Paard te sterk in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L4A

Paard te sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 15:37

Sinds zo'n anderhalf jaar heb ik een paard (of pony, ze hangt er net tussenin) en met rijden hebben we veel problemen. En volgens mij kunnen die vele problemen in één keer opgelost worden. Ik rijd niet in een bak, maar gewoon in een los weiland zonder draden et cetera. Het probleem is dus dat ze vaak naar de uitgang wilt, en ik haar dan meteen moet corrigeren. Echter is ze vaak te sterk voor mij (ofwel, mijn handen worden van al dat corrigeren moe) en dan glijden mijn teugels 'los' omdat ik geen kracht meer heb. Ze is dus te sterk voor mij in de mond, en het lukt me uiteindelijk wel haar in de weide te houden maar dat kost me veel kracht en daardoor krijg je steeds minder zin te rijden. Nu dacht ik eraan om een nieuw bit te kopen. Maar ik vraag me af of dat het probleem wel oplost. Het probleem is dus kort gezegd dat mijn paard de andere kant als ik op wil, en ik er heel moe van word haar steeds te verbeteren.

Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, zeg het gerust. Het is moeilijk uit te leggen.

Oh, en ik wil graag dat alleen mensen reageren die tips enzo geven, en niet dat ik mijn paard moet verkopen omdat ze te sterk is. Dat is geen optie en ik wil het ook niet. Bovendien moet het te doen zijn. Bloos

Anoniem

Re: Paard te sterk in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:40

een paard kan alleen sterk zijn als de ruiter dat ook is Lachen
Touwtrekken gaat ook niet zonder tegenstander, dat is met paardrijden niet anders.

maak je paard aan het been en aan je zit, zodat je daar al mee kunt sturen.
Ben hem voor, je weet dat hij naar de uitgang wil, begrens zijn buitenschouder al voordat hij uitbreekt, zet hem dan al voordat hij weg wil op een volte.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:42

Een nieuw bit zal niets oplossen, je moet ervoor zorgen dat je paard beter naar je gaat luisteren en niet meer weg wíl rennen Lachen

Ten eerste: heb je alle medische oorzaken uitgesloten? Tandarts geweest? Zadel ligt goed? Benen en rug ook goed?

Misschien kun je het leuker maken voor je paard, veel meer en uitbundiger belonen na iets goeds. Spelletjes doen. Niet té hard trainen.

Daarnaast kun je het weglopen misschien corrigeren door de zweep tegen de hals aan te leggen/tikken of misschien met de zweep het hoofd opzij te duwen, zónder aan de teugels te trekken. Zo blokkeer je het paard als het ware, hij móet dan wel de andere richting op, anders loopt ie tegen de zweep op, en als dat werkt moet je weer héél uitbundig belonen Lachen
Bij mijn paard heeft dat goed gewerkt.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 15:49

Trainen doe ik echt niet te veel Knipoog En alle medische oorzaken zijn prima in orde. Ik vind het alleen vreselijk irritant dat ze zo moeilijk is. Vanmiddag wou ze gewoon níet de kant uit die ik uit wou, geen denken aan. Dan gaat ze constant lopen draaien, maak ik een volte, stapt ze een paar meter, en draait weer om. Maak ik weer volte, en zo gaat het een hele tijd door tot ik er gek van wordt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:37

Hoi !
Ik heb dit probleem ook. En het is echt onwijs vervelend.
Ze reageerd gewoon niet !
Nou kwam ik laatst bij een verzorgpaard van een vriendin van mij. En die heeft van die zwarte (ronde ) elastieken , met wit tou er aan, en Dat ik ook omdat anders dat paard (fjord, dus kun je naagaan hoe sterk die kunnen zijn) Gewoon onwijs sterk is enzo. Ik heb nu sporen gekocht, en ik weet niet waarom, dus vraag het mij ook niet, Maar het is gewoon beter. ze trok vandaag gewoon NIET ?! of iig. Veeeel minder dan normaal ?!
Misschien is het voor jou ook een optie om sporen of elastieken te kopen?

