[AC]Verschil tussen kaptoom (zonder ijzer) en een leren hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

[AC]Verschil tussen kaptoom (zonder ijzer) en een leren hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:19

Hallo,

Onlangs heb ik kennis gemaakt met het fenomeen bitloos rijden. Nu heb ik verschillende dingen voorbij zien komen en heb ik een tijdje geleden ook een bitloos hoofdstel gekocht (type Emiel Voest). Ik had de maat full, maar deze bleek toch te klein. De neusriem zat echt te laag en er zat teveel ruis in het teugelgebruik.

Nu heeft een vriendin van mij een kaptoom met ijzer in de neusriem verwerkt. Dit vind ik iets te grof richting mijn paard, omdat zij goed reageert op druk. Ook heb ik een kaptoom voorbij zien komen zonder ijzer erin verwerkt en dit spreekt mij meer aan.

Momenteel rijd ik tijdens buitenritten alleen op het halster (leer). Deze heb ik vrij strak zitten en teugels aan gemaakt.

Mijn paard reageert buiten erg onrustig op het bit en wil alleen maar hard. Met alleen het halster gaat het al beter, al wil ze naar mijn mening nog te hard.

Wat voor verschil zou het maken als ik met een kaptoom zonder ijzer erin ga rijden of op deze wijze blijf rijden. Is de inwerking anders?

Hoop op tips / antwoorden.

Groetjes,
Daphne

Fem_daf

Re: [AC]Verschil tussen kaptoom (zonder ijzer) en een leren hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:30

imo verdeeld een kaptoom de druk anders dan een halster. Niet alleen op de neus, maar ook achter de oren en tegen de wangen. Je kunt ook kijken naar een side-pull, dit is een heel vriendelijk bitloos hoofdstel die veel wordt gebruikt voor jonge paarden beleren maar ook om gewoon mee te rijden. Deze is speciaal voor rijden en werkt op verschillende manieren in op het paard.

Citaat:
Onlangs heb ik kennis gemaakt met het fenomeen bitloos rijden. Nu heb ik verschillende dingen voorbij zien komen en heb ik een tijdje geleden ook een bitloos hoofdstel gekocht (type Emiel Voest). Ik had de maat full, maar deze bleek toch te klein. De neusriem zat echt te laag en er zat teveel ruis in het teugelgebruik.

Is het hoofdstel niet te groot? De neusriem hoort wel laag te hangen, maar als hij te laag hangt, is hij volgens mij eerder te groot dan te klein.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 08:13

Fem_daf: dank voor je antwoord. Hoofdstel was niet te groot, neusriem zat op het laatste gaatje en wilde ik 'm nog dicht kunnen doen, dan hing de neusriem echt veels te laag (heb nagekeken waar de neusriem moet zitten bij een bitloos hoofdstel).

Ik ga eens kijken mbt een side-pull.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:06

Fem_daf schreef:
imo verdeeld een kaptoom de druk anders dan een halster. Niet alleen op de neus, maar ook achter de oren en tegen de wangen.

Idd, ik denk dat deze kaptoom eventueel wel voor je is. Je hebt toch die drukverdeling, maar geen ijzer erin (en je kan eventueel een bit eraan hangen).
Afbeelding

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:11

@Magda: dit is de kaptoom van Lusitana Ja en daar ben ik ook voor aan het kijken. Maar waarom wordt de druk anders verdeeld, in principe zit de kaptoom toch hetzelfde als een leren halster...??

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:24

Ik heb niet gezegd dat de druk anders verdeeld wordt, maar dat je wel die drukverdeling van een kaptoom hebt ipv een halster, dat stuk wat ik van jou geqoute heb.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 11:32

Vind het moeilijk te beslissen. Ze is nu al zoveel rustiger buiten alleen op het halster en nog goed stuurbaar, maar ze gaat mij nog te hard en ik vraag mij af of het met een andere optoming beter zal gaan.

Als ik voor de kaptoom ga dan zeker die van Lusitana zonder ijzer.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:45

Daf schreef:
Vind het moeilijk te beslissen. Ze is nu al zoveel rustiger buiten alleen op het halster en nog goed stuurbaar, maar ze gaat mij nog te hard en ik vraag mij af of het met een andere optoming beter zal gaan.

Ik denk niet dat een optoming daar verschil in maakt. Waarom gaat je paard te hard? Heeft ze moeite met de balans? Is ze ergens bang voor? Is het een gewoonte?

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:49

Het is echt een kwestie van vrolijkheid. Zodra we het bos ingaan gaat het gas erop. In stap gaat het nog wel. Ik rijd met een ontspannen teugel en als ik een ophouding geef laat ik daarna gelijk weer los. Ik blijf dus niet trekken oid, waardoor zij gestresst zou kunnen worden. Door het hoge tempo gaat zij erg op de voorhand lopen wat op den duur alleen maar voor ongelukken gaat zorgen.

