Bang dat ik pony verknoei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idapaulien

Bang dat ik pony verknoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:29

Zoals de titel al zegt ben ik bang dat ik mijn pony verknoei. Ik heb geen les maar dat kan niet mijn pony is nu 5 jaar en ik begin met aan de de teugel.Ik ben bang dat ik het haar verkeerd aan leer.Heb zelf nog een een eigen pony aan de teugel gereden wel voor iemand anders. En dat is het zelfde als dat ik mijn pony op rechts altijd verkeerd aan springt als ik er op rij.Aan logeerlijn doet ze het niet als ze dan fout spring springt ze zelf 0ver.Wie heeft tips weet niet wat ik moet doen. Bloos

Sheran

Re: Bang dat ik pony verknoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:29

Waarom kun je geen les nemen? Altijd doen!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:31

waarom geen les??? vind dat maar vreemd overkomen..
Iemand die je mee kan helpen kan zoveel verschil maken, al is het maar een half uur per week..zou zeker eens overwegen om daar over te denken..
Vanachter de computer is het voor mij niet mogelijk je tips te geven hoe je het op moet lossen en al elemaal niet zonder foto's of een filmpje..

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:33

viv77 schreef:
waarom geen les??? vind dat maar vreemd overkomen..
Iemand die je mee kan helpen kan zoveel verschil maken, al is het maar een half uur per week..zou zeker eens overwegen om daar over te denken..
Vanachter de computer is het voor mij niet mogelijk je tips te geven hoe je het op moet lossen en al elemaal niet zonder foto's of een filmpje..

moet ik foto's versturen dan??

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:34

hier neerzetten zou al een idee zijn..Ook al kun je vanaf een foto niet meteen de problemen zien het geeft ons wel inzicht in hoe jij zit,hoe je paardje eruit ziet etc..
Uit een stukje tekst kunnen we niets opmaken

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:35

Om wat voor reden kun je geen les nemen dan?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:38

Iedere ruiter heeft les nodig, waarom kun je die niet nemen?

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:39

Les is idd wel een goed plan.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:56

Ik had wel les maar doordat de ponyclub vaag deed en het ik een keer op een andere dag en dan kan mijn vadwer me er niet brengen en er is niemand in de buurt die hiet les geeft van wie ik het weet dat wel help monica zit hier ook op hyves. Maar hier de foto's
Afbeelding en deze
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[img]http://85.17.225.103/312450001-312500000/312452801-312452900/312452826_5_20TZ.jpeg[img]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:57

ik wil ook heel graagles maar het kan niet!!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:59

Kan je niemand bij je aan huis laten komen. In de buurt zijn er vast toch wel instructrices?
Sommige instructrices willen er best 20 min. voor rijden hoor! Knipoog

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:01

Als je een beetje beter zoekt kun je bij jou in de buurt ook echt wel een instructeur vinden hoor.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 12:06

Oke. Wie geeft in de buurt van sneek (friesland) les??

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:06

Wat ik van de foto's kan zien, druk/dwing je haar teveel met je handen naar beneden ipv haar vanuit achter naar voren te rijden (actief maken) en haar zo de hand op te laten zoeken. Les nemen maakt echt een wereld van verschil, dus probeer dit samen met je ouders op te lossen. Jij en je pony zullen er heel veel aan hebben!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:08

Probeer toch iemand te vinden. Plaatst wat oproepjes en ook jij krijgt heus wel reactie´s.
Les nemen is veel beter dan zelf blijven aanmodderen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:09

Afgaande op je fotos valt er toch wel het een en ander te zeggen... Ten eerste zit je naar voren gekanteld. Je hebt een holle rug en zit niet op je kont. Verder lijken je beugels aan de korte kant, wat dit ook nog versterkt. Je handen zitten te laag en zet je vast op je benen omdat je zo waarschijnlijk probeert je paard omlaag te rijden. Ik zie geen ontspannen nageeflijk paard. Zeker op die eerste twee fotos loopt je paard in een houding achter de teugel en is er geen contact. Verder oogt je paard in zijn bespiering vrij minimaal, zeker op de achterhand.

