Wanneer je paard inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schattemaud

Wanneer je paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 10:53

Hallo Allemaal,

Het is nog niet zover, maar de tijd gaat snel vandaar alvast mijn vraag.

In april 2009 wordt mijn veulen (ondertussen al bijna een pony/paard) 3 jaar oud. Wanneer starten jullie met het inrijden van je paard?
Ik zit er zelf over na te denken om haar de zomer van 2009 nog in de wei te laten en dan in de winter te starten met inrijden, ze is dan zo'n 3,5 jaar oud. Maar is het slim om juist in de winter of in de zomer te starten met inrijden?
Ik hoop dat ze nog wat gaat groeien waardoor ze net een paardje wordt, iig zo groot mogelijk. Dan kan je toch ook beter even wachten met inrijden?
En is het nog beter om haar zadelmak te maken en daarna nog een half jaartje in de wei te doen en daarna het rijden helemaal op te pakken en haar verder te beleren?

Ik heb graag reacties, want zoals jullie zien zit ik met een paar vragen in mijn hoofd.

Alvast bedankt!

Alicia2u

Re: Wanneer je paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:59

Leg er in het voorjaar eens een zadel op en hang er een bit in. doe wat longeerarbeid om de spieren op te houden (ook eens bijzetten) en als je paard er klaar voor is ga je er eens op. Doe dat maximaal een keer of 5 en zet dr dan lekker de zomer op de wei. In het najaar kun je dan beginnen met doorrijden. Dan heeft ze alle ervaringen even kunnen laten bezinken en is ze weer een half jaartje verder voordat je echt beginnen gaat. Zo doe ik het altijd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:00

Ik zou inderdaad voor het laatste kiezen; met 3 jaar zadelmak maken, laten wennen aan het gewicht van een ruiter, en dan terug op wei zetten, een half jaartje of een jaartje laten uitgroeien, en daarna weer oppakken en echt gaan beleren.
Per paard is het verschillend wanneer je het beste kan beleren. Mijn eigen paard is in de winter érg fris en hupserig, en in de zomer lekker rustig en koel in het hoofd, bij zo'n paard zou ik 's zomers beginnen met beleren.
Andere paarden voelen zich gewoon echt niet lekker 's zomers bij dat warme weer, en lopen veel liever 's winters.
En uiteraard moet je beginnen met beleren als het paard er ook zin in heeft, en graag meewerkt.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 11:06

Ze staat nu in een grote weide en dat bevalt me zeer goed. Maar om in dat weiland een zadel erop te leggen, te longeren etc gaat wat moeilijk. Tenminste als ze aan de loop gaat dan zit ik mooi in de penarie.
Raden jullie het aan om haar met 3jaar naar een andere stal te halen, zodat ik naast het weiland ook een paddock of bak ter beschikking heb. Dat is voor het beleren wel fijner.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:11

Je kan als ze 3 is wel het voor bereiden werk gaan doen, zoals het rechtrichten aan de hand, dubbelen lijnen om het stuur er een beetje te gaan opzetten, ik ben ook zo begonnen , gewoon op het gemakkie , dan eens met een zadel op longeren, los werken is ook heel leuk om te doen , je krijgt er een enorme band door, die van mij is nu 4 en ik ben sinds een tijdje bezig met oefeningen onder het zadel, lekker op het gemak, niet eens elke dag, want als een knopje eenmaal bevestigt is vergeten ze dat vaak niet meer,
Ik ben nu met mijn 2.5 jarige trouwens ook af en toe al bezig met loswerken en 5 min aan de hand werken en weer terug in de wei, ik heb en doe alles kort , goed is goed en belonen en terug in de wei, zo kunnen ze er langzaam aan aan wennen en ik merk dat ze het ook super graag doen, als ik met een halster in de wei kom steken ze zelf het hoofd er al in Haha!
Ik ben er zelf niet voor om b.v een maand in training te hebben en dan weer een tijd rust, denk dat dat veels te veel is voor lichamelijk maar vooral ook geestelijk, je moet ze de kans geven om het te kunnen verwerken , dus gewoon lekker op het gemakkie zou ik zo zeggen,
Ook zou ik als je gaat beleren niet met bit in doen, of b.v een kaptoom onder je hoofdstel en daar de teugels aan en zo de beginselen leren, want als er iets gebeurd , dan hoef je niet aan de mond te komen, di eje tenslotte zacht wil houden.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:29

T/m januari dit jaar stond mijn kwpn'er (van juni 2005) op de opfok. Ik zocht hem 2x per week op, poetste hem lekker, wandelde met hem, hoeven uitkrabben, laatste 2 maanden af en toe hoofdstel in en dekje op met dekensingel. Eind januari uit de opfok gehaald. 3x per dag los met andere paarden, beetje gaan longeren en heel veel gaan wandelen. Nu sinds april staat hij bij huis. Ook nu gaat hij af en toe aan de longe en nu ook met zadel op. Heb er 1x opgezeten, ben er ook weer afgevallen Knipoog. Ze zijn momenteel bezig met een bak te maken, als deze klaar is, ga ik echt aan de slag, uiteraard nog niet heel fanatiek, maar wil dit jaar wel de 3 basisgangen hebben en dat er een goeie stuur op zit. Volgend jaar voorjaar wil ik pas een beetje serieuzer aan de slag wanneer hij bijna 4 jaar is.

