Oefeningen om je paard beter over de rug te laten gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Oefeningen om je paard beter over de rug te laten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 13:57

Mijn topic zegt het al: wat zijn nu goede oefeningen om je paard beter over de rug te laten lopen, behalve voorwaarts neerwaarts hals strekken?

Agnes75

Re: Oefeningen om je paard beter over de rug te laten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:39

Alle oefeningen waarbij de buikspieren worden aangespannen Knipoog . Balkjes lopen, overgangen rijden op zit, bij sommigen helpt het ook om even flink door te galopperen op bv de volte.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 15:42

Achterwaarts, dan moeten ze de rug en het achterbeen wel gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:25

Agnes75 schreef:
Alle oefeningen waarbij de buikspieren worden aangespannen Knipoog . Balkjes lopen, overgangen rijden op zit, bij sommigen helpt het ook om even flink door te galopperen op bv de volte.

Bij mij helpt inderdaad eventjes lekker doorgalopperen op een volte. Na de galop gaat et bijna altijd helemaal super Lachen

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:27

Ind balkjes lopen, en m'n paard laat ik altijd dieper lopen in het begin,
en soms laat ik haar ook een paar rondjes halsstrekken. Dan loopt
ze vaak meteen een stuk lekkerder.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:27

longeren met een halsverlenger Lachen

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:30

Veel balkjes lopen, en overgangen rijden!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:31

Mii_Jessica schreef:

Hoe maak je die dan vast? Ik heb er sinds kort ook een, maar eigenlijk geen idee hoe zo'n ding correct te gebruiken. Wil absoluut niks afdwingen...

Wat met rijden bij ons werkt zijn veel voltes + volte sluiten. Dan moet het binnenachterbeen er meer onder, dus wordt dat sterker. Het is belangrijk dat vooral de achterhand sterker wordt, zodat ze hun rug mooi kúnnen welven.
Ontspanning dmv halsstrekken (in alle gangen), (schijn)overgangangen en een zachte hand helpt ook.

Galop is volgens mij ook een goede gang, daarin laat onze pony heer rug het meest 'los', en begint ze te dragen.
(Salvira drukt haar rug meestal weg, onderhals etc. Het gaat al stukken beter, maar het kost gewoon heel veel tijd. Goed over de rug is imo het belangrijkste (en moeilijkste!) doel van paardrijden, zodat hij jou goed kan dragen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:40

Nog een aanvulling: rijd je paard recht, een scheef paard kan nooit goed over de rug gaan.

Show_Jumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:59

overgangen rijden ... en veel voltes links rechts

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:05

Een paard dat deze week bij m'n vz-paard op stal logeerde ontspande alleen zijn rug echt goed na flink door galopperen of bijde handen.

Bij mij helpt veel overgangen vaak ook, plus ik het ook altijd doe om hem aan het been te krijgen.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:10

over de rug lopen hoeft niet per definitie met het hoofd naar beneden te zijn. dit heeft een osteopaat mij een x verteld. dus hals verlengers enzz zouden niet nodig hoeven te zijn.

ik zou zeggen rij veel voltes vraag de stelling afentoe door en zit niet te veel in de mond. lekker ontspannen rijden dus dan gaat je paard zich van zelf ontspannen

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:12

Safiera schreef:
Mii_Jessica schreef:

Hoe maak je die dan vast? Ik heb er sinds kort ook een, maar eigenlijk geen idee hoe zo'n ding correct te gebruiken. Wil absoluut niks afdwingen...

Dat zwarte dingetje waarmee je de lus groter en kleiner kan maken zet je boven op het hoofd, dan doe je hem door het bit heen, en dan of tussen de voorbenen (doe ik zodat ze helemaal naar beneden ook kan of naar de singel) Een halsverlenger is 1 van de vriendelijkste hulpteugels. Het is elastiek. Zodra je paard omhoog komt met het hoofd komt er druk op, loopt je paard in de goede houding staat er geen enkele druk op Lachen Hiermee leer je je paard ook goed over de rug lopen. Zoek anders maar ff op internet Lachen Vind je genoeg!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:22

Bedankt Mii_Jessica! Heb hem vandaag idd zo vastgemaakt, maar wel tijdens het rijden, werkte goed. Blümchen (shet) liep ronder, lager en met een bollere rug. De andere pony waar ik hem op heb getest ging er alleen tegeninhangen (omhoog).

