Probleem met galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 18:12

Ik heb nu 2 maanden een verzorgpony.
Het is een shetlander ruin.
Ik rij er nu ook op.
En alles gaat goed, maar elke keer als ik wil rijden is galop een probleem.
Ik geef dan de hulpen, en dan doet hij 1 galoppas, dan staat hij opeens stil, gooit hij zijn hoofd omlaag een geeft een vet hoge bok.
Dit gebeurt elke keer.
Kan iemand me mischien tips geven?

HorsFriendje

Re: Probleem met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:14

Bijtikken met de zweep? en goed naar achterleunen. Op mijn manege staat ook zo'n paard die steeds bokt. Bij mij werkt het altijd als ik rustig ga doorzitten en dat eerst een tijdje doe, dan been naar achter, kijken of hij reageert, dan bijdrijven en dan tikken. Zo weet t paard precies wat ik van hem verlang. Maar anders zou ik het is aan de eigenaar gaan vragen of hij weet hoe dit kan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 18:19

Hij weet ook wat ik wil, maar hij wil niet galoperen.
Hij kan wel gewoon galloperen als er iemand naast rent en vast houdt.
Maar als je alleen rijdt doet hij et gewoon echt niet.
Ik moet hem wel bijtikken, (hij is nogal sloom)
De eigenaar heeft heeeeeeel vroeger op hem gereden, toen hij heel wat jonger en drukker was.
Zij weet het ook niet. Ze zei dat ik nog een paar keer moest proberen, mischien als hij door heeft wie de baas is dat hij dan wel gaan galloperen.

HorsFriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:41

Dat kan inderdaad het probleem zijn, maar anders zou ik proberen hem gewoon door te tikken totdat hij galoppeerd ookal bokt hij. Of bokt hij gevaarlijk en is er een grote kans dat je er afvalt? dan weet ik t ook niet.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:04

na de ene galoppas (direct, anders ben je te laat!)jezelf goed vasthouden (meeste shetlanderzadels hebben een handvat), flinke schop binnenbeen en een tik achter je kuit. als de pony je goed genoeg kent, galopeert hij voortaan gewoon (heb dit probleem ook een keer gehad).

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:57

Ben je niet te groot, hoe heb je je handen als hij aanspringt en hoe galopeert hij aan de longe (bokt hij dan ook?)? Dit is duidelijk verzet en hij geeft daarmee aan dat er iets niet goed zit (of zat). Eerst alles even nalopen dus..

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:52

Ik zou er niet gelijk op los schoppen.. Shetlanders zijn in het algmeen wel knap lastige pony's.. ook omdat er in tijden vaak niks mee gedaan wordt en ineens moeten ze weer wat doen.
Galoppeerd hij wel aan de longe? Zo ja, ga dat oeffenen, en zorg dat hij dat leuk gaat vinden. Dus als hij een rondje goed doet, beloon hem flink met je stem en klopjes en/of desnoods met een snoepje. Als dat goed gaat proberen als je eropzit. Als hij het 3 sprongentjes doen, geeft niks goed belonen, het wordt vanzelf wel meer.
Succes! Knipoog

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:56

Weet je zeker dat het zadel goed past? Mijn haflinger heeft jaren amper gegalopeerd. Hij had er onder het zadel altijd moeite mee. Hij deed dan een paar stappen en viel terug en als je hem probeerde te dwingen ging hij in protest. Toen we de overstap naar boomloos maakten kon hij binnen een paar maanden zonder problemen galoperen. Toen ik het boomzadel er weer op deed kon hij weer niet goed galoperen.

Dan te bedenken dat meerdere mensen de ligging van mijn eerdere zadels hebben gecontroleerd... ze zouden goed liggen.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:29

Anders een keer aan de longeerlijn galoperen?? En veel overgangen maken.

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 09:54

galopeerd hij wel goed aan de longe doet hij dat wel is er dan niks met het zadel aan de hand zo niet aansporen geen galop weer aan sporen nog geen galop aansporen en tikje achter je kuit geen reactie of een bok dan mag hem wel een iets hardere tik met de zweep geven jij bent immers de baas
succes

Lotte_James

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:26

Ben je inderdaad niet te zwaar?
Want misschien doet het dan wel pijn aan zijn rug, en laat hij het zo merken..

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:30

Ligt het zadel goed? Doet ze het wel aan de longe? ben je niet te groot? zou dat eerst even nagaan.