Paard reageert op wedstrijd niet op been!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn

Paard reageert op wedstrijd niet op been!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:59

Met dit probleem zit ik dus al een tijdje.

Thuis krijg ik mijn pony goed aan het lopen, houd er dan ook altijd een zweepje bij die ik aan het einde vaak weggooi.
Als ik dan te vaak met mijn been in moet komen, krijgt hij wel even wat spoor.
Op wedstrijd rijd ik op het losrijdterrein ook altijd met zweep, maar krijg hem niet verzameld.
Ik doe dan hetzelfde als wat ik thuis doe, maar het lukt me gewoon niet.
In de proef moet ik mijn zweep wegleggen, in het begin gaat het nog wel aardig, maar als ik midden in de proef zit reageert hij niet/nauwelijks op been.
Ik wil dan wat bij 'tikken' met mijn spoor, maar ik krijg hier, na meerdere pogingen, geen reactie op.

Vorige keer heb ik hem even een schop gegeven, maar na een paar seconden hobbelt hij weer in het oude tempo.

HC starten heeft (denk ik) weinig nut.
Ik kan dan wel met zweep rijden, maar zodra ik weer een officiële wedstrijd heb, weet hij dat ik geen zweep heb.
Ik kan dan tijdens de proef niks doen en hij voelt dat ik alleen met spoor rijd.

Ik heb thuis eens de zweep er weer bijgepakt en dan gaat het goed, maar zodra ik de zweep weer had weggelegd en ik af en toe met spoor moest bijkomen, merkte hij dat ik geen zweep had.

Is het een optie om een fijnere spoor te nemen?
Ik rijd nu met staafjes.

Of een paar dagen van tevoren haver voeren zodat hij wat heter wordt?
Wie helpt mij Haha!

dynamite1

Re: Paard reageert op wedstrijd niet op been!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:22

Het probleem zit hem waarschijnlijk al in de training.
Zorg dat je je paard thuis zo scherp voor je been hebt dat ie dat in de ring ook nog blijft.
Dus 1 x been geven, geen reactie een grotere hulp en wat meer naar voren rijden en daarna je been mooi laten hangen.
Dus let er goed op dat je niet onbewust iedere pas toch aandrijft, want veel mensen doen dit dus wel en daardoor wordt je paard lui op je been.
Verder is het misschien slim om met trainen ook zonder zweep te rijden, want dan heb je dat gemis op wedstrijd ook niet.
Je moet altijd zorgen dat je in de proef iets extra's hebt en niet iets minder.
Als je veel overgangen rijdt en tempowisselingen in je training en dan ook consequent zijn metje been dus als ie voorwaarts is been laten hangen dan moet ie sneller voor je been worden en moet het op wedstrijd ook beter gaan.
Verder moet je hem gewoon een keer aanpakken in de ring, dus als ie niet op je been reageert gewoon een keer flink naar voren rijden, dan maar een paar onderdelen naar de klote, maar zo leert ie het wel.
Let op dat je niet anders gaat rijden in de proef als dat je thuis doet, want dat voelen ze ook.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:29

Ik let er nu in de training al ontzettend op dat hij scherp reageert.
Thuis gaat dat prima, hij is dan ook veel fijner te rijden.
Aandrijven bij iedere pas doe ik niet, daar ben ik heel erg op gaan letten gezien ik dit bij mijn vorige pony wel onbewust deed.

Op wedstrijdterrein is hij veel minder fijn te rijden.
Ik maak overgangen etc. maar ik moet telkens, ook al krijgt hij telkens een tik als hij niet direct reageerd, bij tikken.
Vorige keer heb ik hem bij het losrijden ook een schop gegeven, maar hier reageerde hij niet veel op.
Het komt op mij over alsof hij, ook al ben ik intensief bezig, meer op andere dingen aan het letten is.

Tijdens de proef gaat hij gewoon doen wat hij zelf wil qua tempo.
Middendraf is een iets hoger tempo, maar daar blijft hij dan op lopen.

Ik ga thuis zeker meer proberen te rijden zonder zweep.
Op wedstrijden misschien toch nog harder aanpakken, anders houd het echt op voor mij.
Bedankt voor je berichtje!

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:38

Als je dan echt het idee hebt dat je het verder allemaal goed doet, moet je gewoon een keer een wieltje aan doen en dan thuis proberen hoe die dat doet en reageert ie daar goed op dan doe je alleen met wedstrijd een wieltje aan.
succes

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:39

Ik mag geen wieltje om tijdens wedstrijd, helaas!
Rijd nog bij de pony's.

