Niet stil blijven staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Niet stil blijven staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 17:10

Hallo,

Ik rijd sinds kort een paardje bij en dat is eigenlijk gek in het hoofd geweest. De 1e keer dat ik op haar ging begon ze al te bokken toen ik de beugel omlaag deed, nu kan ik wel opstappen, maar madam gaat rondjes draaien en als ik er op zit spant ze haar rug aan en wilt ze gaan bokken en als ik dan niet op tijd ingrijp lig ik er vanaf. Nu helpt mijn instructriece meestal, maar die kan het minder doen, omdat ze zwanger is en als ik alleen rijd zet ik haar hoof in de hoek zodat als ze naar rechts toe gaat ze niet verder kan draaien. Maar dan loopt ze juist links achteruit Vork Dus mijn vraag is hoe kan ik normaal op gaan stappen Tong uitsteken

Gr. Susanne

Anoniem

Re: Niet stil blijven staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:15

zadel in orde?
Er komt natuurlijk best even flink wat druk op het zadel te staan bij opstappen, bij niet passen is het dan meteen fout. Lachen

Is het passend dan vertrouwen geven.
En paarden zijn best wel eens om te kopen Haha!

Wat ik bij bange paarden vaak deed was dat ze een snoepje van me kregen.
Hoofd moest daarbij naar achter buigen (eerst minimaal. later iets meer)
Met het hoofd naar achter kan een paard niet lopen Lachen
Zo leerde het paard dat opstappen toch wel leuk was.
En in het begin gaf ik het direct, later opbouwend naar een min wachten.
Daarna bouwde ik het snoepje geven weer af tot alleen maar een aai en braaf Lachen

En verder het vaker oefenen, als je klaar bent, stap eens af en weer op.
Of tijden het rijden, we oefenen ook aangaloperen, waarom dan niet tussen door op en af stappen Lachen
Het moet net zo gewoon worden als de rest

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 17:22

Zadel past prima zadelmaker was vorige week geweest voor een nieuw zadel en heeft het passend gemaakt en ook nog zo dat eht voor ene tijdje meegroeit. Dus zadel is in orde, heb snoepje ookal geprobeerd wil ook niet zei ziet het snopeje wel maar als ik mijn voet in de beugel doe had ze et al door en moest ze geen snopeje meer. Het is me 1 keer gelukt normaal op te stappen, namelijk ik heb haar van te voren los gegooit in de bak en daarna ben ik op haar gaan hangen en bleef ze stil staan, maar als me voet in de beugel gaat wil ze weglopen en alke keer maar iemand meenemen die me erop wil tillen heeft ook geen nut omdat ik het meeste van de tijd daar alleen ben.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:22

dit klinkt als dat of het zadel niet past of dat het paard heel erg last van haar rug heeft.
ik zou eerst het zadel na laten kijken en als er niets met het zadel aan de hand is dan een deskundige naar het paard haar rug laten kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:31

Een zadel op de groei dat ken ik persoonlijk niet....
Er nogmaals vanuit gaande dat hij geen pijn heeft met opstijgen...
Wat doet hij als je gereden hebt en je stijgt dan weer opnieuw op?

Komt ze verder wel elke dag los buiten? Zodat het niet simpel een energie probleem is?
En iets wat je mensen ook wel perongeluk ziet doen, met hun tenen in de buik prikken, bij een gevoelig paard is dit al drijven Lachen Let daar eens op.

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:39

Ik zou je paard toch na laten kijken ¿!
Is ze allang onder het zadel? En zoals hierboven ook gevraagd : komt wel regelmatig los?
En als je haar eerst longeert van te voren en dan opstapt??Doet ze het elke keer of als je eeb aantal dagen niet hebt gereden?Want je hebt sommige paarden die daar heel gevoelig voor zijn.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:22

Okay ff ten duidelijkheid:

1. Het zadel past! Niks mee aan de hand!

2. Ze heeft geen pijn of wat dan ook.

3. Ze staat elke dag wanneer het kan in de wei.

4. Ze word alleen door mij gereden en ze is correct in gereden.

5. Ik probeer zo min mogelijk mijn tenen in haar buik te drukken en als ik het wel doe doet ze gewoon hetzelfde als dat ik zonder doe. Oftwel ze gaat rondjes draaien.

6. Het punt is dus:

Het paard heeft geen klachten en is in orde en neit verkeerd aangereden n heeft geen rijgebrekken.

Het is alleen het opstappen. Ze wordt tijdens het rijden wel eens heet, maar dat is alleen bij het inrijden en daarn is ze braaf. Het is gewoon ze wil neit stil blijven staan. Stil blijven staan terwijl ik er op zit, is geen probleem. Ze blift alleen niet stil staan als ze weet dat ze na het inrijden buiten mag uitstappen in het bos. Dat wete ze op een 1 of ander manier van te voren Tong uitsteken

En ze is nu net 5 jaar dus ze is al 1 1/2 jaar onder zadel en ze is al L1 dressuur geweest met de eigenaresse. Ik rijd geen wedstrijden emt haar omdat ik haar pas voor een half jaar bijrijd.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:07

wat bedoel je met gek in het hofd geweest?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:15

Dat ze eerst gewoon wild was dus neit wou luisteren en stront vervelend was dat is ze nu neit meer soms heeft ze nog wel trekjes. Ze was gewoon stront eigenwijs.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:25

mijn paard stond ook nooit stil met opstijgen. Medisch was er niets aan de hand, het zat in zijn hoofd. Hij vertrouwde mij niet en niets dat op zijn rug kwam. Daar ben ik mee gaan oefenen en nu staat hij ontspannen stil, hij vertrouwt mij en laat plastic zakjes en dergerlijke ook op zijn rug meerijden.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:57

Herkenbaar probleem. Sam heeft hierom zeker wel een keer of 4 op marktplaats gestaan. Bloos Hij peerde hem met opstijgen als ik net mijn voet in de beugel had.

