Slaan naar been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Slaan naar been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 18:55

Ik ben op zoek naar tips.

Mijn tinker (5 jaar) slaat met zijn achterbenen naar mijn been als ik aanspoor. Dat doet hij voornamelijk als ik in de galop wil aanspringen of als hij uit de galop dreigt te vallen. Hij doet dit sinds een week of 2, daarvoor nergens last van. Heel soms slaat hij ook naar mijn been in draf, wanneer hij wat vermoeid wordt en er een sukkeldrafje van maakt.

Nadeel is van het slaan, dat ik volledig mijn balans kwijt ben, nog net niet op zijn nek zit en dus ook de verbinding met mijn teugels kwijt ben.

De een zegt dat ik hem nog een hardere schop moet geven, waardoor zijn kont nog hoger omhoog komt, hij wordt alleen maar nijdiger. De ander zegt direct op de rem en hem accuut stil laten staan, maar dat trekken in zijn mond lijkt mij ook niet echt je van het.

Overigens bij de zweep doet hij precies hetzelfde, ook dan slaat/bokt hij.

Kortom, tips zijn van harte welkom. En misschien is het wel even uitzingen en de pubertijd uitzitten.

Alvast bedankt,
Mar

Fem_daf

Re: Slaan naar been

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:03

Als het niks fysieks is, is dit puur protest. Doorzetten dus!! Slaat hij, geef je nog een keer been, de aanhouder wint. Als je hem laat winnen, kan de puberteit nog heeeeeeeel lang gaan duren...

Probeer hem af te leiden, als hij niet wil, kan je proberen om hem opeens iets totaal anders te laten doen, achterwaarts, binnen-/ buitenstelling, wijken etc. Veel paarden vergeten dan dat ze moesten slaan (in hun ogen) en doen ze toch nog datgene wat je vraagt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 08:14

Zou er van uit gaan dat je tinker iets duidleijk probeert te maken, slaan naar je been kan veel betekenen, buikpijn, te veel been , rij je met sporen?
Als ze naar de zweep slaan ben je te hardhandig met de zweep.
Maar zou even toch opletten voor buikpijn , omdat hij het niet eerder heeft gehad , de meeste tinkers hebben een enorme pijngrens en die laten pas echt merken als de pijn niet meer te houden is voor ze en dan is het vaak te laat.

is idd erg jong voor een tink, als je met veel geduld en respect bezig gaat kom je er doorheen, maar blijf niet schoppen, dat zeggen mensen aan de kant die zelf ook niet kunnen rijden,
als je paard schopt of zwiept met zijn staart naar jou been,zweep of hand, dan doe jij iets fout en niet je paard.
Wees maatjes met je tink en hij gaat voor je door het vuur.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:03

Mijn pony doet dit met de zweep, en niet omdat ik te grof ben met de zweep... Zelfs als ik zachtjes aantik zie ik zel eens het wit van zijn achterbeen in mijn ooghoek. Bij mijn pony is het duidelijk een vorm van dominantie, aangezien ik die problemen ook buiten het rijden om heb met hem. Ik blijf consequent in mijn hulp, totdat hij de juiste reactie geeft en dan beloon ik hem uitgebreid...

Doet jouw paardje het alleen onder het zadel, of ook aan de longe bij het aanspringen in de galop?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:04

Dank voor de tips.

Ik rij niet met sporen en ik geef ook geen schop bij het aansporen, dat dacht ik eerst ook maar mijn instructrice zegt van niet. Zelf heb ik het idee dat het een kwestie van uitproberen is. Overigens doet hij het niet aan de longe alleen onder het zadel. Hij is buiten dit ene "probleempje" echt super braaf. Maar voor 2 weken geleden "schrok" hij overal van, dat heeft een paar weken geduurd, tot hij merkte dat dat niet hielp. Vraag me af wat er na dat "slaan naar been" gaat komen als hij merkt dat het niet werkt.

Ik vind dat afleiden wel een goede tip. Ga het proberen!!! En meer tips of praktijkervaringen zijn welkom.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:08

Mijn jonge paard durft ook naar het been te slaan. Hij is erg gevoelig op zijn flanken ( ook met poetsen etc.) Om die reden heb ik het gebied waarin ik mijn beenhulpen geef wat beperkt. Dus waar ik normaal mijn been 20 cm naar achteren zou leggen, doe ik dat bij hem 15 cm ( bij wijze van spreken ). Het vraagt wat controle en handigheid, maar het is voor hem prettiger en bovendien vind ik het zelf ook fijn om met kleine hulpen te werken.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:51

Het tempo opvoeren (vooral in draf, in die gang is eht moeilijk bokken) Iedere keer als hij slaat, laat je hem harder lopen. Wees consequent dan is het probleem in 5 minuutjes opgelost (was het bij mij). Wel belonen als hij voorwaarts gaat. Maak het leuk voor hem te reageren op jouw been.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:56

Lilke schreef:
Het tempo opvoeren (vooral in draf, in die gang is eht moeilijk bokken) Iedere keer als hij slaat, laat je hem harder lopen. Wees consequent dan is het probleem in 5 minuutjes opgelost (was het bij mij). Wel belonen als hij voorwaarts gaat. Maak het leuk voor hem te reageren op jouw been.

Ja dat is denk ik het beste, maak hem enthousiast.
Zorg dat hij het leuk gaat vinden om voor je te werken.

Mijn pony doet dit ook sinds vorige week, alleen in stap in draf nergens last van.
Wat bij mij goed helpt is been geven en stem erbij.

