rechtop zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_XX

rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 17:56

Vaak als ik paardrijd zit ik een beetje krom, mijn instructeur zegt er altijd iets van. Maar ik denk vaak dat ik recht zit maar dan zit ik scheef. Heeft iemand tips?

Xmarleen

_Ilse__

Re: rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:07

Je bedoelt kromme rug neem ik aan?
Probeer er veel op te letten dat je je schouders naar achteren brengt en dus je borst naar voren, hierdoor ga je vanzelf recht zitten.
Je kan er natuurlijk niet de hele tijd aan denken dus spreek met jezelf af wanneer je eraan denkt, bijv op een lange zijde v.d. bak.
Succes!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:45

Onder krom versta ik naar voren met je bovenrug, daarvoor goed erom denken dat je je borstbeen naar boven en voren toe blijft drukken.
Onder scheef versta ik inknikken in 1 van beide heupen, daarvoor moet je je been aan de ingeknikte kant langer maken.
Ik weet niet precies welk van de 2 je bedoeld maar misschien kun je er iets mee

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:12

Als je echt krom zit dus voor over gebogen moet je idd met je zelf afspreken waneer je er aan denkt. zoals al is gezegt bv iedere keer op de lange zijde.
Als je scheef zit kan het ook zijn dat je benen niet even lang zijn.
Dit heb ik zelf ook. mijn linkerbeen is iets korter dan mijn rechterbeen. Ik loop nu bij de fysio om aan mn houding te werken. werkt goed, misschien een iedee
Succes Haha!

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:14

iedereen is krom/ scheef. dus het ligt eraan hoe je dat bedoelt. naar voren of met een 'boggel' of met een S in je ruggegraat... je kunt leren met je kromheid te rijden, dit zo veel mogelijk te verbeteren, maar dan moet het wel heel duidelijk zijn op welke wijze jij krom zit.....

yvet1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:26

gewoon zorgen dat je instructrice dit blijft herhalen, op een gegeven moment wordt het dan een normale houding. Als je spiegels in de bak hebt hangen kun je zelf ook zien hoe het er dan uit ziet en dan kun je er ook iets aan doen. Foto's maken kan ook helpen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:30

Ik rij mn eigen paard zo vaak mogelijk zonder zadel, en sindsdien
heeft mijn instructrice nooit meer gezegd dat ik voorover duikel
oid. Maar krijg ik altijd complimentjes omdat ik zo mooi rechtop zit. Huilen van het lachen

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:20

Bedoel je met 'scheef zitten' dat je rug niet recht is, of dat je bijv. met je lichaam naar rechts hangt? Bij 't laatste kun je gaan kijken of dit ook zo is als je fietst, oid. Probeer dan rechter te gaan zitten, als je niet weet wanneer je recht zit, kun je altijd voor een spiegel gaan oefenen. Hoewel dit met een fiets toch wat lastiger wordt.
Heb je spiegels in de bak? Probeer dan af en toe rustig te stappen of halthouden om te kijken hoe je zit en verbeter je houding.
Iemand foto's laten maken helpt ook nog wel eens, aan de hand van de foto's kun je precies zien hóé je zit en wat er verbeterd moet worden.
Als je eenmaal doorhebt hoe het voelt wanneer je echt recht zit, kun je dat gevoel steeds vaker opzoeken en uiteindelijk gaat het je wel lukken om rechtop te zitten!