tinker vertraagt steeds meer op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

tinker vertraagt steeds meer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 16:12

mijn tinker van 9 jaar heb ik nu bijna 2 jaar, en in begin staakte hij direct bij de eerste 100 meter op buitenrit (omdraaien etc. de welbekende tinkergrapjes).

Daar heb ik op getraind en dat ging steeds beter. Beetje eigenwijzigheid denk ik in combinatie met vertrouwen. Ik wandel ook met hem en kan niet anders zeggen dat hij eigelijk heel erg braaf is. Hij is best cool, maar staat overal te kijken en moet daarvoor iedere meter stilstaan. Mensen in de verte of paarden die aan komen lopen herkent hij niet. Zelfs mijn vriend kan hij van schrikken, tot hij dichterbij is en het paard hem ruikt of hoort. Hij zwaait dan met zijn hoofd heen en weer, of probeert heel hoog te zien.

Steeds als ik denk dat het beter gaat, zijn we plosteling weer terug bij af lijkt het wel. Op de heenweg is hij helemaal niet vooruit te porren. Als mijn vriend meegaat wel, maar hij loopt altijd achter, ook achter een ander paard aan. Oefenen om hem voorop te laten lopen, lukt geen meter. Ik ben wel relaxt en heb alle mogelijke manieren geprobeerd (opbouwen kleine stukjes, halverwege erop, tik met de zweep, meer been, wachten tot je een ons weegt Clown ).

Ik vind het moeilijk om in te schatten of het een spelletje van hem is of pure onzekerheid. Vooral omdat hij het erg goed doet als hij niet alleen hoeft. Ik wil echter met dit paard alleen langere buitenritten kunnen maken en oefen nu al 1,5 jaar. Kan een paard dit leren om zelfstandig te worden, waarom valt hij steeds weer terug en waarom is hij zo extreem kijkerig en stakerig en onoplettend ?

Op de heenweg kan ik niet vlot met hem stappen of draven, laat staan galoperen. Hoe sneller, hoe meer spanning en hoe vreemdere capriolen als ik hem er toch toe aanzet om door te gaan. Terugweg ging in begin wel goed, maar dit wordt ook slechter. Hij zwalkt van links naar rechts op heenweg, in galop staat hij echt van 1 op andere moment plots op de rem (hartstikke gevaarlijk), hupst ineens op zij of springt onverwacht 90 graden andere kant op. Hij heeft voortdurend zijn oren naar voren geprikt.

Ik heb heel veel geduld en hij gaat er nooit vandoor en heeft op de grond best veel vertrouwen in mij en volgt mij steeds (loopt ook achter mij aan tijdens wandelen).

Maar dit probleem blijf ik moeilijk vinden. Ik heb normaal gesproken ook les en in de bak is hij super braaf. Hij zou het juist buiten leuker moeten vinden..... Huilen
Schriktraining is niet nodig, want dat is het probleem niet, hij is nl. niet schrikachtig, wel vreselijk twijfelachtig.

Iemand echt goede tips ??? of iemand die dit gedrag kan verklaren ? mag ook via PB hoor Lachen

even als toevoeging: hij heeft ook wel eens hele goede periodes, daarom snap ik het niet altijd .....

Tanja

Re: tinker vertraagt steeds meer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:32

BRT-->RT-P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:34

zou er iets medisch aan de hand zijn...of is dit nu echt een hele domme opmerking?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:45

Mijn eerste reactie is ook, is hij medisch helemaal in orde?

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:49

xD waarom zou hij medisch niet in orde zijn, in de bak doet hij dit toch ook niet?

hmm mijn reactie; Ik ben nu ook al 1,5 jaar bezig met een pony die schrikerig is en die is soms super verkeersmak en de andere dag flipt ie van een scooter.. Ik merk dat als je rustig en zelfverkerd blijft het steeds beter gaat. Wat ook belangrijk is, is dat wij niet op dezelfde (gevoelige) manier naar onze zintuigen luisteren, die van paarden staan op scherp. Dus soms schrikken ze van dingen die ons niet opvallen...

Ik denk dat hoe vaker je het doet hoe beter het zal gaan

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:50

Ik dacht ook meteen: zijn zn ogen wel goed???

sarah_m schreef:
xD waarom zou hij medisch niet in orde zijn, in de bak doet hij dit toch ook niet?

Wat een eventueel oogprobleem betreft:
in de bak is het vertrouwd, die kent hij uit zn hoofd misschien? Buiten niet natuurlijk.
Net zoiets dat als een slechtziende/blinde feilloos de weg weet in zn eigen huis; alles staat op een vaste plek, maar buiten is dat anders natuurlijk.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:53

sarah_m schreef:

Vanwege onderstaand stukje.

