Pony 'schrikt' steeds vaker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:20

Hee,
Ik heb sinds een tijdje een haflinger, daarvoor was ze al mijn verzorgpony. We rijden veel buiten, vooral met dit weer en gaan ook vaak naar het bos. Maar sinds 2 weken wil ze steeds vaker niet verder. Dan vindt ze een zwarte hond waar ze al tig keer langs is geweest ineens eng. Niks helpt dan. Lief zijn niet, gerust stellen, een tik geven, opzij sturen... Na 5 minuten ga ik er dan af en neem haar er aan de hand langs. Dan loopt ze ook niet zomaar verder. Dus voordat je er voorbij bent ben je al weer bijna 10 minuten verder. Ze doet het nu ook steeds vaker, vandaag voor een berg met stenen waar ze normaal ook langs gaat, een bukkende man, een kip, een trailer. Ik begin het een beetje beu te worden en ik vind het afstijgen eigenlijk ook een beetje haar laten winnen. Ik ben er immers af gegaan maar als ik dat niet doe dan sta ik er over uur nog en terugkeren is ook geen optie, dan heeft ze al helemaal gewonnen. Als we weer terug naar stal gaan is het trouwens geen probleem. Dan staat ze zelfs te snuffelen aan de stenen! Heeft iemand een tip, hoe ik haar er makkelijker langs kan krijgen?
Alvast bedankt! Doei!

dravergekkie

Re: Pony 'schrikt' steeds vaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:22

mischien is ze je gewoon aan het uit proberen ?
mischien helpt het om is met een ander paard samen te gaan rijden die wel doorloopt of iemand die bijv op de fiets mee wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:23

been geven.. geen reactie, wat harder been geven, nog geen reactie, een tikje erbij, nog geen reactie, een hardere tik, als je aan haar begint te merken dat ze begint te kijken e.d probeer haar dan voorwaarts te houden, desnoods in draf als dat mogelijk is.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:34

@ dravergekkie: Heb ik al geprobeerd, dan is die andere pony ook ineens bang. Aan de fiets werkt ook niet...
@ deesdaan: Als je draaft maakt ze ineens een noodstop, hoe voorwaarts ze ook is. En steeds harder werkt ook niet, dan gaat ze achteruit lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:35

ik zou haar zeker niet meenemen aan de fiets als ze zo doet.
misschien kan er iemand mee op de fiets of lopend, zodat ze net dat zetje krijgt?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:39

Ik bedoelde dat iemand anders meegaat op de fiets, dat heeft ook geen zin. En als je haar er dan langs krijgt, is ze de volgende keer net zo 'bang'.

Fennax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:44

De aanhouder wint zeggen ze toch altijd?
Maar het is natuurlijk ook zowat om er een uur te laten staan Bloos misschien dat iemand meeloopt met een halstertouwtje (dat zal er vast raar uitzien als je normaal alleen rijd) maar misschien wil ze zo wel gewoon verderlopen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:45

Paardje neemt je gruwelijk in de maling!!

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:47

@ fennax3: Dan wil ze er nog steeds niet langs...
@ femmefatale1: Daar was ik nog niet achter Clown Ze vind het ook niet echt eng. Ze kijkt niet bang ofzo. Ze staat daar maar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:50

Dus aan jou de taak dat ze daar niet blijft staan..

Neem eens iemand mee, stukje achter je, op de fiets met een longeerzweep.. Wedden dat ze gaat begrijpen dat ze haar zin niet krijgt? En dan heb ik het natuurlijk niet over kietelen Clown

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:52

Als ik dat met een gewone zweep die (dus ietsje harder dan kietelen) dan gaat ze bokken. Midden op de weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:53

Zijn de enge dingen altijd aan dezelfde kant? Dan ogen na laten kijken.
Verder grondwerk en de rangorde tussen jullie 2 opnieuw vast leggen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:55

Daarom moet je iemand hebben die haar even 'leert' dat een 'tik' voorwaarts is!!! Niet bokken, niet stilstaan, niet achteruit! Voorwaarts..

Jij zit erop, geeft een tik/mep als het nodig is, en reageert ze door niet voorwaarts te gaan, komt je helper in aktie en maakt dat even duidelijk.. Clown

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 20:57

@ tamary: Het is niet aan dezelfde kant. De ene keer links en dan weer rechts.
@ femmefatale1: Dat ga ik dan morgen proberen! Hopelijk is het niet zo druk op de weg Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:58

zorg desnoods dat er 2 of 3 personen mee kunnen, zodat die het 'verkeer' (is het op een fietspad?) kunnen waarschuwen, en haar kunnen bijtikken.
hoe voel jij je als ze stil gaat staan, en gaat bokken, ben je bang, of juist niet? Lachen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:05

Alles behalve bang, ze bokt maar lekker Duivel mij krijgt ze er echt niet zo 1,2,3 af! Als zij stil gaat staan ben ik juist woest op haar. Bang zijn komt niet eens in me op Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:08

dat kan het dus niet zijn, dan zou ik het toch proberen met de longeerzweep er achter idd Ja (heet jou haf mette marit trouwens? volgens mij is ze een nakomeling, van een vroegere vzpony van mn zusje)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:12

Ja, mette-marit heet ze, maar dat ga je ook niet door het weiland gillen Clown Heet die verzorgpony Binke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:14

suus_Mette schreef:
Ja, mette-marit heet ze, maar dat ga je ook niet door het weiland gillen Clown Heet die verzorgpony Binke?

ze verzorgd haar nu niet meer omdat de eigenaren zijn verhuisd, maar zij heet idd Binke Ja

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:19

Heeft zij Mette dan ook nog gekend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:21

suus_Mette schreef:
Heeft zij Mette dan ook nog gekend?

ze heeft het er wel eens over gehad, vandaar dat ik t vroeg, maar ik weet zo niet of ze haar gekend heeft, ik zal t morgen even vragen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 21:26

Oke, leuk dat zij de moeder van Mette kent Haha! Bedankt voor de tip: morgen gaat de zweep erover Duivel

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:39

Ik heb dit probleem ook, maar dan met 1 van mijn menpony's, voor de kar dus.
En dat is knap lastig, met een kar erachter. Hij loopt dan achteruit met alle gevolgen vandien, scheef, of half de sloot in achteruit etc.

Ben benieuwd hoe het bij jou gaat morgen, laat je het ons weten? Lachen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:43

Hee! Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb, ik had een beetje ruzie met het internet, het deed het niet Clown
Maar het is gelukt! Niet met de longeerlijn, maar ik wist nu telkens waar ze zou stoppen en ik ben gewoon meteen boos geworden. Eerst deed ik telkens lief, maar nu had ik er genoeg van en ik heb haar toen ik voelde dat ze zou stoppen meteen een tik gegeven en ze liep er gewoon langs! Haha! Maar iig bedankt voor de tips! En Jellee: Ik hoop dat je er wat aan hebt en misschien werkt dit bij jou ook. Anders misschien een keer proberen zonder kar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:45

Dit heeft mijn haf laatst ook gedaan.
Ik heb het heel simpel opgelost been=reactie
Niet luisteren dan schop ik dr gewoon naar voren t was gelijk over Knipoog