Bij mij is het opgelost door een springruiter uit de buurt met net wat meer lef en een... martingaaltje (tijdelijk) zodat ie zijn hoofd niet omhoog kon doen. Als je wilt weten wie, stuur me dan maar een pb-tje.

Natuurlijk ging ie het daarna bij mij ook weer doen, maar omdat ik nu gezien had dat het probleemloos moet kunnen, wist ik dat ik iets verkeerd doe. En na een studie (en 2 keer zwangerschapsonderbreking) zijn we er uit en staat ie stil. Mijn paard is supergevoelig op mij. Spanning was voldoende om hem te laten verstijven. Maar je ziet: Hier heeft het nog 4 jaar geduurd voor het probleem zo goed als verholpen is.

Met zijn 5e was het op zijn ergst bij Sam, omdat hij ook nog puberde. Nu is ie 9 en meestal kan ik nu probleemloos opstijgen bij hem. Hij is nu gemoedelijker geworden. Sam werd ook heel onrustig van de onrust op zijn oude stal. Geren van jonge kinderen langs zijn stal en zo. Nu is het een ander paard.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:21

Dat probleem heb ik ook wel eens bij jonge paarden die eens even willen kijken wat er gebeurt als ze aanlopen.

Wat ik doe is ze belonen als ze stilstaan (stem), erna opstappen en bij iedere stap die ze verkeerd doen straffen (stem). Als ze weer stilstaan weer belonen. Ongelooflijk hoe snel ze dat doorhebben. Je meot heel consequent zijn en het leiderschap hebben over je pony, anders lukt dit niet.

Wat je ook kan proberen is eerst wat stappen aan de hand met zadel en hoofdstel. Jouw tempo en als jij stilstaat moet madam of meneer ook stilstaan. Zo bevestig je alvast dat jij de baas bent.

Zet ze voor een hek neer, zodat het minder uitnodigend is alvast aan te stappen.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:23

oja tot slot.
Ook tijdens het rijden af en toe op en af stappen, en op het einde van je rit nog maals enkele keren. Ze zijn dan vaak al wat rustiger en ze snappen dan wat de bedoeling is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:29

Suusje92 schreef:
4. Ze word alleen door mij gereden en ze is correct in gereden.

Is er bij het inrijden ook een scheiding gemaakt tussen opstappen en gaan rijden?
Paard dat moeite heeft met balans, onzeker is of gewoon vreselijk braaf wil zijn kan erg makkelijk de link leggen tussen gewicht in de stijgbeugel en gaan lopen als dit niet als 2 aparte dingen is aangeleerd.

anGeLaa_AjaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:13

Hoe doet ze als jij opstapt zonder zadel?
En hoe doet ze als jij aan de andere kant op stapt (met zadel)?
misschien is het dan handig je paard om opnieuw te leren opstijgen. Net als bij het inrijden, hangen zonder voet in de beugel. en misschien gewoon op nieuw beginnen of iemand anders op te laten stijgen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 15:06

Zonder zadel rijdne ga ik neit doen, dat wil ik ook echt niet doen. Daar is ze gewoon nog neit te braaf voor. Ze dribbelt ook nog en heeft te veel engergie, ik ga pas is ene keer zonder zadel rijden als ze gewoon braaf is. En aan de andere aknt opsctijgen vin dik te gevaarlijk voormijzelf. recht opstappen lukt mij nooi, ik kan dat gewoon niet en ga het ook neit proberen, want voor eht zelfde geld schiet ze er toch vandoor en dan blijft mijn voet in de beugel zitten. Opstijgen zonder mijn voet in de beugel te doen helpt ook niet, ik heb neit altijd iemand bij me die dat kan en ze blijft draaien.

Gisteren heb ik voordat ik ging opstappen een rondje door de bak heen gestapt en daarna normaal kunne opstappen ze bleef netjes staan Gaaaap

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:32

je zou clickertraining kunnen proberen

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:37

Heeft is bereden voor je hem ging rijden?
Het kan verschillende reden hebben.
Hij speelt met je, wil gewoon de baas zijn.
Hij heeft pijn.
Of er is ooit iets gebeurd waardoor hij angst heeft gekregen. Een paard dat bokt, doet dit vaak als ze niet weten wat ze moeten doen.

Kan ook zijn dat ze singeldwang heeft. Eerst los aan singelen, wat stappen aan de hand, telkens wat vaster, maar blijven stappen tussen door, tot het redelijk vast zit. Opstappen met krukje dat je er op kunt springen zonder op je beugel te steunen.. En meteen als je zit je beugels aan, en gaan staan, of je gewicht naar voren brengen..

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 11:31

Nou singeldwang dat heeft ze zeker weten niet, ik he vanaochtend weer gereden en gewoone en rondje door de bak heen stappen en dan aansingelen en opstappen maar dan blijft ze braaf staan en halverwege afstappen en opstappen blijft ze ook staan Lachen dus probleem opgelost Tong uitsteken

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:51

waarschijnlijk was dit dus het laatste plukje van haar ongehoorschaamheid wat je dus nu hebt opgelost. Haha! Knipoog