Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Onlangs heb ik kennis gemaakt met het fenomeen bitloos rijden. Nu heb ik verschillende dingen voorbij zien komen en heb ik een tijdje geleden ook een bitloos hoofdstel gekocht (type Emiel Voest). Ik had de maat full, maar deze bleek toch te klein. De neusriem zat echt te laag en er zat teveel ruis in het teugelgebruik.
Fem_daf schreef:imo verdeeld een kaptoom de druk anders dan een halster. Niet alleen op de neus, maar ook achter de oren en tegen de wangen.
en daar ben ik ook voor aan het kijken. Maar waarom wordt de druk anders verdeeld, in principe zit de kaptoom toch hetzelfde als een leren halster...?? Daf schreef:Vind het moeilijk te beslissen. Ze is nu al zoveel rustiger buiten alleen op het halster en nog goed stuurbaar, maar ze gaat mij nog te hard en ik vraag mij af of het met een andere optoming beter zal gaan.
Daf schreef:Ik rijd met een ontspannen teugel en als ik een ophouding geef laat ik daarna gelijk weer los. Ik blijf dus niet trekken oid, waardoor zij gestresst zou kunnen worden. Door het hoge tempo gaat zij erg op de voorhand lopen wat op den duur alleen maar voor ongelukken gaat zorgen.
Het is echt een gewoonte geworden. Met bit wordt ze erg onrustig als ik een keer duidelijk zeg HO. Bitloos gaat al beter, maar nog niet naar mijn zin....
Dank voor je reactie. De freestyle uitvoering ziet er wel goed uit!
en denk je dat die van de Ruitersportshop hetzelfde is als die van de site van Emiel Voest?? JoviBan schreef:Ja, die is heerlijk! Echt heel vriendelijk en zacht, onmogelijk om je paard pijn mee te doen, wat ik erg belangrijk vind.
. Begrijp me niet verkeerd, want ik rij hier ook mee maar een bitloze optoming kan in verkeerde handen net zo'n martelwerktuig worden als een bit.
(die van touw zijn wel wat scherper).
Juliette86 schreef:Behalve dan om z'n neus mee af te knellen door de stropwerking. Begrijp me niet verkeerd, want ik rij hier ook mee maar een bitloze optoming kan in verkeerde handen net zo'n martelwerktuig worden als een bit.