Weet niet waar het moet, dus anders verplaatsen.
Ik weet namelijk niet meer zeker of ik het goed heb geleerd. Ik vroeg me namelijk af hoe je kan zien en voelen of je paard op de voorhand of op de achterhand loopt.
Ik heb altijd geleerd dat je kan zien of een paard op de achterhand loopt als hij zijn benen verder onderzet (tot aan/over het spoor van de voorhoeven afhankelijk van de ruglengte) en zijn achterhand dus kanteld, waarmee hij meer bergopwaarts wordt.
Dat je het kan voelen doordat je paard van voren hoger lijkt en dus van achteren zakt en ontspannen over de rug loopt. Daarbij ook een goede aanleuning heeft.
Waarschijnlijk heb ik dit dus verkeerd onthouden, want ik rijd nu een merrie (overigens wel onervaren en een beetje overbouwd) die met het lopen achter wat zakt en voor beter in aanleuning komt als ik het idee heb dat ze de achterhand eronder zet (Haar rug is dan recht, gezien vanaf de grond). Ze loopt wel met de neus voor de loodlijn. Ook met aandraven zakt ze weer ietsje achter (meer bergopwaarts) en draaft weg (neus blijft voor de loodlijn) Ik heb vandaag alleen het commentaar gekregen dat ik haar steeds uit elkaar laat vallen, op de voorhand laat lopen. En dat ik dus niet goed rijd.
Ik wil dus eigenlijk weten hoe je kunt zien en kunt voelen of een paard op de voorhand loopt, of goed de achterbenen gebruikt.