breakie_ schreef:heej! ik heb n pony en als k de net opzit als k dan me bene de aan leg loopt se weg der voor gaat se heel snel door de bak heen en waneer se los word en wat moeier gaat se van self na benede en loopt ze wel via been maa het eerste half uur helemaal niet weet iemand wat k daar aan moet doen gwn de bene de aan legge of geen benen de aan k probeer wel heel ontspannen te sitte en voor de teugels loopt se dan ook weg en k probeer dan ook heel stil te zitte..
Alleereerst moet ik zeggen dat dit hier niet goed staat, heb hier ook voor getemt.
Maar goed, ik begrijp uit je verhaal dat hij voor je been wegloopt? (je hebt het helaas niet heel duidelijk opgeschreven dus ik kan het mis hebben!)
Hoe raar dat ook klinkt, dat betekend dat je pony eigenlijk helemaal niet voor je been is! Hij "vlucht" voor het been in plaats van een reactie te geven. Je zult dus helemaal terug moeten naar de basis, alles moet hij opnieuw leren; been = stap of been = draf etcetera. het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je pony en jij ontspannen beginnen aan de oefeningen, laat hem eventueel wat voorwaarts neerwaarts lopen zodat hij ontspannen is voor je je benen aanlegt. Doet hij braaf wat je wilt zonder weg te rennen natuurlijk uitbundig belonen!
Wanneer hij onder je uit loopt is het belangrijk dat je wel netjes je benen langs je pony af laat hangen. Nooit afsteken! Natuurlijk ook niet klemmen, dan raakt je pony alleen maar meer in paniek. Maar wel gewoon rustig je been erlangsaf laten hangen, hij moet dit leren & accepteren. Wanneer je dit onder de knie hebt ga je het wat moeilijker maken voor hem en begin je aan de zijgangen waarbij hij moet wijken voor de enkelvoudige kuitdruk. Maar zover ben je voorlopig nog niet!! Hij moet eerst leren je been te accepteren.
Heel veel succes!