Succes!!

Ps: In het begin deed ik ook heerlijke buitenritten, Dat zit er nou gewoon niet in. Omdat ze zo vreselijk stronteigenwijs is. dat ze niet verder dan de oprit komt , of ze blijft gewoon stokstijf staan ? Clown

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:52

Ik zou eerst een stuk wei afzetten als je een erg grote wei hebt. Daarna veel overgangen gaan rijden en figuren zodat je paard geen tijd heeft om naar de uitgang te gaan rennen. Probeer hem voor te zijn, je voelt het vaak aankomen als je het paard al wat beter kent. Les is wel erg belangrijk, ik weet niet of je dat nu hebt? Mijn pony ging ook vaak de andere kant op in galop toen ze nog jong was en met les en consequent blijven, heb ik dit eruit kunnen rijden.

Chikkie96 schreef:
Ik heb nu sporen gekocht, en ik weet niet waarom, dus vraag het mij ook niet, Maar het is gewoon beter. ze trok vandaag gewoon NIET ?! of iig. Veeeel minder dan normaal ?!

Dit is geen oplossing dit is de symptomen als het waren bestrijden. (net zoals een scherper bit kopen. Wat als het paard daar aan went, dan moet je steeds een scherper bit kopen ) Het rijden moet leuk blijven ook voor het paard Scheve mond Je moet dit rijtechnisch oplossen en niet van alles aan je paard gaan hangen. Het duurt wel even, maar het is waarschijnlijk gewoon kijken hoe ver hij kan gaan. Je kunt beter les nemen, dan het paard maar vast te binden met elastiek. Daar leer je ook nog eens veel van en je gaat je paard beter aanvoelen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 02-08-08 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:56

Een scherper bit kopen en/of kijken of het paard niet iets lichamelijks heeft zoals scherpe hoeken in de tanden.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:57

Misschien een scherper bitje proberen?!
Maar ook goed kijken naar de rest van je paard..
het heeft altijd een oorzaak!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:01

capopjekop schreef:
Ik zou eerst een stuk wei afzetten als je een erg grote wei hebt. Daarna veel overgangen gaan rijden en figuren zodat je paard geen tijd heeft om naar de uitgang te gaan rennen. Probeer hem voor te zijn, je voelt het vaak aankomen als je het paard al wat beter kent. Les is wel erg belangrijk, ik weet niet of je dat nu hebt? Mijn pony ging ook vaak de andere kant op in galop toen ze nog jong was en met les en consequent blijven, heb ik dit eruit kunnen rijden.

Chikkie96 schreef:
Ik heb nu sporen gekocht, en ik weet niet waarom, dus vraag het mij ook niet, Maar het is gewoon beter. ze trok vandaag gewoon NIET ?! of iig. Veeeel minder dan normaal ?!

Dit is geen oplossing dit is de symptomen als het waren bestrijden. (net zoals een scherper bit kopen. Wat als het paard daar aan went, dan moet je steeds een scherper bit kopen ) Het rijden moet leuk blijven ook voor het paard Scheve mond Je moet dit rijtechnisch oplossen en niet van alles aan je paard gaan hangen. Het duurt wel even, maar het is waarschijnlijk gewoon kijken hoe ver hij kan gaan. Je kunt beter les nemen, dan het paard maar vast te binden met elastiek. Daar leer je ook nog eens veel van en je gaat je paard beter aanvoelen.

Ik heb haar vandaag 1 keer een tikje gegeven met de sporen, en die was eigenlijk "bijna onvoelbaar"
nouja, het was wel voelbaar, anders reageerde ze niet zo goed. Maar ja.
En van die elastieken had ik ook maar gehoord Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:09

Scherpere bitten zijn maar een tijdelijke oplossing (als het überhaupt al werkt), na een tijdje wordt het paardje daar ook ongevoelig voor, en waar ligt het einde dan? Een ijzerdraadje?
Nee, zo zou ik het niet gaan oplossing. Als je echt een ander bitje wil proberen dan zou je eventueel een kneveltrens kunnen nemen met een zacht mondstuk (dubbelgebroken, 18 mm bv). Een kneveltrens duwt wat meer opzij tegen de wang, bij een zijwaartse hulp, en is daardoor iets duidelijker voor het paard.

