Ik heb sinds een tijdje een haflinger, daarvoor was ze al mijn verzorgpony. We rijden veel buiten, vooral met dit weer en gaan ook vaak naar het bos. Maar sinds 2 weken wil ze steeds vaker niet verder. Dan vindt ze een zwarte hond waar ze al tig keer langs is geweest ineens eng. Niks helpt dan. Lief zijn niet, gerust stellen, een tik geven, opzij sturen... Na 5 minuten ga ik er dan af en neem haar er aan de hand langs. Dan loopt ze ook niet zomaar verder. Dus voordat je er voorbij bent ben je al weer bijna 10 minuten verder. Ze doet het nu ook steeds vaker, vandaag voor een berg met stenen waar ze normaal ook langs gaat, een bukkende man, een kip, een trailer. Ik begin het een beetje beu te worden en ik vind het afstijgen eigenlijk ook een beetje haar laten winnen. Ik ben er immers af gegaan maar als ik dat niet doe dan sta ik er over uur nog en terugkeren is ook geen optie, dan heeft ze al helemaal gewonnen. Als we weer terug naar stal gaan is het trouwens geen probleem. Dan staat ze zelfs te snuffelen aan de stenen! Heeft iemand een tip, hoe ik haar er makkelijker langs kan krijgen?
Alvast bedankt!
misschien dat iemand meeloopt met een halstertouwtje (dat zal er vast raar uitzien als je normaal alleen rijd) maar misschien wil ze zo wel gewoon verderlopen? 
Ze vind het ook niet echt eng. Ze kijkt niet bang ofzo. Ze staat daar maar.
mij krijgt ze er echt niet zo 1,2,3 af! Als zij stil gaat staan ben ik juist woest op haar. Bang zijn komt niet eens in me op
(heet jou haf mette marit trouwens? volgens mij is ze een nakomeling, van een vroegere vzpony van mn zusje)
Bedankt voor de tip: morgen gaat de zweep erover