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:44

Oh okee dat gaat dan inderdaad niet nee.
Probeer hem dan toch een keer goed aan te pakken op wedstrijd en vraag anders of je instructeur een keer mee gaat om te kijken wat je fout/anders doet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 07:24

wat Je ook kan doen een keer h.c. starten en aan de jury vragen of je een van hem/haar advies kan krijgen . Cool

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:12

Is je paard bang op wedstrijd? Als mijn paard het te spannend vindt op wedstrijd, uit zich dat ook niet in kijkerig gedrag, maar die sluit zich op in zichzelf, voelt bevroren aan en je hulpen komen niet meer door. Het ziet er niet uit vanaf de kant alsof er iets aan de hand is maar als ruiter zit je op dat moment voor Piet Snot erop, een beetje mee te liften tot hij weer kalmer wordt en zich openstelt.
Als dat het geval is, zul je veel kilometers op vreemd terrein moeten maken en manieren moeten zoeken waarop je pony zich weer ontspant, zodat hij mentaal weer te bereiken is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:22

dynamite1 schreef:
Oh okee dat gaat dan inderdaad niet nee.
Probeer hem dan toch een keer goed aan te pakken op wedstrijd en vraag anders of je instructeur een keer mee gaat om te kijken wat je fout/anders doet.

klopt, vaak door de spanning ga je toch anders rijden.

Hoe zit het met de proefjes thuis trainen zonder zweep?

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:32

wat fijn Urielle dat jij in de gaten hebt dat dit door spanning komt! Paarden kunnen op 4 manieren opgaan met stress, waarvan het vluchten en vechten wel de 2 bekenden zijn. het bevriezen en de faint(verlies controle ledematen) zijn 2 minder bekenden.

Is dit het geval, stel hem op zijn gemak en maak kilometers op vreemd(wedstrijd) terrein. Dan krijgt hij gelegenheid zich weer meer op zijn gemak te voelen en verliest de noodzaak tot bevriezen. Het niet meer aan de hulpen zijn verdwijnt als sneeuw voor de zon(mits dit natuurlijk thuis we in orde was haha)

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:39

Als jij thuis de zweep correct gebruikt, dus niet aan middel om je paard voorwaarts te krijgen of af te straffen, zou ik ook serieus gaan kijken naar spanning op wedstrijd.
Veel tegen hem praten en belonen als hij het goed doet.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:53

Ik had deze probleem met Banshee, het is nu bijna voorbij, alleen soms in de 2de proef is ze niet zo goed op de achterbeen te zetten. Ik ben overgestapt naar een andere voer, hippostar kruidenmix met haver. En thuis oefen ik altijd zonder sporen met een zweep, vooral in overgangen van halt naar galop of naar draf, wil ik alleen mijn been lichtjes aanleggen en als ze niet gelijk reageerd krijgt ze een tik met de zweep. Ik heb gemerkt dat dit echt helpt want op wedstrijd zijn tenminste de overgangen altijd soepel. Af en toe mist ze alsnog impuls in draf, en wat verzameling in galop omdat ze toch door heeft dat ik haar niet meer kan corrigeren, maar dan als er een tempo wisseling of overgang er aan komt in de proef heb ik haar weer. bv: ik rijd schouderbinnenwaards in en ze verliest was impuls, ben ik niet bang dat ze zo blijft, want een tempo wisseling volgt: uitgestrekte draf, of galop, en met dat overgang heb ik de kans om weer te zorgen dat ze netjes op de achterhand blijft en met genoeg impuls.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:54

Mss een 'rare gedachte' , maar kan het een 'ponyprobleem' zijn?
Ik kom dit nl. best vaak tegen (wij zelf dito met onze M1+8 Epony) en zie het bij de andere combinaties van onze PC ook.
Zodra ze in de M1 komen, mag een zweep niet meer gebruikt worden en dan zie je dat na een aantal wedstrijden de pony's steeds minder voorwaarts zijn in de ring. Tis net ofdat de pony's wat uitgekookter zijn dan paarden (?) en precies door hebben dat ze tijdens de proef eigenlijk lekker zelf e.e.a. kunnen bepalen.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:55

haha dat kan, dat heb ik namelijk ook gemerkt, zat eergister ook naar de M1 ponys te kijken, ook een paar combinaties die dat probleem hadden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:20