Het is echt een gewoonte geworden. Met bit wordt ze erg onrustig als ik een keer duidelijk zeg HO. Bitloos gaat al beter, maar nog niet naar mijn zin....

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:14

Helpt het als je haar aan het werk zet? Sbw, travers, slalommen, enzovoorts

Wat je ook zou kunnen proberen is op het moment dat ze je te hard gaat inbuigen naar een kant. Dit net zolang tot ze stilstaat, dan loslaten (niet loslaten als je paard nog weerstand biedt) en weer proberen.. Het kan even duren voor het kwartje valt, gezien het een gewoonte is geworden. Belangrijk is dat je de teugels ontspannen houdt, tenzij je wilt inbuigen.

Je kunt ook van punt naar punt gaan rijden. Kies een paal/boom/hek uit en rij daarheen, paard mag er niet met de neus voorbij, daar wacht je even en dan kies je een volgende punt uit. Voor een paard dat ik gereden heb werkte dat laatste heel goed. Die ging zodra je dr buiten in draf zette met haar verstand op nul en hard. Op deze manier kreeg ik haar aandacht er weer bij en ging ze nadenken en ook opletten.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 13:21

Hoe bedoel je dat laatste precies? Ik ga dus aandraven en bedenk mij waar ik wil stoppen. Ik stop dan ook precies op dat punt...?? Belonen en weer naar het volgende punt...?? Klinkt wel als iets om te proberen.

Ik kan haar ook wel terug krijgen of rustiger laten draven, maar dat gaat dan met de rug eruit gedrukt, kop in de lucht. Ik wil gewoon met een los teugeltje telaxed aar buiten.

Aan het werk zetten kan, maar dan gaat dat gepaard met een hoop gedribbel.

Ze gaat er ook niet vandoor oid, maar haar tempo is gewoon te hoog en ben bang dat het wel een keer tot blessures gaat komen.

We gaan vrij vaak naar buiten, minimaal 2x per week, dus het is ook niet dat het ongewoon voor d'r is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:35

Daf schreef:
Ik rijd met een ontspannen teugel en als ik een ophouding geef laat ik daarna gelijk weer los. Ik blijf dus niet trekken oid, waardoor zij gestresst zou kunnen worden. Door het hoge tempo gaat zij erg op de voorhand lopen wat op den duur alleen maar voor ongelukken gaat zorgen.

Het is echt een gewoonte geworden. Met bit wordt ze erg onrustig als ik een keer duidelijk zeg HO. Bitloos gaat al beter, maar nog niet naar mijn zin....

Je paard zou het nog beter doen (qua ontspanning) wanneer je een bitloos hoofdstel neemt met een goede release.

In een eerder post schreef je dat je nu met een leren halster rijdt die je vrij strak hebt zitten. Je paard voelt dus continue druk op/rondom z'n hoofd (zoals ze met bit continue de druk van het bit voelen).
Ik denk dus dat het voor je paard belangrijk is dat ze niet die continue druk voelt. En àls je dan een keer drukt neemt (bijv. om haar in te houden), dat die druk onmiddellijk wegvalt zodra je de druk eraf haalt, dus dat er een goede release is.

De Bitless van Voest is in dat opzicht prima. Maar beter is nog de Freestyle van Voest, of de goedkopere versie daarvan van de Ruitersportshop. Dit hoofdstel heeft geen overbodige riempjes rondom het hoofd, is erg vriendelijk (brede, zachte en lichte neusband, die gewoon losjes op de neus ligt wanneer je met losse teugels rijdt), en oefent geen enkele druk uit zolang jij ook geen druk neemt met je teugels.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:44

@Joviban: met redelijk strak bedoel ik dat die niet gaat klapperen tijdens het rijden, eigenlijk net zoals een kaptoom ook vrij strak zit.

Het hoofdstel wat jij omschrijft is dat met de teugels kruislings onderlangs? Wordt deze ook in de maat X-full verkocht, omdat ik dus een gewone maat full heb gehad en deze zat toch echt te krap.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:06

Ja, de teugels gaan kruislings onderlangs en het hoofdstel is verkrijgbaar in maat full.