Maar ik raad je aan om eens grondwerk met het paard te gaan doen. Google eens op '7 games' van Parelli. Het is belangrijk dat je eerst de verstandhouding tussen jullie twee goed neerzet, eerst laten merken dat jij de leider bent. Dan zal je paardje ook liever voor jou gaan werken, en zul je ook meer met hem bereiken. Maar dit gaat wel een tijdje duren, je moet er de tijd voor nemen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:47

Het paard is niet te sterk in de mond... Jij bent te sterk in de hand waardoor het paard hard word in de mond en niets of weinig meer voelt van je getrek!

Indien je een scherper bit koopt word dit probleem misschien even opgelost maar treed het probleem in een later stadium eens zo hard terug .

Deze tip vind ik heel nuttig voor je:

runningkawa schreef:
maak je paard aan het been en aan je zit, zodat je daar al mee kunt sturen.
Ben hem voor, je weet dat hij naar de uitgang wil, begrens zijn buitenschouder al voordat hij uitbreekt, zet hem dan al voordat hij weg wil op een volte.

Ik weet niet of je les pakt? ELKE ruiter heeft immers les nodig van een goede instructeur. Een goede instructeur zal je helpen om de bovenstaande tip van RK in de praktijk om te zetten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:54

Waarom neem je niet een paar lessen in grondwerk, als je vertrouwen en respect op de grond goed is zal het vanuit het zadel ook beter gaan.
Zou vooral gen scherper bitje nemen, want een bit is geen rem of stuur , je doet er de pony alleen meer pijn mee en zal harder gaan tegen sputteren op den duur.
Ook stieken geen oplossing, het probleem ligt puur bij jezelf, neem les en leer hoe je je paard zover kan krijgen dat hij je vertrouwd en bij je blijft en zich niet sterk maakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:00

Komptie......

Wat zegt je instructeur hiervan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:09

Ben jij me weer een keertje voor!
Ik zie al weer van alles voorbij komen..scherper bit, bijzetteugels...gelukkig is de slof nog niet genoemd.
Leren rijden en het paard weer vertrouwen geven in de hand van de ruiter is je enige oplossing. Hoe harder je trekt hoe harder je paard terug trekt...en een paard is vele, vele malen sterker dan een mens, dus je wint het nooit met kracht!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:30

Karlijn_xx schreef:
Een scherper bit kopen en/of kijken of het paard niet iets lichamelijks heeft zoals scherpe hoeken in de tanden.

Natuurlijk géén scherper bit kopen! Paard beter aan de hulpen zetten, zodat je het dier makkelijker kan corrigeren. Maar niet met geweld of stress of hulpmiddelen oplossen. En als je dat al wel wil, dan is dat slechts het onderdrukken van de problemen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:40

Wel eens afgevraagd wat de oorzaak van dit gedrag zou kunnen zijn?

De meeste paarden trekken naar de uitgang, richting stal, wei of vrienden, omdat ze zich niet veilig voelen op de plaats waar ze zijn. het paard heeft geen vertrouwen in je en voelt zich beter op z'n gemak bij zijn maatjes in de wei of in z'n vertrouwde stal dan met jou.
Dus voordat je aan hulpteugels en scherpere bitten begint, werk eerst maar eens aan de vertrouwensband met je paard. Zorg dat hij je vertrouwd door grondwerk met hem te doen (op een plek waar hij zich veilig voelt, waarna je uiteindelijk steeds verder van huis kunt werken).

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:14

Ben inderdaad ook wel benieuwd wat je instructeur hier over zegt.