Ik snap je angst je pony te verpesten en helaas lukt dat ook vrij gemakkelijk. We kunnen twijfel trekken aan het feit of zo'n jong dier een geschikte keuze voor jou was in vergelijk met je rijkunde. Maar evengoed, blijft het advies les te nemen.

Verkeerde galop aanspringen vergt veel oefenen in het aanspringen. Waarschijnlijk is je paard scheefgebogen naar 1 kant, waardoor aanspringen aan 1 kant lastig is. Dat had mijn paard ook. Daarom is rechtrichten en gelijke aanleuning belangrijk. Jij moet op je kont zitten. Bij mijn paard hielp het ook om telkens als ze verkeerd aanspringt, meteen terug te nemen en pas in de goede galop door te rijden. Aanspringen op de volte maakt het makkelijker voor je paard.

Het feit dat je in je beginpost schrijft "ik heb zelf een paard aan de teugel gereden voor iemand anders" geeft mij een heel foute indruk, namelijk dat jij focust op het feit dat je paard in die krul moet lopen en de essentie van het nageven voorbij bent gestreefd en niet begrijpt. Jij mist nog heel wat basiskennis vrees ik, zonder welke je je problemen inderdaad lastig zult oplossen. Les van iemand blijft het motto

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:10

Scheef zitten kan verkeerd aanspringen veroorzaken. Of pony is fysiek scheef/ zit vast (si-gewricht is een beruchte hiervoor).

Aan de teugel krijg je cadeau als de achterhand er goed onder is. Overgangen rijden helpt erg goed. paar pasjes achterwaarts, in draf vertrekken en weer halt-achterwaarts-draf. Gaat dat goed kan je draf door galop vervangen. Wel alles op (steeds) lichte(re) hulpen, dat kan nl alleen als de achterhand eronder komt.

Op je foto's zie ik een paard dat vaak achter de loodlijn loopt. En je kanteld je bekken naar voren, je hebt dus een holle rug. Heb jij geen last van je rug na het rijden?
Heb ook de indruk dat je beugels te kort zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:12

Dat wilde ik inderdaad nog toevoegen.
Jij bent echt gefocused op het aan de teugel rijden.....en dat is iets wat je nog mag doen.
Aan de teugel rijden mag nooit of te nimmer een doel op zich zijn.
Het enige wat het mag zijn, is een beloning op jouw manier van rijden.
Als jij je paardje goed voorwaarts rijd en dit op een ontspannen manier doet, komt deze vanzelf aan de teugel.
Hier heb je geen handen voor nodig.
En voor zulke dingen, heb je dus echt gewoon les nodig. Kost misschien wat tijd om iemand te vinden, maar je hebt het wel echt nodig. Je houding heeft nog heel wat verbeterpunten. En alleen krijg je die nooit of te nimmer opgelost.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 12:12

Talonius schreef:
Wat ik van de foto's kan zien, druk/dwing je haar teveel met je handen naar beneden ipv haar vanuit achter naar voren te rijden (actief maken) en haar zo de hand op te laten zoeken. Les nemen maakt echt een wereld van verschil, dus probeer dit samen met je ouders op te lossen. Jij en je pony zullen er heel veel aan hebben!

wat bedoel je met van achter naar voren te rijden?? Trouwens mij pony is erg snel en actief zodra ik haar naar beneden vrag ik doe dat door kneepje in de teugel en dan weer los wordt ze rustiger in haar hoofd.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:14

ELKE ruiter heeft les nodig... dus ook jij...

Aan de teugel is het gevolg van goed rijden en mag geen doel op zich zijn. En dat je paard niet in de rechter galop aanspringt is puur een rijtechnische fout.

Er zal zo is zo wel een 'goede' instructeur te vinden zijn die naar je komt om je les te geven. Gewoon eventjes zoeken. Ik kan je helaas niet helpen bij het zoeken omdat ik niet in die buurt woon.