Ja precies, en er zijn al meer topics hierover, dus het ligt niet alleen aan de onze en aan die van onze PC. Lastig is het wel, die van ons loopt met trainingen en op het losrij terrein eigenlijk als een tierelier, zodra m'n dochter om de ring heen gaat rijden, zie je hem gewoon 'inzakken'. Ze kan dan been geven wat ze wil, of hij reageert nukkig (aanspringen galop op elke beenhulp, soms wat stuiteren), of hij reageert totaal niet. We hebben ook al geprobeerd zonder sporen in de training, met zweep, zonder zweep. Losrijden zonder sporen etc etc. In de ring al eens 3 proeven eraan gewaagd, door hem toch ff flink aan te pakken. Maakt allemaal niets uit. We hebben onlangs besloten om hem niet meer dressuurmatig uit te brengen tot aan het winterseizoen. We gaan op wedstrijden nu alleen nog springen. Kijken of meneer dan komend binnen seizoen wat meer genegen is om weer braaf zijn best te doen tijdens een dressuurproef Knipoog

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:27

Valentijn schreef:
Rijd nog bij de pony's.

Dat mag toch wel?
Laatst bijgewerkt door Elliebelle op 04-08-08 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:28

Hoe goed ik mijn best ook doe..
ik betrap mezelf erop dat je tijdens een proef toch vaak
net iets anders rijdt dan erbuiten. Haha!

Je probeert het toch nog net iets netter te doen, en
nog net iets afgewerkter..
Ik ben er heilig van overtuigd.. dat mijn paard dat ook merkt..
Bovendien ben ik wel niet reuze zenuwachtig..
(was ik vroeger wel.. nu niet meer..) en toch..
Is een wedstrijd anders..
Zal mijn paard vast merken..beestje is ook niet gek!!

Ook ik heb het probleem gekend.. zweep weg.. paard dat
nog wel alles doet, maar de manier waarop.. slaapverwekkend...

Tegenwoordig heb ik dan niet meer BEHALVE.. bij thuiswedstrijden...
Die rij ik dus ook niet meer!!!! Knipoog
Uit is madam vrolijk, voorwaarts.. en blij.. thuis heeft ze zoiets van..
hmmmmm zal wel......
Ik ben dan ook in het bezit van een pony.. waarmee ik het liefst
naar concoursen ga met een hoop erom heen...
En 2 proeven gaat goed, mits ik kort !! inrij..
(in de zomer 10 minuten stappen.. 1 x aandraven/galoperen.. klaar)
en het moet niet warm zijn....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:59

Elliebelle schreef:
Valentijn schreef:
Rijd nog bij de pony's.

Dat mag toch wel?

Nee bij de pony's mag je niet met een scherpe (wieltjes dus) spoor rijden.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:17

Het probleem bij de pony's is dat veel kinderen leren om een zweep als aandrijfmiddel te gebruiken. Zodra dat middel wegvalt (tijdens de proef) zal de pony ook niet meer voorwaarts zijn.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:12

Mijn zus heeft al eerder gezegd dat het dat afsluiten kan zijn.
Ik ga eens uittesten of het effect heeft als ik hem eerst eventjes op z'n gemak laat stappen en hem gerust stel.
W.b.t zweep en sporen, mijn instructrice moet vaak zeggen dat ik wat consequenter moet zijn, ik ben dus zeker niet telkens aan het tikken of prikken.

Ik ga jullie berichtjes nog eens rustig nalezen.
Mijn volgende wedstrijd is 31-08, misschien dat ik er nog eentje tussen kan plannen (een rustige).
Als ik het me goed herinner is hij op de rustige wedstrijden die ik heb gereden (lees : ongeveer 5 combinaties per klasse) wel altijd beter op het been.
Mijn eerste M1 wedstrijd is daar ook goed gegaan.

Bedankt voor jullie tips en jullie horen van mij Haha!

meloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:34

het is verstandig om vaker op een ander terein te gaan rijden zodat het niet vreemt voor hem is als die ergens anders is en dan daar er goed door heen rijden zodat die voorwaards is.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:50

Ík rijd al 1,5 jaar wedstrijden, rij weleens op de ponyclub etc.
Ga hier ook weleens naar buiten, doe mee aan bepaalde ritten.

Lijkt me genoeg, maar ik denk dat hij de drukte een beetje eng vindt.
Gezien hij op rustige wedstrijden beter presteert.
Dat is wat ik me nu zo even kan bedenken.