Toch vind ik het ding best streng; de elastiek is stug en als ze het hoofd omhoog doen, wordt het bit richting borst getrokken. Ook kan het neusje er minder goed uit. Heb hem dan ook maar een kwartiertje om gehad, in- en uitstappen zonder.

Hoop dat Salvira de halsverlenger aan de longe wel accepteerd, anders gebruik ik hem maar verkeerd om (clipjes aan het bit en verstellus door longeersingel), kijken of dat ook helpt Lachen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:46

Longeer persoonlijk liever met pessoatuig om m lekker over zijn rug te laten lopen....

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:06

Safiera schreef:
Bedankt Mii_Jessica! Heb hem vandaag idd zo vastgemaakt, maar wel tijdens het rijden, werkte goed. Blümchen (shet) liep ronder, lager en met een bollere rug. De andere pony waar ik hem op heb getest ging er alleen tegeninhangen (omhoog).

Toch vind ik het ding best streng; de elastiek is stug en als ze het hoofd omhoog doen, wordt het bit richting borst getrokken. Ook kan het neusje er minder goed uit. Heb hem dan ook maar een kwartiertje om gehad, in- en uitstappen zonder.

Hoop dat Salvira de halsverlenger aan de longe wel accepteerd, anders gebruik ik hem maar verkeerd om (clipjes aan het bit en verstellus door longeersingel), kijken of dat ook helpt Lachen

Het kan ook zijn dat je hem te strak heb gezet he! Ik heb mijn paard naar beneden gevraagd toen ze dat ding omhad, waardoor ze doorkreeg dat ze als ze nagaf er geen druk op kwam. En tot zover dat ze met het neusje net voor de loodlijn was. Ook als je op internet gaat kijken wordt er gezegt dat een halsverlenger de minst strenge hulpteugel is!

Citaat:
(clipjes aan het bit en verstellus door longeersingel)
Je heb hem dus verkeerd vast gemaakt! De verstel lus moet boven op het hoofd! Dan de lijnen door het bit heen en dan naar de singel(tussen de benen of naar de zijkant)

merles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:50

iedere week blijven longeren. werkt bij die van mij ook! Bloos

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 10:05

Ik longeer bijna elke dag voor het rijden met dubbele longe werkt perfekt zo leer je paard direct aan de teugel lopen. En kun je zelf zien hoe diep ze moet lopen en het neusje net achter de loodlijn laten rijden...

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:17

Longeren , en overgangen ..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:10

pessoa werkt prima aan de longe. Het effect kun je ook crieeren door een bandage achter de achterhand te hangen (even zoeken naar de juiste lengte, niet te strak!) En een elastiek.

Onder het zadel veel wendingen en overgangen rijden. Ook tempowisselingen in draf/gallop zijn handig.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:35

ik rijd altijd overgangen zonde mijn teugels te gebruiken. Gewoon met mijn zit, dan gaat de achterhand er ook goed onder Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:30

veel overgangen rijden en schakelen en veel voltes rijden. ik blijf vaak constant schakelen en overgangen maken, bijvoorbeeld 4 in een grote volte. dus bijvoorbeeld 4 maal de overgang draf/stap/draf.

daarnaast vind ik de pessoa fijn om mee te werken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:04

Het hangt denk ik heel erg van je paard af.
Ik reed een poos een manegepaard, nou die haalde ik helemaal stijd etc. van stal, kwartiertje losrijden, met stevig tempo, veel stelling en buiging vragen, en dan deed ik een paard rondjes lange teugel, daarna was het bijna een ander paard. Ging als ik oppakte lekker nageven, lekker laag lopen, over de rug, en was als een veertje in je hand.

Maar met de andere methodes kun je exact hetzelfde hebben.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:07

longeren met dubbele lijn en zonder hulpteugels ofzo werkt bij de mijne super en gooit nu haar achterhand er super onder doe dit zo 2x in de week

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:53

die van mij loopt 2 keer per week aan de bijzet aan de longeerlijn..
Longeren is de uitvinding voor het los maken van je paard vind ik!!
lekker aan de passoa...broekje achter de billen...
Achterbenen aan het werk.. rugje er lekker doorheen.

Je kan hem ook losjes bijzetten met een slofje.. zodra die er losjes om zit gaan ze ook omlaag...

Tips voor het rijden..
- begin laag en rond (hierdoor gaan ze door hun rug)
- schakelen
- overgangen
- schijnovergangen!!
- goed losrijden