Daar heb ik op getraind en dat ging steeds beter. Beetje eigenwijzigheid denk ik in combinatie met vertrouwen. Ik wandel ook met hem en kan niet anders zeggen dat hij eigelijk heel erg braaf is. Hij is best cool, maar staat overal te kijken en moet daarvoor iedere meter stilstaan. Mensen in de verte of paarden die aan komen lopen herkent hij niet. Zelfs mijn vriend kan hij van schrikken, tot hij dichterbij is en het paard hem ruikt of hoort. Hij zwaait dan met zijn hoofd heen en weer, of probeert heel hoog te zien.
Steeds als ik denk dat het beter gaat, zijn we plosteling weer terug bij af lijkt het wel. Op de heenweg is hij helemaal niet vooruit te porren. Als mijn vriend meegaat wel, maar hij loopt altijd achter, ook achter een ander paard aan. Oefenen om hem voorop te laten lopen, lukt geen meter. Ik ben wel relaxt en heb alle mogelijke manieren geprobeerd (opbouwen kleine stukjes, halverwege erop, tik met de zweep, meer been, wachten tot je een ons weegt
).Ik vind het moeilijk om in te schatten of het een spelletje van hem is of pure onzekerheid. Vooral omdat hij het erg goed doet als hij niet alleen hoeft. Ik wil echter met dit paard alleen langere buitenritten kunnen maken en oefen nu al 1,5 jaar. Kan een paard dit leren om zelfstandig te worden, waarom valt hij steeds weer terug en waarom is hij zo extreem kijkerig en stakerig en onoplettend ?
Op de heenweg kan ik niet vlot met hem stappen of draven, laat staan galoperen. Hoe sneller, hoe meer spanning en hoe vreemdere capriolen als ik hem er toch toe aanzet om door te gaan. Terugweg ging in begin wel goed, maar dit wordt ook slechter. Hij zwalkt van links naar rechts op heenweg, in galop staat hij echt van 1 op andere moment plots op de rem (hartstikke gevaarlijk), hupst ineens op zij of springt onverwacht 90 graden andere kant op. Hij heeft voortdurend zijn oren naar voren geprikt.
Ik heb heel veel geduld en hij gaat er nooit vandoor en heeft op de grond best veel vertrouwen in mij en volgt mij steeds (loopt ook achter mij aan tijdens wandelen).
Maar dit probleem blijf ik moeilijk vinden. Ik heb normaal gesproken ook les en in de bak is hij super braaf. Hij zou het juist buiten leuker moeten vinden.....
Schriktraining is niet nodig, want dat is het probleem niet, hij is nl. niet schrikachtig, wel vreselijk twijfelachtig.
Iemand echt goede tips ??? of iemand die dit gedrag kan verklaren ? mag ook via PB hoor

even als toevoeging: hij heeft ook wel eens hele goede periodes, daarom snap ik het niet altijd .....