Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

parouscha schreef:Hallo,
Ik heb sinds kort weer prive les, dus ben er wel mee bezig.
Maar het is zo lastig bij haar en ik ben eigenlijks wel nieuwsgierig naar mensen die dit probleem ook hadden/hebben bij hun paard.
En hoe ze het hebben opgelost.
Ze buigt op links super in, maar op rechts totaal niet, ze ontloopt alle druk en ze gaat daardoor er ook onderuit lopen(zo hard dat je gewoon niet meer gecontroleerd kunt losrijden), springt in de verkeerde galop aan.
Al gaat dat al beter sinds de les, maar het inbuigen tijdens het losrijden wil gewoon niet.
Mijn oefeningen, veel in een S van hand veranderen, gebroken lijnen rijden, probeer der ook in te buigen naar rechts maar dat gaat lastig.
Tips zijn van harte welkom!
Vandaag wil ik met mijn pessoa teugel aan de slag, zijn daar ook tips voor kwa het los maken op de rechterhand?

Succes! parouscha schreef:Nou eigenlijks begin ik meestal gewoon op 1 hand, niet specefiek op een bepaalde kant.
Maar ik begrijp dus wel dat ik beter op rechts kan beginnen en haar ook wat naar binnen stellen

beantsje schreef:idd rechtrichten.
Een beginnende oefening is op de linkerhand rijden, en dan op de lange en korte zijden met stelling naar buiten. Gewoon rechterteugel niet aantrekken maar flink van de hals. Je hebt dan ook steun aan de bakrand.
magic_lover schreef:contra stelling, linksom iets stelling naar buiten, en rechtsom iets stelling naar binnen, en haar dan zo langzaam in de lengtebuiging laten 'rollen'.
en met je been en je zit voltes en figuren rijden, niet het hoofd naar binnen 'trekken' dan forceer je het alleen maar.

Arabesk schreef:Oefen eens vanaf de grond met hals inbuigen. Vind je paard het moeilijk? Hou dan een wortel of snoepje bij zijn achterhand, zul je zien hoe makkelijk ze ineens wel kunnen inbuigen
Met grondwerkoefeningen kun je je paard losmaken en gymnastiseren, wenden om de voor en achterhand bijvoorbeeld.
Grondwerk is zeker aan te raden! Maar bouw het inbuigen (met of zonder versnapering) wel rustig op. Dus begin met de schouder als eerste punt en bouw dit uit naar de achterhand (tijdsbestek +/- 2 tot 4 weken). Je kunt de oefening meerdere malen per dag herhalen.