Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lilke schreef:Het tempo opvoeren (vooral in draf, in die gang is eht moeilijk bokken) Iedere keer als hij slaat, laat je hem harder lopen. Wees consequent dan is het probleem in 5 minuutjes opgelost (was het bij mij). Wel belonen als hij voorwaarts gaat. Maak het leuk voor hem te reageren op jouw been.

. Resultaat: paard was niet meer voor het been en deed lekker haar ding.
Nu is het kuit = reactie. Zo niet, dan maar even een tik. Bokken? Tik! Resultaat: paard is weer lekker aan de hulpen. 
hetbommeke schreef:Ben nu idd strenger voor hem, bok = tik en dat werkt een stuk beter. Merk ook dat ik meer naar voren buig als ik in de galop aanspring waardoor ik een makkelijke "prooi" ben om er vanaf te worden geworpen. Dus ook dat is inmiddels een puntje van aandacht tijdens de les.
Overigens doet hij het alleen als er iemand op hem zit. Bij longeren gaat het echt prima, zonder ook maar 1 bokje. En tijdens een buitenrit is hij ook super braaf en totaal geen bokjes. Hij is gewoon lekker aan het uitproberen.