Paard valt uit galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Paard valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 01:23

Nou ja, de titel zegt het wel al een beetje. Mijn paardje valt uit de galop, meestal na een volte, of als ze meer dan een rondje moet maken. Aan de longe gaat het prima (laat haar weleenswaar nooit meer dan 3 tot 4 rondjes galopperen aan de longe, maar dat gaat prima) en het gebeurt zowel op de linker als op de rechterhand. Been geven reageert ze niet op, in de zin van dat ze niet doorgaloppeert maar een paar passen draf erin "last" en dan weer aangaloppeert. Als ik de zweep erbij pak gaat ze in de staak (heeft ze slechte ervaringen mee). Als ik haar los in de bak "longeer" gaat het ook goed. En ze valt niet alleen in de bochten uit de galop, soms ook op het rechte stuk. In stap en draf is ze zeer goed aan het been en heb je nooit de zweep of zo nodig.

Kan het te maken hebben met dat haar conditie nog niet zo fantastisch is? Ze heeft spat (gehad) en daardoor natuurlijk een hele tijd stil gestaan, of dat ze gewoon geen zin heeft in de galop in de bak? Buiten gaat het wel goed, dan galoppeert ze lekker door. Al valt ze dan ook na een tijdje (een paar minuten) terug in de draf. Of maak ik er buiten minder een probleem van dan in de bak?

Ik rij alleen grote voltes in galop trouwens, vanwege haar spat ga ik ook niet meer dan dat vragen. Maar ben nu vooral bezig haar conditie te verbeteren en haar wat af te laten vallen wat ook beter is voor haar gewrichten. Het is trouwens een Fjord. Overgangen doet ze wel prima, sporen gebruik ik niet bij haar. Verder vindt ze bakwerk wel fijn geloof ik, ze is in elk geval nog altijd enthousiast als ik met haar zadel aan kom zakken (oortjes naar voren). De bak is de afgelopen dagen optimaal, daar ligt het dus ook niet aan. Ze is verder gezond (voor zover je daar met spat van kan spreken).

Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?

Brainless

Re: Paard valt uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:35

Ik zou zelf de controle terug nemen door regelmatig een stukje te galopperen en zelf (voordat zij stopt) terug te gaan in draf.

Ook halverwege de volte ed (dus niet standaard na 1 volte of na het van hand veranderen).
Maar juist op voor haar onverwachte momenten.

De ene keer 3 galops sprongen en dan weer 10 enz.
Veel schakelen tussendoor en niet alleen hierop oefenen.

Maar bv 3 x en dan weer wat draven en oefeningen rijden en dan weer 2 x enz.

Hopelijk kun je hier wat mee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 01:40

Vraag me af of dat niet te belastend is vanwege de spat. Het steeds terugnemen na grofweg een half rondje doe ik al, en dan ga ik steeds eerst een grote volte draven voordat ik opnieuw aangaloppeer voor een lange zijde. En dan net nadat ze de (ruime) bocht door is neem ik haar weer terug. Vanwege de spat zijn scherpe bochten uit den boze.

Ik oefen trouwens steeds maar een paar keer met de galop, ben steeds bang dat oefeningen te belastend zijn. Mischien ben ik wel te voorzichtig hoor.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 01:41

Bedoel trouwens niet dat ik niets aan je tips heb!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 01:53

Misschien is het voor haar wel onder het zadel belastender dan vrij galopperen en gaat ze daarom terug naar draf.

Ik had wel gelezen over de spat, maar daar geen rekening mee gehouden in mijn "advies".