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 12:16

tamary schreef:
Scheef zitten kan verkeerd aanspringen veroorzaken. Of pony is fysiek scheef/ zit vast (si-gewricht is een beruchte hiervoor).

Aan de teugel krijg je cadeau als de achterhand er goed onder is. Overgangen rijden helpt erg goed. paar pasjes achterwaarts, in draf vertrekken en weer halt-achterwaarts-draf. Gaat dat goed kan je draf door galop vervangen. Wel alles op (steeds) lichte(re) hulpen, dat kan nl alleen als de achterhand eronder komt.

Op je foto's zie ik een paard dat vaak achter de loodlijn loopt. En je kanteld je bekken naar voren, je hebt dus een holle rug. Heb jij geen last van je rug na het rijden?
Heb ook de indruk dat je beugels te kort zijn.

Dat van die rug ik kan mijn rug heel moeilijk bol/recht krijgen Daarom heb ik die holle rug maar daar werk ik wel aan hoor niet alleen met rijden ook in huis.En nu jullie het zeggen van die beugels dat zie ik nu ook.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:56

Als je niet weet dat je je paard van achteren naar voren moet rijden, moet je om te beginnen al eens het idee laten varen dat je je paard aan de teugel hebt. Het enige wat jij hebt is een vals knik, een pony die zichzelf in die houding houdt om ergens onderuit te komen. Dit is geen nageven en ontspannen aan de teugel.

Alleen een paard wat goed voorwaarst is en zijn achterhand eronder zet gaat vanzelf zijn rug gebruiken en zijn hoofd laten zakken. Pas daarna komt de aanleuning op de teugels erbij kijken.

Van achteren naar voren is neit hetzelfde als hard gaan. Je drijft met de been vooruit en corrigeert met je zit (niet je teugels!)

Als je dit principe niet begrijpt, heb je echt instructie nodig...

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:31

Jana_en_Ik schreef:
Als je niet weet dat je je paard van achteren naar voren moet rijden, moet je om te beginnen al eens het idee laten varen dat je je paard aan de teugel hebt. Het enige wat jij hebt is een vals knik, een pony die zichzelf in die houding houdt om ergens onderuit te komen. Dit is geen nageven en ontspannen aan de teugel.

Alleen een paard wat goed voorwaarst is en zijn achterhand eronder zet gaat vanzelf zijn rug gebruiken en zijn hoofd laten zakken. Pas daarna komt de aanleuning op de teugels erbij kijken.

Van achteren naar voren is neit hetzelfde als hard gaan. Je drijft met de been vooruit en corrigeert met je zit (niet je teugels!)

Als je dit principe niet begrijpt, heb je echt instructie nodig...

Helemaal mee eens.
Het "aan de teugel rijden" slaat eigenlijk nergens op.
Er komt veel meer bij kijken!
Lessen dus!

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:59

idd. gewoon een oproepje plaatsen, op marktplaats staan ook advertenties van mensen die lesgeven.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:09

Silence schreef:
Dat wilde ik inderdaad nog toevoegen.
Jij bent echt gefocused op het aan de teugel rijden.....en dat is iets wat je nog mag doen.
Aan de teugel rijden mag nooit of te nimmer een doel op zich zijn.
Het enige wat het mag zijn, is een beloning op jouw manier van rijden.
Als jij je paardje goed voorwaarts rijd en dit op een ontspannen manier doet, komt deze vanzelf aan de teugel.
Hier heb je geen handen voor nodig.
En voor zulke dingen, heb je dus echt gewoon les nodig. Kost misschien wat tijd om iemand te vinden, maar je hebt het wel echt nodig. Je houding heeft nog heel wat verbeterpunten. En alleen krijg je die nooit of te nimmer opgelost.

Amen Afgod
Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.

Als je een instructeur zoekt kun je ook een advertentie op Bokt zetten, of even hier kijken; [EA-CO] Instructie, Portrettekenaars, Fotografen Scheerders aangebod