Dé Oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xFlash

Dé Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 22:34

Hoi!
Ik rij nu ruim 2 jaar een fjorde merrie.
In die 2 jaar is het me nog nooit gelukt om haar lekker aan de teugel te laten lopen..
Ik heb alles geprobeerd,3 instructeur gehad,maar nogsteeds niks.
Als ik haar aan het rijden ben steekt ze haar neus de lucht in,en is ontzettend tegen de teugel.
Haar baas rijd er haast niet op,en als ze erop rijd is het op het strand.
Totaal niet dressuurmatig dus..

Nu dacht ik,is de Thiedemanteugel geen goede oplossing voor haar?
Zodat ik haar toch de juiste houding kan laten zien ..
Wat denken jullie?

de Thiedemanteugel:
Afbeelding
Informatie die erbij staat:
Een thiedemanteugel helpt het paard de juiste hoofd/halshouding aan te nemen. Wanneer het paard correct loopt werkt de thiedemanteugel - indien juist bevestigd - niet in.

_iDj_

Re: Dé Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:43

Nee. Ik ben absoluut geen fan van de thiedeman..

Je zegt dus zelf dat ze altijd tegen de teugel is? Als dat zo is, moet je nog niet eens aan nagevelijkheid denken..
Bedoel je niet dat ze iets stug in de mond is en niet altijd even goed reageert op je teugelhulpen?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:45

denk niet dat je pony hier blij van gaat worden.
als je zeker weet dat die pony niks mankeert,dan ligt het toch meestal aan de ruiter.
je basis zal dan niet goed zijn.
je zit nu denk ik in een cirkel van gevecht op gevecht,en dat zal je nooit winnen.
probeer haar eerst eens een tijdje met een lange teugel te rijden,wel contakt houden,maar dan zo dat ze zelf je hand kan op zoeken,je zal heeeeeel veel geduld moeten hebben,want als het vertrouwen bij het paardje weg is,dan duurt het wel even voordat ze daar weer aan toe is.
rijd veel overgangen,puur op je been en zit,
ook veel grote voltes rijden.
als je dit vol kan houden dan geeft ze zelf aan waneer ze er weer aan toe is om je hand op te zoeken.
als het dan zover is pak je haar wat meer op en blijf met je been rijden,doe alles rustig en met belijd dan komt het vast wel goed.
ik denk dat ze op het moment het vertrouwen in je hand kwijt is,als die er al ooit geweest is,en dat bedoel ik niet verkeerd hoor.soms weet je niet beter.
en met die teugel te gaan rijden die je omschrijft is vragen om moeilijk heden.dan ben ik bang dat het nooit meer goed komt.
ik wens je heel veel succes,en ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:52

Ik heb een keer een pony gehad die ook niet snapte wat je van haar wilde als je begon te spelen in de teugel. Ik vroeg heel zachtjes met mijn handen, maar haar reactie op teugelcontact was, kop in de lucht. Je kon haar heerlijk rijden met lose teugel overigens.
toen ben ik haar gaan longeren enkele maanden met bijzetteugel (zodat ze niet in haar mond werd getrokken door een ruiter, maar zelf moest uitvinden wat ze met durk op de teugel aan wilde). Lang gelaten in het begin, maar langzaam af en toe een gaatje strakker. Die week heb ik niet gereden en erna weer opgestapt.
Toen ik er weer op zat begreep ze mijn bedoeling en heb ik eigenlijk nooit meer bijzetteugels nodig gehad.
Ik denk dat je zoiets kunt proberen, met wat voor hulpteugel dan ook. Echter lukt het na 1-2 weken niet meer nageeflijkheid, inbuiging te krijgen heeft het dnek ik geen zin.
Ik heb het alleen gebuikt om aan te geven wat ik bedoelde en als ze het snappen is da tmooi, zoniet, dan kun je misschien heelrijk doorrijden met een lange teugel denk ik.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:04

ik vraag me dan af of je echt goede instructie had? en hoe vaak hebben zij jou begeleid? je pony zal inderdaad gewoon enorm stug zijn, heeft zich een manier van lopen aangeleerd en ze zal dus ook hele andere spieren moeten gaan gebruiken, en dat kost moeite Knipoog

Ik zou zelf kiezen om naast wekelijks les van een goede instructeur, de pony ook wat longeerwerk geven met een bijzetje of touwtjes, zodat ze de juiste houding leert te vinden.

thiedemann is leuk, maar denk niet dat het je een fijn nagevelijk paard gaat opleveren.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:08

Aan de teugel laten lopen doe je niet via teugels.
Je moet zorgen voor een actieve achterhand, zorgen dat je paard z'n rug gebruikt, dan gaat dat koppie vanzelf zakken.
Dé oplossing zit niet in je handen maar in je hele rijden.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:28

Als je al 2 jaar dat probleem heb dan is dat niet op te lossen zonder er een beeld van te zien, als je zin heb mag je wel een keer langs komen, misschien moet hij uitgelegd krijgen met wat je bedoeld, met nageeflijk te lopen.