wel reactie op het been, maar te langzame basisgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

wel reactie op het been, maar te langzame basisgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:48

Fleurtje ben ik sinds enige tijd weer actief aan het rijden, maar ik hou het bij de basis. Geen (te) moeilijke oefeningen meer, wat stelling hier en daar is het moeilijkste dat ik nu doe. Verder richt ik me alleen op het actief aan het been rijden, rechtrichten, soepelheid in haar lijf brengen en gewoon braaf buitenritjes kunnen maken.

Nu is ze vooral in de bak, buiten minder, erg langzaam. Ik krijg wel reactie op mijn been, maar dat effect is na een paar passen alweer weg. Ik kan haar een paar pasjes voorwaarts rijden, maar daarna valt ze uit zichzelf terug naar haar (te langzame) basistempo. Dit is in alle gangen, maar vooral in de galop. Als ik overgangen rij, let ik er extra op dat ik meteen reactie krijg, en dat lukt ook, maar het algehele tempo ligt gewoon te laag en ik wil niet bij elka pas drijven. Zou dit aan haar conditie kunnen liggen? Houdt ze het gewoon niet vol? Ze is van zichzelf ook errug rustig, ze raakt niet gauw ergens opgewonden van, en als ze dat wordt dan is het heel gauw weer over.

Wat kan ik hieraan doen?

Shadow0

Re: wel reactie op het been, maar te langzame basisgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:13

Het is, vooral in het begin, eigenlijk vooral een kwestie van heel consequent voorkomen dat ze terugvalt. Dus niet steeds blijven drijven, maar wel elke keer als ze aanstalten maakt om weer terug te zakken in tempo weer iets doen.
Wat ikzelf dan probeer, juist omdat je dan makkelijk steeds blijft duwen, is ofwel zo veel oefeningen te rijden dat je eigenlijk nooit meer dan die paar pasjes 'niets' doet, ofwel steeds als ze terugzakt niet vragen naar hetzelfde tempo, maar juist naar een iets hoger. Dus je begint met een ontspannen arbeidsdrafje, maar als ze terugzakt vraag je bv een stevige draf. Gebeurt het in stap dan vraag ik eerst een paar pasjes draf. De overgang terug bepaal jij, niet zij.

Met haar conditie lijkt me dit niks te maken te hebben - tenzij het pas begint na bijvoorbeeld 3 kwartier stevig aan de gang. Meer lijkt het me gewoon een ontspannen, flegmatiek paardje dat langzaam ook prima vindt - en daar ook de kans toe krijgt.

Vaak kun je met stem en houding wel een beetje 'opjutten' en aanmoedigen, ze stevig aan het werk zetten maar ook alles wat goed gaat uitbundig belonen en veel expressie en enthousiasme leggen in wat je doet, zodat zij ook wat enthousiaster wordt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: wel reactie op het been, maar te langzame basisgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:22

dank je shadow, klink goed, fijne uitgebreide reactie. Hier ga ik mee aan de slag Lachen