linkerhand alles goed rechterhand niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paarderik

linkerhand alles goed rechterhand niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 11:31

Hoi ik rijd op de manege nu al weer een tijdje op hetzelfde paard,
en ales gaat goed, in ieder geval op de linkerhand.
Zo, rijdt ze soepel aan de teugel, wijkt perfect op de rechtse hand, springt soepel in gallop enz.enz.

Maar dit doet ze dus alleen op de linkerhand Verward
Als ik op de rechterhand ga rijden doet ze vrijwel alles met tegenzin, ze loopt niet meer aan de teugel, schouderbinnenwaards afwenden, wijken, eigenlijk alles gaat op de linkerhand goed en op de rechterhand niet. Zelf aan te springen in de rechter gallop gaat met zeer veel moeite terwijl ze dit op de linkerhand perfect doet.

Ze heeft duidelijk een voorkeur voor haar linkerhand, wat kan ik er aan doen om haar ook rechts goed te laten presteren.

Is er een manier om haar op de rechterhand soepeler te krijgen?

Nano05

Re: linkerhand alles goed rechterhand niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 11:42

Je zegt dat je op een manege rijdt, dus waarschijnlijk 1 uur per week en verder allemaal andere mensen. Zulke problemen zijn moeilijk op te lossen bij een manegepaard. Wanneer jij de enige bent die haaraan werkt met het paard en verder niet, denk ik dat je een uur lang keihard moet werken voor een beetje resultaat, volgende week weer. Het paard zal dan concequent anders gereden moeten worden.

paarderik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 13:49

Ik weet dat het lastig is om een manege paard naar 1 persoon zijn hand te zetten, zeker als er meerdere personen op rijden.
Maar ik merk toch een groot verschil, tijdens dressuur oefeningen waarbij ze steeds sneller dingen oppakt, waar ze eerst moeite mee had. Zijn er niet bepaalde oefeningen waardoor ze toch minder moeite krijgt om dezelfde oefeningen op de rechterhand ook zo goed mogelijk doen?
Zijn er niet bepaalde oefeningen die ik na het warm rijden kan doen zodat ze op de recherhand ook wat soepeler wordt.
Om haar spieren een klein beetje op te rekken in haar nek.
Ik heb gemerkt dat volgens mijn bevindingen hierinhet grootste probleem zit.

SophieJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:17

Wat je kan doen om haar spieren recht soepeler te maken is schouderbinnen waards en veel stelling vragen zo buigt ze haar lichaam en mischien is het een stap in de goede richting!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:20

Net zoals mensen, hebben paarden een fijne kant.
Sommigen van ons schrijven met rechts, sommigen met links.
Dat is maar wat je fijner vind.
Precies het zelfde met paarden.
Het enige wat je daaraan kan doen is veel oefenen, probeer door veel overgangen te rijden en veel figuren haar toch soepeler te krijgen op de rechterhand!.

Veel succes!

paarderik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:07

ik heb jullie advies opgevolgd en veel figuren met haar gereden en veel overgangen, en inderdaad helpt dit wel. Alleen had ze deze keer weer iets nieuws, bij het rijden van een kleine volte, begon ze ineens te bokken. Heb het naderhand op dezelfde manier nog een volte gereden en toen ging het weer wat beter.
Alleen tijdens de overgang van draf naar verlengde draf, begon ze weer te bokken. kan dit te maken hebben dat ze toch te stug is in haar nek, en daardoor last kreeg van krampen?
en daarom begon te bokken om zo van de kramp af te komen?
Of kan het een andere oorzaak hebben dat ze steeds meer gaat tegenstribbelen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:26

Het bokken komt waarschijnlijk omdat je haar vraagt spieren op te rekken die ze al heel lang niet meer gebruikt heeft. dit moet je rustig aan opbouwen, anders loop je inderdaad tegen verzet aan.

Ik ben het met eerdere opmerkingen eens dat het heel lastig zal zijn om dit paard beter te laten lopen. ze moet consequent anders gereden worden en die mogelijkheid heb je niet.

Dingen die je eventueel wel anders kunt doen in de les, waardoor het misschien beter gaat:
- Begin op de linkerhand met linker stelling en buiging. Maak haar eerst op de linker (makkelijke) kant goed los.
- Als het gevoel linksom goed is, rij dan veel slangenvoltes, en gebroken lijnen, waarbij je geleidelijk om meer stelling en buiging naar rechts kunt vragen.
- rij op de linkerhand voltes met contrastelling (dus stelling naar buiten/naar rechts). Zo rek je langzaam de korte spieren aan de linkerkant wat op.
- Als de contrastelling goed gaat, probeer dan eens op de volte (linksom) kleine stukjes schoudervoor naar rechts te vragen (dus eigenlijk schouder buitenwaards).
- Als de contrastelling op de linkerhand goed gaat, verander dan pas van hand op de rechterhand (moeilijke hand). Rij veel figuren, vooral slangenvoltes en gebroken lijnen, zodat ze in de wendingen naar links weer wat ontspanning kan zoeken. doe bij voorkeur kleine stukjes op de rechterhand en dan bv. weer een volte op de linkerhand om de ontspanning op te zoeken en het paard niet te overvragen.
- Probeer op de rechterhand wat voltes te openen en sluiten en eventueel wat schoudervoor/schouderbinnenwaarts naar rechts te doen.

Zorg bij alle bovenstaande oefeningen dat het paard spoort (achterhand in het spoor van de voorhand) en dat je contact hebt met beide teugels. Verwacht echter geen wonderen, ook met een paard dat consequent gereden wordt kan het rechtrichten maanden duren.

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:23

het is een manege paard dus meoilijk op te lossen.. maar ga eerst na of het niet ook aan jou ligt.. dat jij sterkter inwerkt met 1 hand..

1manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:41

Zoals ik lees rij je op een linksgebogen paard. Op de linkerhand zal het voor het paard dan ook gemakkelijker gaan. Op de rechterhand is het paard bang om te vallen. Ik bedoel daarmee dat het paard elke keer op zijn rechterschouder valt en dat doet zeer. Probeer het paard eerst eens recht te richten. Wanneer het paard nog niet recht gericht is en ontspannen loopt vraag dan nog geen kuntsjes aan hem. Je zal dan zijn benen verkeerd belasten. Als je op het paard stapt zal je meteen voelen dat je op beide teugels geen gelijke druk hebt. Je paard is niet recht! Dit zal jij zelf op moeten lossen, want elk paard heeft een natuurlijke scheefheid. De één erger dan de ander.

Het probleem is alleen voor jou dat jij niet de enige bent die op dit paard rijdt. Waarschijnlijk is dan al je energie voor niets. Vraag aan je instructreur/instructrice of hij/zij weet hoe je een paard moet recht richten, ook raad ik je aan om informatie op te gaan zoeken over recht richten. Ontspanning en recht richten zijn belangrijke punten voor het paardrijden. Het paard zal er fijner door gaan lopen.

Succes!

paarderik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 17:25

dank je voor de info, ga uitzoeken hoe ik haar zoals je zegt recht richetn en kijken of dit hopelijk zal bijdragen tot het fijner rijden voor mij maar ook zeker haar. Pling