Nou ja, de titel zegt het wel al een beetje. Mijn paardje valt uit de galop, meestal na een volte, of als ze meer dan een rondje moet maken. Aan de longe gaat het prima (laat haar weleenswaar nooit meer dan 3 tot 4 rondjes galopperen aan de longe, maar dat gaat prima) en het gebeurt zowel op de linker als op de rechterhand. Been geven reageert ze niet op, in de zin van dat ze niet doorgaloppeert maar een paar passen draf erin "last" en dan weer aangaloppeert. Als ik de zweep erbij pak gaat ze in de staak (heeft ze slechte ervaringen mee). Als ik haar los in de bak "longeer" gaat het ook goed. En ze valt niet alleen in de bochten uit de galop, soms ook op het rechte stuk. In stap en draf is ze zeer goed aan het been en heb je nooit de zweep of zo nodig.
Kan het te maken hebben met dat haar conditie nog niet zo fantastisch is? Ze heeft spat (gehad) en daardoor natuurlijk een hele tijd stil gestaan, of dat ze gewoon geen zin heeft in de galop in de bak? Buiten gaat het wel goed, dan galoppeert ze lekker door. Al valt ze dan ook na een tijdje (een paar minuten) terug in de draf. Of maak ik er buiten minder een probleem van dan in de bak?
Ik rij alleen grote voltes in galop trouwens, vanwege haar spat ga ik ook niet meer dan dat vragen. Maar ben nu vooral bezig haar conditie te verbeteren en haar wat af te laten vallen wat ook beter is voor haar gewrichten. Het is trouwens een Fjord. Overgangen doet ze wel prima, sporen gebruik ik niet bij haar. Verder vindt ze bakwerk wel fijn geloof ik, ze is in elk geval nog altijd enthousiast als ik met haar zadel aan kom zakken (oortjes naar voren). De bak is de afgelopen dagen optimaal, daar ligt het dus ook niet aan. Ze is verder gezond (voor zover je daar met spat van kan spreken).
Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?