Je moet dus ook zeker geen scherper bit gaan kopen, maar eerst je paard beter aan je hulp gaan zetten.
Minder met je hand rijden en meer met je been.
En zorg dat je zelf duidelijk bent in je hulpen zodat jeniet alles 10 x moet herhalen.
1 x sturen moet genoeg zijn.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:26

ik zou niet trekken in de mond.. daar word ze aleen nog maar sterker van, probeer met je benen te sturen en met je teugels ook wel een beetje.., probeer je binnen teugel lijdend te houden iets naar binnen niet te veel, en buiten teugel tegen de hals te houden, moet je opassen dat ze dan niet te veel stelling loopt als ze te veel stelling loopt doe je de binnen teugel maar een heel klein beetje naar binnen, en anders iets verder naar binnen maar dan moet je niet te veel je binnenbeen de aan leggen maar buitenbeen;) en ook wel een beetje binnen been.. als ze dan nog niet luisterd moet jemaar n x een trap geve met je buitenbeen beter als trekken in de mond;)

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:41

inderdaad ik zou ook eerst grondwerk de mee doen als ik zo'n paard had, , maar het kan ook ondeugenheid zijn van hem maar het licht natuurlijk ook wel aan zelfvertrouwen maar als dat paard af en toe van haar wint.. dan probeert hij het steeds weer ik zou eerst grondwerk doen en langs allerlei dingen langs lopen met je paardje kijk maar is of ze daar dan langs wil, en helemaal niet bang is, of juist heel bang, of maak een keer een buitenrit ofzo kijken hoe ze dan reageert als ze bijna nergens van schrikt of nergens bang voor is,heeft ze op dat gebied wel vertrouwen in je. als ze een x schrikt maakt niet uit.. als ze bijna nergens bang voor is alles gewoon goed gaat daarmee. moet je nog is een x proberen te rijden in het weiland..

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:25

Oke. Ja, ik heb les, en mijn lesgeefster geeft me echt wel hulp! Van een scherper bit kopen ben ik al afgezien. Het probleem is niet dat ze ergens bang voor is, het is koppigheid. Maar het probleem is (grootdeels) opgelost. Gister hebben we een uur met haar gedraafd aan het longeertouw, ik zat erop. Eenmaal ze moe was ging ik los in de weide rijden. Dat ging perfect! Een paar keer heeft ze geprobeert van me te winnen, maar ik was de baas en uiteindelijk wist ze dat. Van mij kan hier een slotje op! Lachen Bedankt voor alle reacties.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:57

Een uur draven aan delongeerlijn is ook de oplossing niet, danput je het dier uit en dat is ook niet eerlijk , neem eens les bij een ander zou ik zeggen.
De fout ligt echt bij jezelf.
Probeer eens samen te werken en eens een keer niet de baas willen zijn,wees een leider voor je paard dat schept een band.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:14

het paard kan naar de uitgang lopen omdat het weg wil lopen van je handen, benen, sporen etc. het vlucht dan voor jouw hulpmiddelen. ga je nog extra hulpmiddelen gebruiken kan het dat het alleen maar erger wordt.

stap je altijd op de zelfde plek op en af? toevallig bij die uitgang?
ben je alleen in die weide als je daar rijdt, en is zijn kudde vlakbij?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:14

Ik ben het met Midge eens. Dit is meer het paard breken dan het probleem oplossen. Ik blijf erbij dat het een rijtechnisch probleem is. Zoals RK al zegt, je moet je paard goed aan de been en zithulpen krijgen.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:46

je moet gewoon eerst grondwerk doen kijken hoe ze daar op reageert merk je het van zelf of ze zelfvertrouwen heeft ofniet en dan zou ik pas verder gaan..

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:49

ja toen ze moe was ja dan moet je elke dag aan de longeer lijn met der dat heeft geen zin..zo krijgt ze het vertrouwen niet jij moet haar vertrouwen en zij jou