Succes iniedergeval

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:41

schattemaud schreef:
Ze staat nu in een grote weide en dat bevalt me zeer goed. Maar om in dat weiland een zadel erop te leggen, te longeren etc gaat wat moeilijk. Tenminste als ze aan de loop gaat dan zit ik mooi in de penarie.
Raden jullie het aan om haar met 3jaar naar een andere stal te halen, zodat ik naast het weiland ook een paddock of bak ter beschikking heb. Dat is voor het beleren wel fijner.

Als je besluit om met 3 jaar alleen zadelmak te maken, dan is het een goede oplossing om wat weideprikkers te kopen, van die witte dunne paaltjes, en een stukje lint, en dan gewoon in de wei een roundpen/longeercirkel van 15 of 20 meter doorsnee te maken. Daar kun je dan makkelijk werken. Zadelen, beetje longeren, en ook al even hangen of opstappen en een rondje stappen kan daar prima.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:01

MysticTinker schreef:
schattemaud schreef:

Als je besluit om met 3 jaar alleen zadelmak te maken, dan is het een goede oplossing om wat weideprikkers te kopen, van die witte dunne paaltjes, en een stukje lint, en dan gewoon in de wei een roundpen/longeercirkel van 15 of 20 meter doorsnee te maken. Daar kun je dan makkelijk werken. Zadelen, beetje longeren, en ook al even hangen of opstappen en een rondje stappen kan daar prima.

Hier ben ik het wel mee eens. Als de wei gewoon droog is en niet nat kan dit prima.
Maar het lijkt me fijner om in te rijden in een bak, dus aantal weken voor je wilt gaan inrijden naar die stal brengen?

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:04

Dat van de weideprikkers is een goed idee inderdaad. Ik zal de eigenaar van de wei eens vragen of hij het goed vindt als ik het laat staan, of kan je die prikkers er gemakkelijk uithalen en inzetten?
Waar kan je ze kopen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:07

Die kun je gewoon eruit halen, maar kun je ook zonder problemen een tijd laten staan. Je hoeft er ook geen gaten voor te boren, geen gras kapot te steken, ideaal dus. Je kan ze kopen bij de boerenbond/aveve/welkoop. Met 8 prikkers heb je genoeg voor een mooie cirkel.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:08

Top!
Super bedankt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:10

Afbeelding
Ik heb zelf die hoogste witte paaltjes.

schattemaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:14

en waar heb jij ze vandaan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:55

Die van mij komen van de boerenbond.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:36

Terugkomend op de TS:

Het is heel moeilijk een definitie te geven van wanneer je een paard mag inrijden. Het ene ras is vroegrijp (denk maar aan de renpaardjes die met 1 jaar al worden bereden), de ander veel later (barokke rassen bijvoorbeeld). Ook per paard is er weer veel verschil.

Ik heb zelf een friese ruin (nu 5) die graag bezig is. Al met 1,5 heb ik hem een heel zacht rubber bit in gedaan. Deed ik verder niks mee (halster onder hoofdstel, en daar aan leiden). Al vanaf dat hij een week oud was wandelde ik met hem. Met twee ofzo eens een shabrakje opgelegd. Met 2 ook al aan lange lijnen hem gaan leren sturen. Met 3 jaar zadel op, daarmee longeren (korte sessies, zo lang als hij aangaf dat hij vol kon houden - hij begint altijd te gapen als zijn concentratie op is). Later zonder zadel op zijn rug gaan zitten (geen enkele spier gespannen), daarna met zadel. Toen buiten met hem gaan rijden om het maken van veel bochten te voorkomen (ook omdat friezen van achter niet de sterksten zijn), onderweg stukjes ernaast, dan er weer op... zo steeds meer uitbouwen. Eén nieuw ding tegelijk.

Maar het allerbelangrijkste advies: kijk goed naar je paardje. Wanneer paard aangeeft dat hij zich niet meer kan concentreren: ophouden. Psychisch zijn nieuwe dingen vaak zwaarder dan fysiek. Maar ook goed opletten op zijn lijf. Maak je paard niet te moe, niet teveel bochten in het begin.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:10

Ook zou ik als je gaat beleren niet met bit in doen, of b.v een kaptoom onder je hoofdstel en daar de teugels aan en zo de beginselen leren, want als er iets gebeurd , dan hoef je niet aan de mond te komen, di eje tenslotte zacht wil houden.[/quote]

Bedenk wel dat als er "echt" iets gebeurt je ook minder te zeggen hebt over hebt paard. De controle is veel minder dan met bit. Die fout heb ik een keer gemaakt en dat doe ik niet nog een keer. In blinde paniek ging ze er van door. Mondje was niet beschadigd, wel een gapende wond in haar hals en verder vele schaafwonden.

Zadelmak maken gaat meestal wel goed, ik zou wel een beperkte omheinde ruimte gebruiken, geen grote wei. Dat werkt niet. Eventueel een stuk wei afzetten kan wel.

Over welke leeftijd het beste is om te beginnen hangt van je paard af en de omstandigheden. Als je echt afhankelijk bent van de wei is het neit fijn als je een dag niet kunt werken als je net bent begonnen als het vriest.