Ik heb een probleem, en ik dacht als ik het nou eens van mij af schrijf dan helpt mij dat misschien.
Ik heb sinds drie jaar een leuke ruin in mijn bezit. Hij is nu zeven en we rijden L2 + 2.
De laatste zes weken wil het echter niet meer lukken. Ik heb elke week les en dan gaat het wel goed, maar thuis wil het niet meer. Hij wil niet meer nageven, niet meer voorwaarts, niet meer zijwaarts, niets meer. Hij was altijd erg gevoelig in zijn mond, waardoor hij meestal wel lekker wilde nageven. Ik reed altijd zonder druk dus dat wou altijd goed. Beenhulpen zijn altijd wat moeilijker geweest, die wil hij graag negeren. Daar oefen ik dus hard op, overgangen ed maar het lijkt af het alleen maar erger wordt......
Plus dat hij dus nu ook niet meer lekker wil nageven.
Ik wordt er echt gek van, vorige week had ik echt zin om in huilen uit te barsten.....maar ja daar heb je ook niks aan.
Ik heb al een poosje wat rustiger aan gedaan, veel buitenritten ( die maak ik zo en zo elke week 1x ) en veel longeren ( doe ik ook 1x per week standaard ) maar die 'vakantie' heeft niet echt geholpen.
Nu moet ik zeggen dat ik altijd wat onzeker ben geweest van eigen kunnen, en dat dat dus nu weer erg de kop op steekt, waardoor het nog minder wordt. Ik merkte tot mijn schrik dat ik helemaal verkramp en dus ook aan de voorkant te veel vasthoud.
Ook ben ik 15 weken zwanger en voel mij erg moe en misselijk, hierdoor had ik de laatste tijd ook niet echt puf. Zou het kunnen dat hij dit aanvoelt? En hebben jullie tips ( rijtechnisch ) om hem toch aan het werk te krijgen?
Wat ik zelf al doe is: ik rij los, wat langer en lager, hij loopt nl van zichzelf graag wat opgekropt. Met losrijden wil hij dan ook nog wel aardig nageven. Ik rij dan wat voltes, links en rechts, wat volte verkleinen en vergroten, wat kleine voltes links en rechts. Dan pak ik hem wat op, ga ik doorzitten en dan begint dus de moeilijkheid. Dan wordt hij strak en trekkerig, en wil hij niet meer voorwaarts. Wie o wie?
! ) paarden zijn gevoelig en voelen dit snel aan, en sommige paarden houden niet van verandering en vinden het raar dat je anders doet. Met de les concentreert hij zich misschien wel op andere paarden en heeft hij er geen probleem mee, maar alleen is het alleen jij en hij.
Erg jammer, want opzich was ie wel lekker voorwaarts en nagefelijk. Alleen heel erg gespannen. Toen ik weg ging en hem ingevlochten had, stond ie te trillen op de trailer, dat doet ie altijd als ik een poosje niet op wedstrijd ben geweest. Zo; n zenuwpees is het. Niet normaal. Maar goed, komende tijd nog lekker wat buitenritten maken en dan zie we wel.