paard eerste 10 ,in niet aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

paard eerste 10 ,in niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 20:52

als ik wil beginnen met het losrijden,is mijn paard vaak de eerste 10 min niet aan het been,geef ik been wordt hij chagerijnig en geeft een bok...rijdt ik hem weer langer is het over wat houdt dit in,onder het werk uit komen gewoon geen zin hebben...gr emaartje

Shattered

Re: paard eerste 10 ,in niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:53

Heb je les ?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 20:55

3Hearts schreef:
Heb je les ?

ja zekers heb ik les Haha! maar ze is momenteel met vakantie..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:13

Kan het niet te maken hebben met stijve spieren/spierverzuring/stijve gewrichten oid?
Mijn paard loopt iig stukken beter als ik hem eerst aan de longe pak en zonder ruitergewicht wat op laat warmen voor ik hem aan zijn falie zit. Zeker als hij spierpijn heeft van de vorige dag, dan kan ik er in het begin bijna niet aankomen zonder protest.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 21:16

Urielle schreef:
Kan het niet te maken hebben met stijve spieren/spierverzuring/stijve gewrichten oid?
Mijn paard loopt iig stukken beter als ik hem eerst aan de longe pak en zonder ruitergewicht wat op laat warmen voor ik hem aan zijn falie zit. Zeker als hij spierpijn heeft van de vorige dag, dan kan ik er in het begin bijna niet aankomen zonder protest.

oke dan!!dit zou zekers kunnen wat je omschrijft,had wel een weekje even iets minder gedaan,en af en toe gelongeerd met pessoa..

kan dat dan spierpijn in de rug? wat voor protest heeft jouw paard dan en waaraan merk jij het?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:23

Ze kunnen overal spierpijn hebben, ligt er maar net aan wat je hebt gedaan met hem. Knipoog Ik had gisteren bijv. met pessoa gelongeerd in lage ronde stand met veel galop en vandaag was hij met poetsen heel gevoelig en zuur op de achterste buikspieren en zijn kontspieren. Nou heb ik het geluk dat ik een kleinzerig paard heb, die elk pijntje duidelijk aangeeft dus ik herken het snel en als ik de spieren afvoel voelen ze ook strakker dan normaal. Bikkels van paarden lopen er gewoon doorheen maar kunnen proberen te ontwijken (verzet, of niet reageren, of zich heel strak en stug houden etc.)
Ik doe dan maar extra rustig opwarmen en na het rijden goed uitstappen en lekker masseren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:07

Geloof niet dat je paardje onder het werk uit wil komen, maar gewoon aangeeft dat je zelf iest niet goed doet.
Doe idd eens wat gymn oefeningen , b.v aan de hand lekker alle spiertjes nagaan of ze wel soepel zijn en als je merkt dat iets moeilijk is op dat moment hou dara dan rekening mee, train niet te lang.
Luister naar je paard zou ik zeggen, ze bokken zeker niet voor niets en onder het werk uitkomen doen ze alleen als je zelf oneerlijk ben,

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:15

Urielle denk dat je toch gelijk heb gehad,dat het spierpijn is geweest,want heb hem vandaag weer gereden en het ging weer harstikke goed gelukkig...heb hem lang losgestapt en toen pas met draven begonnen dat scheelt ook...gr emaartje

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:19

Ik heb daar ook wel eens last van. En ik neem altijd lang de tijd voor het los stappen. En ga veel halthouden en weer weg stappen. Als ze in de draf nog niet actief is rijd ik veel over gangen. Als ze dan nog sloom is galoppeer ik vrij vlot aan. En daarna is ze bij mij altijd voor waarts Haha! .

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:20

Mijn paardje kan in het begin ook wat stijf zijn. Wat helpt is een tijdje lekker vlot losstappen en daarna lekker een tijdje met lange teugel draven.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 20:32

Lynske Hoe reageerd jouw paard dan als hij wat stijf is ook verzet dan tegen het been?

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:50

De laatste tijd gaat het goed, maar afgelopen winter was ze echt chagerijnig. Als ik wou aandraven dan gingen die oren plat in de nek. Nu is het van nature een sloom paard en kijkt altijd wat onvriendelijk maar toen was het heel erg. Ze was wat stijf en 'swinters staan ze wat langer op stal dus spierpijn slaat eerder toe. En het duurt natuurlijk ook wat langer dat de spieren warm zijn als zomers. Ik heb haar er toch doorheen gereden, want ook al had ze ergens last van beweging kan geen kwaad volgens fysio. Veel beweging is juist beter dan niks doen. Maar mijn paardje is nu nog in het begin wat stijf dus doe ik een goede warming up en cooling down. Ze loopt pas op het lekkerst na 45 min. Net een dieseltje. Je kent je paard zelf het beste, en als je het echt echt niet vertouwd kun je er als het lang duurt een fysio of osteopaat bij halen. Maar ik zou altijd min. 6 weken wachten omdat mijn fysio zegt dat bijna alle klachten binnen die periode verdwijnen, tenzij er echt iets aan de hand is. Maar ik denk dat je dat wel merkt. Dus: echt een goede warming up min 10 min stappen lekker draven met lang teugeltje en toch proberen voorwaarts neerwaarts te rijden en geleidelijk aan de teugels korter nemen. En als je klaar bent met de training lekker uitstappen. Ook min 10 min. succes Knipoog

xmiepje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:14

ja misschien dat hij/zij nogal stijfjes is?!