Vlinder32 schreef:
Ik wandel ook met hem en kan niet anders zeggen dat hij eigelijk heel erg braaf is. Hij is best cool, maar staat overal te kijken en moet daarvoor iedere meter stilstaan. Mensen in de verte of paarden die aan komen lopen herkent hij niet. Zelfs mijn vriend kan hij van schrikken, tot hij dichterbij is en het paard hem ruikt of hoort. Hij zwaait dan met zijn hoofd heen en weer, of probeert heel hoog te zien.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 15:39

Ik heb met de dierenarts gebeld, omdat de ogen er aan de buitenkant perfect en helder uitzien is dat heel moelijk vast te stellen. Ik heb daar zelf ook aan gedacht inderdaad, dat hij misschien niet goed kan zien. Weten jullie truucjes hoe ik dit kan testen? wat betreft overige medische dingen, waar ga je beginnen met onderzoek? Het kan natuurlijk ook gewoon karakter zijn, er zijn ook genoeg mensen die altijd twijfelen en onzeker zijn. Zo vergelijk ik het soms ook met mijn paard. Het is wel een heel lastig probleem hoor, want je wilt graag verder komen maar op het moment dat je denk een stapje verder te komen, ben je ineens terug bij af. Ik rij heel vaak (5 keer in de week kortere ritjes), dus oefen echt heel erg veel. Hopelijk krijg ik nog meer reacties ! fijn dat jullie meedenken...

oja, rustig en zelfverzekerd ben ik eigelijk wel op het paard. Soms boezemt een gekke actie mij wel wat angst in, maarja die situatie hebben we denk ik allemaal wel eens. Dan moet het bij mij wel gek gaan Lachen

EL4a1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:47

als je met je hand rustig tichting het ook van het paard gaat (wel platte hand) moet hij uiteindelijk zijn oog dicht doen! als hij niet goed ziet kan het zo zijn dat hij zijn oog open houd!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 15:53

El4a1990, bedankt voor je tip. Dit heb ik uitgeprobeert en hij reageert met knipperen inderdaad. Dat lijkt goed dus.
Ik heb ook nog een tip gekregen om zijn lange en volle voorpluk in staart te doen, omdat dit zicht belemmert. Dat ik ook zeker moeite waard om te proberen Knipoog

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:48

ben benieuwd heb het zelfde probleem met me Fell dus ik volg dit topic Knipoog

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:03

maak de buitenritten niet te lang, maar op het moment dat je tinker goed loopt ga ja als beloning terug, maar doet ie vervelend blijf dan gewoon lekker buiten rijden

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:02

Ik heb toch de dierenarts maar gebeld, en die komt vandaag langs. Mijn paard is nl. ook tijdens rijden erg lusteloos en niet meer voorwaarts en dat hoort niet volgens de dierenarts. Ik heb een tijdje niet meer in de bak gereden, dus weet ook niet hoe het in de rijbak zal gaan (rijbak is even buiten werking;-)

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 14:48

Bloedwaardes leken in orde, alleen nierwaarde was iets afwijkend. Volgende week zal de dierenarts weer bloed prikken.
Insuline hebben ze niet op getest, omdat ze dan na 2 uren weer moesten prikken.

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 07:22

maar in de bak rijden heb je niet meer geprobeerd (bak toch buiten werking), dus eigenlijk weet je het verschil niet tussen 'bak' en 'buiten'. Misschien ziet hij er wel steeds meer tegenop om maar buiten te gaan. Ben je wel weer met een ander paard mee geweest? misschien kun je dat nog proberen, wellicht ziet hij dan wel weer de lol er van in. Er zijn nu eenmaal paarden die echt niet alleen kunnen/willen/durven. Misschien weer vertrouwen kweken met een ander paard erbij en dan weer laten 'afkicken'. Op dit moment kun je gewoon alleen ook niet, dus misschien is dit wel een tijdelijk oplossing tot jullie er allebei weer lol in hebben? Het lijkt wel alsof hij voor zichzelf de grens echt over is gegaan van dat hij het niet meer trekt.
Ik begrijp je situatie, niks leuker dan alleen op stap gaan, maar ja.. als het niet lukt is het even niet anders.

Lilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:35

als hij lusteloos lijkt, misschien even vakantie geven en nadenken of zijn voeding aangepast moet worden?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:23

zie ook vervolg topic
[MD] Nierwaardes verhoogd/ vervolg niet voorwaarts paard

Mijn paard staat nu even op rust (wel wandelen of stappen en weidegang). Normaal gesproken gaat mijn vriend mee, dan durft hij ook overal langs. Het is nu dat het hem ontbreekt aan energie. Waarschijnlijk speelt dit al langere tijd, maar is hij inderdaad maar doorgegaan en nu gewoon op.
Zijn voeding is al aangepast op advies van de dierenarts.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:43

Mijn paard doet dit ook, overal spoken zien.. Maar zijn er andere paarden doet hij NIKS. hij probeert als ik alleen ga om te draaien, trapt als ik hem een tik met zweep geef. Laatst heb ik hem een keer een flinke tik gegeven en hij bedacht zich wel voordat hij zich omkeerde, het groepgedrag

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 11:28