Wanneer je een optoming zodanig strak moet zetten om te voorkomen dat ie gaat klapperen of schuiven, dan is die optoming niet geschikt voor dat betreffende paard (hoofd), qua uitvoering of qua maat. Een hoofdstel hoort stabiel om het hoofd te liggen, maar niet strak.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:08

Ik ga eens de sites die je hebt doorgegeven doorpluizen Lachen Dank voor je reactie. De freestyle uitvoering ziet er wel goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:12

Ja, die is heerlijk! Echt heel vriendelijk en zacht, onmogelijk om je paard pijn mee te doen, wat ik erg belangrijk vind. Knipoog

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:18

Dat is idd ook het belangrijkste Ja en denk je dat die van de Ruitersportshop hetzelfde is als die van de site van Emiel Voest??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:22

http://www.bitloos.nl/ en dan bij bitloze optomingen

Kijk hier eens rond. Ik zou je willen aanraden niet blind te staren op 1 type. Een bitloos hoofdstel moet net zo goed bij jou, je paard en je rijstijl passen als een gewoon bit. Probeer er dus een paar uit voordat je iets koopt, want ze zijn best wel prijzig.

Mijn vlotte merrie maakte zich aangespannen heel erg sterk op het model van Cook (kruisen onder de kaak) maar liep weer perfect op het model van Meroth (kruisen onder de kin) en onder het zadel liep ze weer het beste met een hack (neckreining). Op stal hebben we een verschrikkelijk drammerige quarterkruising staan maar tot ieders verbazing loopt zij poeslief met een touwhalstertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:23

JoviBan schreef:
Ja, die is heerlijk! Echt heel vriendelijk en zacht, onmogelijk om je paard pijn mee te doen, wat ik erg belangrijk vind. Knipoog

Behalve dan om z'n neus mee af te knellen door de stropwerking Tong uitsteken . Begrijp me niet verkeerd, want ik rij hier ook mee maar een bitloze optoming kan in verkeerde handen net zo'n martelwerktuig worden als een bit.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:25

Ik vind het allemaal zo logisch klinken, maar hoe weet ik nu welke de beste is...??

Zie via Bitloos.nl dat er de mogelijkheid is om er 3 uit te proberen. Welke zouden jullie mij aanraden om te bestellen / uit te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:46

- Sidepull -> is qua inwerking vergelijkbaar met een kaptoom dus als de sidepull werkt kan je ook voor een kaptoom kiezen.

- Crossrope onder de kaak -> maakt niet echt uit welk model, als de dure werkt dan doet de goedkope het ook Vork (die van touw zijn wel wat scherper).

- Crossrope onder de neus -> ook hierbij maakt het niet echt uit welk model.

Maar volgens mij is bovenstaand 90% van wat ze te leen hebben. Alleen allemaal met een ander merkje eraan. Voor de werking maakt het dus niet veel uit welk model. Heb je ook eisen op kwaliteit van leer of kunsstof dan wordt het wat lastiger.

Wanneer je neckreining als doel hebt zou je ook nog een hack of bosal kunnen proberen maar hiermee kan je dus niet op twee handen links en rechts sturen. Ik reed met een losse teugel en dan is een hack heel erg fijn, omdat ik dan voor een ophouding niet mn handen tot achter mn oren hoefde te trekken. Een hoofdstel met scharen werkt dan wat vlugger in.

Succes!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:50

Ik ga vanavond de site eens doorkijken. Met neckreinig bedoel je alleen iets om de nek..?? Dat zou voor mij geen optie zijn, omdat ik het voornl gebruik voor het buitenrijden en ik eerst een stukje langs een drukke weg moet. Weet wel dat je je paard volledig onder controle kan hebben, maar vind het idee iets te eng. Voor in de rijbaan zou ik het geen probleem vinden Knipoog

Dank in iedergeval voor de reacties!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:52

Met neckreining bedoel ik op druk van de teugels tegen de hals naar links of naar rechts gaan.

Als ze dat super doen en betrouwbaar zijn is het inderdaad mogelijk om op een neckrope (touw om de hals) te gaan rijden.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 15:53

Oke haha duidelijk. Nou eerst maar eens zien of ik een goed bitloos hoofdstel kan vinden, waarbij Kyra ook lekker relaxed is, zodat we weer eens rustiger ritjes kunnen maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:55

Juliette86 schreef:
Behalve dan om z'n neus mee af te knellen door de stropwerking Tong uitsteken . Begrijp me niet verkeerd, want ik rij hier ook mee maar een bitloze optoming kan in verkeerde handen net zo'n martelwerktuig worden als een bit.

Gaat niet lukken, aangezien het hoofd van een paard omgeven is met bot en dus geen soort van spons is (je kunt niet oneindig door trekken waarmee je zou 'stroppen').
En aangezien deze neusband heel licht, zacht en breed is, zou bij hard trekken deze neusband ook geen zeer gaan doen.

Bij een harde, dunne neusriem is het een ander verhaal, dat kan wel veel harder inwerken op de huid.