aanleuning probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lawrence123

aanleuning probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 22:27

ik heb een probleempje met mijn merrie, ze is nu ies langer dan 1 jaar onder het zadel (ik heb haar niet zelf zadelmak gemaakt en weet ook niet hoe dit gegaan is) ze kan leuk lopen en ik heb op zich wienig te klagen alleen het einigste is dat ze niet echt heel constand blijft in de aanleuning, ze is van zichzelf snel afgeleid en heeft een wat drukker en onrustig karakter.

ze heeft de neiging om haar hoofd hoger in te stellen als ze in de buurt van de uitgang is (ze mag graag de stalling en de andere paarden in de gaten houden), ik geeft dan meetsal een ophouding met me binnenhand en leg me binnenbeen er aan. vaak komt ze dan iets tegen de hand en laat dan weer los, waarna ik ook direkt me binnenhand ontspan.
verder komt ze ook met haar hoofd omhoog als ik een overgang rij bv stap - draf.. (misschien dat ik dit fout doe, iemand tips?)
en wat me op viel is dat als ik haar ruimte geef en uitnodig om haar hals wat meer te strekken, ze begind te duiken. haar neusje komt er dan niet echt mooi uit, ze houd dan meer haar neus naar haar borst en zakt met haar hoofd.

misschien is dit normaal in de tijd dat ze nu onder het zadel is? en misschien dat jullie mij tips kunnen geven om hieraan te kunnen oefenen.

magic_lover

Re: aanleuning probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:35

het klinkt alsof je geen aanleuning hebt, en ze achter de teugel kruipt (is dus vaak een gevolg van dat je te weinig van achter naar voor rijd en met te weinig been)
als je aanleuning hebt, heb je een vaste en constante verbinding met de mond, en zal ze ook de hand gaan volgen als je haar daar de ruimte voor geeft.

Contact houden met de mond, en met je been naar je hand toe rijden, verder niks doen met je handen(niet corrigeren/ophouding maken van voor met je hand!), zo een vaste constante verbinding(aanleuning) eraan rijden van voor, door overgangen te rijden (op je zit!) etc. Lachen

Dit lukt je natuurlijk niet in 1x, het paard moet het ook leren op die manier.

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 22:43

ik moet wel zeggen dat ik een recreatieve ruiter ben en dus ook geen dure lessen heb, kan ik ook niet betalen.. maar wil graag leren en mis dat ik het wel helemaal fout doe.

maar neem aan wel binnen been buiten teugel en met de binnenhand vragen, als ze dan loslaat alleen contact houden met de handen en been er aan houden

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:48

ik doe eigenlijk weinig van voor, helemaal bij de jonge paarden, gewoon zitten, hand stil en zacht, en met mijn been naar de hand toe rijden.
dan lopen ze eerst wel met hun hoofd in de lucht, maar zoeken dan vaak alsnel de hand op, dat bevestigen en zo krijg ik een vaste verbinding van achter naar voor op den duur Lachen

zo zijn ze ook vaak heel licht in de hand (zo niet, dan moet je met wat meer been rijden, als ze gaan hangen *LOL*

succes iig! Lachen

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 22:55

okej ik ga er in ieder geval meer op letten en mee bezig. misschien moet ik ook even weer een stap terug en eens kijken of ik haar zo ver kan krijgen dat ze mijn hand wil opzoeken.

Nog meer tips of adviezen zijn altijd welkom Haha!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:58

probeer daar nu nog niet alleenmaar aan te denken, en werk ook aan andere dingen. pas als je aanleuning nodig hebt om verder te komen kun je gaan kijken voor een hulpteugel, zoals thiedemann

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:03

waarom dan gelijk kijken naar een hulpteugel?
imo krijg je daar nooit een correcte aanleuning mee, en dwing je het alleen maar af, dat is ook niet de manier lijkt mij
eerst proberen zonder ben ik van mening, eventueel les waar nodig. Lachen

lawrence123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:04

nej ik wil geen hulpteugels. ik moet zeggen dat het wil iets beter lijt te gaan al.in het begin liep ze een beetje onder me uit. maar dat is nu niet meer zo. en ze wil haar hoofd al meer op een normale manier laten zakken. dus maar even terug naar de ontspanning. ik bennu bezig om haar tempo wat meer te bepalen met me zit, echt hele overgangen rijden hiemee lukt nog niet maar kan haar wel terug krijgen zonder echt veel me handen te gebruiken