Paard is niet meer los te werken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaytjeeee

Paard is niet meer los te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:37

Het is een ramp! De laatste twee weken is ze ineens niet meer los te werken, komt in opstand bij alles wat ik vraag, loopt vreselijk tegen de hand, wil niet meer over haar rug lopen, niet meer in te buigen naar links/rechts, het uiterste wat ik eruit kan halen is een knikje.
Hebben jullie tips????
Groetjes

Shanna_

Re: Paard is niet meer los te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:39

Misschien eerst eens je paard na laten kijken? Misschien dat ze ergens pijn heeft waardoor ze niet lekker loopt..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:40

Hoe oud is ze? Ik zou haar inderdaad ook even nakijken. Misschien is ze gegroeit en past haar zadel niet meer en heeft ze daardoor last van dr rug. Of is het weer tijd voor de tandarts.

kaytjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:45

Ze is 7. Dr zadel ligt nog perfect. Dat weet ik gewoon zeker omdat hij nog maar een jaartje oud is en omdat ik me zelf ook heb verdiept in zadel liggingen.
Maar de tandarts zou het idd mischien wel kunnen zijn, in september is het weer een jaartje geleden. Dat kan ik wel prberen ja bedankt;)

kaytjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 22:03

En heeft iemand nog andere manieren om je paard goed los te werken??
Veel overgangen, voltes, en slangevoltes ook al geprobeerd maar helpt niet Verdrietig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:04

hoe loopt ze aan de longe?

kaytjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 22:07

Nou daar wil ze ook niet echt lekker ontspanne over der rug lopen ( met de pessoa)

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:12

als je zeker weet dat je paard lichaamelijk in orde is,dan zal je terug moeten naar de basis.
begin met een lange teugel.
wel wat contact houden,en veel met je been rijden en je zit.
veel overgangen en grote voltes rijden.
als ze begint te zakken,dan belonen en je benen er aan houden.
niet ongeduldig worden.
dit kan soms weken duuren voordat je paard weer vertrouwen heeft in zijn mond.
ze geeft zelf aan als ze er weer aan toe is om je hand op te zoeken.
ik hoop dat je hier iets aan hebt,en dat je binnen een paar weken weer lekker kan rijden met je paard.
succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:14

ik denk eerder dat er misschien een wervel verkeerd zit,als ze aan de longe er ook niet door wil...misschien toch eens een osteopaat proberen?

kaytjeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 22:18

Bedankt amazone77! Dat ga ik doen!.
Osteopaat heb ik er weleens bijgehaald een jaar geleden en toen is ze helemaal losgemaakt.
Maar weetje wat het probleem is, me vader wil niet erg meewerken in dat soort dingen. En aangezien ik nog afhankelijk ben van me ouders is dat wel een probleempje... ik weet dus al van te voren dat het er niet van komt ook al zegtie ja....
Mar tog ga ik het vragen thank you

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:18

Je paard geeft zelf aan dat er iets niet goed is, en staakt.
Ik zou hem persoonlijk echt toch na laten kijken, Je bent niet 24 uur bij je paard, er kan wel iets gebeurd zijn, waarvan jij niks weet.
Sterkte. Ik hoop voor je dat het niets is. Knipoog
Verder sluit ik me aan bij Geerke.

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:26

ik zou je paard toch ook na laten kijken. Een verkeerde stap in het weiland, vast liggen in de stal etc. een paard kan daar veel meer last van hebben dan je denk.
Ik heb zelf ook mijn paard wel eens laten behandelen met magnetisch veld(weet de officiele naam niet meer Bloos ) maar dit hielp echt heel goed en kon het ook zeker merken tijdens het rijden en het viel op dat mijn paard nog op best wat plekken een soort van "knopen" in zijn spieren had zitten.
Als je ouders het nut er niet van in zien en niet mee willen werken zou je ze misschien wel om een lening kunnen vragen en ze in termijnen terug betalen. Want zo rijden is niet leuk voor jou maar zeker niet voor je paard!!!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:29

ik heb het zelfde meegemaakt met mijn paard.
elke keer met het rijden kreeg ik steeds meer druk op de teugels.
was zo frustrerent,en werd zelfs kwaad op mijn paard,en daarmee werd het natuurlijk alleen maar erger.
als je eenmaal in dat cirkeltje zit,dan krijg je alleen maar ruzie met je paard en neemt al het vertrouwen weg bij je paard.
die van mij acepteerde geen enkele vorm van druk meer,en keek zo in haar neus gaten,dit alles is al weer een jaar of zeven geleden,en met veel geduld en vertrouwen, en GOEDE instructie,is alles weer goed gekomen.
de laatste jaren geniet ik van iedere rit op mijn paard,en vertrouwd ze mij voledig weer.
heel soms als we een nieuwe oefening gaan proberen en we snapen het niet helemaal,dan komt ze soms toch nog in verzet.
dan is het gelijk teugels los en de rust weer op zoeken,en na een tijdje weer op nieuw proberen.
ze kent nu alle oefeningen van het Z.
het heeft lang geduurd voordat we het door hadden.
maar geloof me als ik zeg dat je geduld dubbel en dik beloond zal worden.