Ik weet niet waarom hij het doet, hij deed het eerder niet.
Ik weet dat het zou kunnen komen door het zadel (wordt opgelost), maar ik weet het niet zeker. Het kan ook uitproberen zijn, maar het kan ook zijn dat hij je iets duidelijk wilt maken. Ik heb ook weleens gelezen dat het kan komen door de weersverandering, dat de huid dan gevoeliger is?

ni3nkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:34

Ook mijn paardje is mij nu aan het uitproberen.. Tijdje geleden er flink afgevallen en daardoor durf ik nu niet zo heel goed meer :s .. Hij gaat telkens meer proberen.. Afgelopen zondag ging hij alleen maar achteruit of raar rondjes draaien.. Meteen mijn instructrice gebeld en die is meteen gekomen.. Omdat ik nog niet heel lang rij vind ik het moeilijk mijn paard op de juiste manier zelf aan te pakken. .Wanneer ze erbij is durf ik veel meer.. Ze kan goede aanwijzingen geven aan wat ik moet doen..
Mijn paard is nu dus heel dominant en niet voorwaarts aan mijn kuit.. Ik moest toen brutaler gaan rijden ook hij trapte eerst naar mijn been en doet dit vooral telkens in de hoek van de bak (nouja daar waar je de bocht maakt) nu moest ik van mijn instructrice voor de tijd brutaal zijn hem goed aansporen in de bocht goed mijn binnenbeen eraan houden! En paar minuutjes het was voorbij!!
Verder veel tempowisselingen rijden hem druk bezig houden.. In het begin ging hij bij mij ook bokken en trappen naar mijn been, maar dat was er zo uit!

Sandra_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:38

Ik zou bijna denken dat hij er gewoon geen zin in heeft en als jij dat dan toegeeft dan gaat ie ermee door.

ik zouy het eens aan de longe proberen todat hij ermee stopt.
Of probeer eens wat nieuws .. als je bijv. 3 keer rijdt in de week ga dan ook eens springen ofzoiets ..

succes ermee Lachen
xx

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:00

Als je zeker weet dat je paard fysiek niks mankeert dan wel nergens last van heeft, gewoon even streng voor hem zijn!
Is natuurlijk makkelijker gezegd, maar is wel het enige wat helpt!

Bokken of slaan naar je been? Mag niet! Dus geef hem dan een tik als ie dat doet, en dan geen zacht tikje, maar een ferme tik zodat ie het daarna wel uit zijn hoofd laat. Is waarschijnlijk even doorbijten voor jezelf, maar het helpt wel! Ja

Mijn paard werd ook altijd nog nijdiger als we haar een tik(je) gaven. Dat wilden we niet, en dus waren we te lief voor haar Bloos . Resultaat: paard was niet meer voor het been en deed lekker haar ding. Clown Nu is het kuit = reactie. Zo niet, dan maar even een tik. Bokken? Tik! Resultaat: paard is weer lekker aan de hulpen. Haha!

Maar goed, ieder paard heeft een eigen gebruiksaanwijzing, dus niet elke methode werkt bij elk paard. Probeer gewoon uit wat het beste voor jullie werkt en laat je niet op je kop zitten door je paard. Jij bent de baas tijdens dat ene uurtje wat hij moet werken, de rest van de dag mag hij weer zelf doen wat hij wil. Tong uitsteken

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 21:10

Ben nu idd strenger voor hem, bok = tik en dat werkt een stuk beter. Merk ook dat ik meer naar voren buig als ik in de galop aanspring waardoor ik een makkelijke "prooi" ben om er vanaf te worden geworpen. Dus ook dat is inmiddels een puntje van aandacht tijdens de les.

Overigens doet hij het alleen als er iemand op hem zit. Bij longeren gaat het echt prima, zonder ook maar 1 bokje. En tijdens een buitenrit is hij ook super braaf en totaal geen bokjes. Hij is gewoon lekker aan het uitproberen.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:41

Denk dat hij het gewoon even moeilijk heeft. Onze jonge hengst heeft dit ook gedaan en nog soms hoor. Of.. hij slaat niet naar het been, maar bokte gigantisch, zo erg dat hij me er bijna vanaf mikte. Hij heeft een super galop, alleen het aanspringen vind hij moeilijk, vandaar het bokken. Ik doe wat meer doordraven en dan galop aanspringen, zodat hij eigenlijk bijna niet de kans krijgt om te bokken. Ook niet teveel hulp geven, alleen al aan galop denken helpt al vaak, of met stemhulp.
Aan de longe train ik hem ook veel, ook op stemhulp, kun je met rijden ook weer gebruiken samen met een lichte hulp. Dit vaak oefenen en uiteindelijk kun je de stemhulp weglaten.
Hulpen doseren lijkt me.
Succes ermee.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:41

hetbommeke schreef:
Ben nu idd strenger voor hem, bok = tik en dat werkt een stuk beter. Merk ook dat ik meer naar voren buig als ik in de galop aanspring waardoor ik een makkelijke "prooi" ben om er vanaf te worden geworpen. Dus ook dat is inmiddels een puntje van aandacht tijdens de les.

Overigens doet hij het alleen als er iemand op hem zit. Bij longeren gaat het echt prima, zonder ook maar 1 bokje. En tijdens een buitenrit is hij ook super braaf en totaal geen bokjes. Hij is gewoon lekker aan het uitproberen.

Probeer er echt aan te denken om rechtop te blijven zitten. Als jij naar voren gaat zitten, breng je hem ook uit balans.

Gekkeellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 14:53

Ik denk dat je pony gewoon consequent geleerd moet worden dat bokken stout is. Je vind trekken in zijn mond geen optie, maar je pony neemt op die manier wel een loopje met je.
Ik denk dat je hem juist moet belonen op momenten dat hij lief is en laten merken dat hij stout is als hij bijvoorbeeld bokt!

Verder veel laten wennen aan je benen tegen zijn buik en de zweep laten rusten op zijn billen zodat hij wel went aan dat soort dingen.

Succes!