Yvet_90 schreef:Ik zou niet met elastiek gaan longeren, dit heeft vaak een harde inwerking in de mond. Als ik jou was zou ik in eerste instantie het paard zelf de ontspanning op laten zoeken. Bijzetteugel is met dit soort dingen nooit gelijk goed, je pakt haar gelijk vrij veel aan op de spieren en straks durft ze helemaal niet meer.
Als jij iets altijd op een bepaalde manier doet, gaat het tijd kosten om het jou te leren op een andere manier. Zo werkt het ook bij paarden. Ze zou eerst zekerder moeten worden voordat ze dit goed durft!
Ga eerst eens een week dagelijks longeren zonder bijzet en desnoods een bosritje ofzo en ga zodra ze haar hoofd goed durft te laten zakken met bijzet longeren. Ondertussen kun je gewoon gaan rijden, maar dan ook met vrij losse teugel en alleen vragen te zakken. Iedere cm is bijzonder en dat moet je haar ook laten weten. Zodra ze door heeft dat als ze zakt ze beloond wordt, zal ze het ook met meer plezier en nog belangrijker vertrouwen doen!
Gr.
hier ben ik het helemaal mee eens!
als je dit zo doet met heel veel geduld,dan zal je er voor beloond worden.geloof me.