Re: Dringend tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:17

Bedankt voor je tip!
Ik zou hem eens slomer laten draven, ik hoop dat hij dan wel actief blijft. Lachen

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:21

ja dat is natuurlijk weer de kunst om hem wel aan het werk te houden,dus wel je been aan blijven houden en hem aan het werk te zetten.

Het is wel zwaar werken,voor beide,maar het helpt wel bij mij.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:22

Ik ga het zeker wel even uittesten. Lachen

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:23

ok ben benieuwd of het bij jou ook werkt.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:43

wat ook helpt is netjes aan de teugel zetten, en soms iets ronder (ff uitvinden wat voor jullie het beste werkt, ook hoofd laag of hoog). dit werkt omdat de rug netjes bol komt te staan en de achterhand meestal iets onder. en het draven moet niet langzamer maar rustiger, lange stappen IPV korte huppelpasjes. succes

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:50

Ik heb dit probleem ook.
Ik rij hem nu bijna 2 jaar en nu pas kan ik hem een beetje uitzitten.
Het is gewoon een kwestie van niet dneken zitten en iemand op je houding laten letten..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:52

Misschien kan je hoefsmid de vorm van de hoeven wat veranderen, zodat je paard wat minder hoog opgooit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:59

LindyH schreef:
Misschien kan je hoefsmid de vorm van de hoeven wat veranderen, zodat je paard wat minder hoog opgooit.

????? Bijzonder smid moet dat zijn, maar denk niet dat hij bestaat Knipoog

Ik denk dat ze beter oefeningen kan doen dat zijn achterhand er beter onder gaat komen en haar kan laten zitten, dus echt gaan gymmen /rechtrichten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:10

Dat heeft te maken met het afwikkelen van de hoef. Die tuigers doen ze toch ook speciale ijzers onder om ze 'mooi' te laten lopen?

Misschien is de vorm van de hoeven al ideaal wat dit betreft en valt er geen winst meer te behalen, maar even bespreken met je hoefsmid kan geen kwaad lijkt mij. Een goede hoefsmid kan hier zeker iets zinnigs over zeggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:21

gewoon uitwerken. Beginnen met aandraven, 5 passen doorzitten en weer gaan lichtrijden. Volgende keer 10 passen, etc.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 22:25

Het probleem licht niet bij het paard hoor, achterbeen werk en losheid is gewoon prima.
Maar hij heeft dat knietje wat het voor mij extra moeilijk maakt, kijk ik kan het wel, maar het is gewoon niet fijn.
Ik kan zeg maar de klik van het makkelijk zitten nog niet helemaal op hem vinden.
Terwijl ik op andere paarden gewoon heel fijn kan zitten.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:04

een bontje op het zadel...
ik ken er meerdere met dit probleem...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:40

Een bontje op het zadel werk heus niet hoor, alsof je daar opeens fijn van gaat zitten.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:47

De beste paarden zitten niet lekker, heeft anky volgens mij eens gezegd!

Maar je kan eens een instructeur vragen wat die er van vind, misschien zit je toch niet helemaal goed.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:26

Mijn instructrice is op vakantie, dus dat word over een paar weken weer lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:54

Mijn eerste reactie is ook klein beginnen. Zowel kwa draftempo (en dus -beweging) als qua periode dat je doorzit.
Maak je tempo wat lager (en daar geef je zelf al heel terecht aan dat 'ie dus wél actief moet blijven), zit even door, rij er weer lichtrijdend uit naar voren, (schijn-) overgang terug, etc.

Het went wel.

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 22:15

Sonja schreef:
Mijn eerste reactie is ook klein beginnen. Zowel kwa draftempo (en dus -beweging) als qua periode dat je doorzit.
Maak je tempo wat lager (en daar geef je zelf al heel terecht aan dat 'ie dus wél actief moet blijven), zit even door, rij er weer lichtrijdend uit naar voren, (schijn-) overgang terug, etc.

Het went wel.

Heb ik ook gedaan, helpt goed hoor

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:21

Het zal even wennen zijn,
verder kun je proberen langzamer te draven en het paard goed laag en rond te rijden, zodat zn rug rechter wordt, dan zit het al een stuk makkelijker

bosperdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:42

Bij mij heeft het veel geholpen om vaker zonder beugels te rijden. Been lang en zitten maar.. valt in het begin niet mee. Heb ook ooit gehoord om dan je ogen dicht te doen.. maar dat heb ik nooit geprobeerd. Schijnt dat je dan de bewegingen beter voelt en kunt volgen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 22:06

Nog maals bedankt voor jullie tips!
Het door zitten gaat me gelukkig al iets makkelijker af, maar het blijft nog wel een werk punt.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 07:50

Je kan ook een bokriempje aan je zadel doen, waarmee je in je zadel trekken om aan de beweging te wennen hebben de grote ruiters ook, zelfs op internationaal niveau. Cool

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 20:36

ik schrik een beetje van de adviezen om langzamer te gaan daven (heb ik overigens ook eerst gedacht).
Niet goed door kunnen zitten zit hem toch echt in het niet optimaal gebruik van de rug al dan niet samen met een grote beweging die door de ruiter niet goed gevolgd kan worden.

Als je dan langzamer gaat rijden kun je hem misschien wel uit zitten maar daar wordt het ruggebruik niet beter van.
Blijf gewoon lichtrijden, gymnastiseer door en dan zul je zien dat het ineens wel gaat.

Een jaar geleden kon ik mijn paard absoluut niet doorzitten, nu gaat het aardig maar is het door de enorme beweging nog wel vermoeiend. Op moment dat mijn paard spanning heeft (en rug wegdrukt), is het gelijk weer een tuiger en zit ik te stuiteren.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:15

Langzaam aan op gaan bouwen zoals hierboven al gezegt is, oefening baart kunst. Niet opgeven ookal is het soms erg zwaar en stuiterig