met slof rijden om te voorkomen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

met slof rijden om te voorkomen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:08

ik wil me pony gaan rijden met slof om hem meer bij mij te zorgen dat hij met de aandacht bij mij blijft en om te voorkomen dat hij gaat steigeren enzo of zijn hoofd omhoog gooit.
steigeren heeft hij al een tijd niet meer gedaan maar hij gooit nog wel zijn hoofd in de lucht met het idee hij gata steigeren of dat wilt ie gaan doen.
ik heb het gisteren voor het eerst geprobeert met slof en hielp wel hij wou zijn hoofd weer omhoog gooien maar kon hij niet en gaf hij het op..
naar 2 maanden heb ik eindelijk weer eens rustig kunnen rijden..
nu mijn vraag is dit verstandig om met slof te rijden ( onder begeleiding tot ik er goed mee overweg kan gaan)?
het is niet de bedoeling om altijd hier mee te rijden maar eerst een tijdje wel en dan langzaam afbouwen.

Pikeur

Re: met slof rijden om te voorkomen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:11

Als je zeker weet dat het geen medische reden heeft dat je paard zich zo gedraagt, zou ik liever voor een martingaal gaan...
Slof heb je dr altijd bij, martingaal alleen op momenten waarop je paard zn hoofd in de lucht gooit

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:12

Je kunt de slof ook vrij los laten hangen zodat ie alleen werkt als je pony zn hoofd omhoog gooit. Martingaal ben ik juist niet zo voor met steigeren, je kan m dan moeilijk na 1 kant trekken als ie omhoog gaat

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:14

hij is zelf hellemaal in orde tanden rug etc.. zijn zadel is ook hellemaal goed enzo

martingaal heb ik al gehad werkte niet tot nog toe alleen die slof gisteren werkte

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:21

Als je het netjes gebruikt kan het geen kwaad. Echter uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat een slof weinig helpt als ze echt de lucht in willen. Daar springen ze dwars doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:23

booster schreef:
hij is zelf hellemaal in orde tanden rug etc.. zijn zadel is ook hellemaal goed enzo

Weet je dit zeker?
Welke/wat voor mensen zijn er bij je pony geweest?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:31

sjakie schreef:
Als je het netjes gebruikt kan het geen kwaad. Echter uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat een slof weinig helpt als ze echt de lucht in willen. Daar springen ze dwars doorheen.

gisteren gaf hij het meteen op gelukkig blijft dit dan ook en heb ik het niet lang nodig..

alles is na gekeken door zadelmakerij en veearts.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:55

Nja, vraag je begeleider wat ze hier van vindt.
Dit vind ik nogal lastige vragen om vanachter de pc over te oordelen..

Maar als ik hoor dat je pony z'n hoofd opgooit denk ik eerlijk gezegt aan een harde hand, film je jezelf weleens zodat je een beetje kan zien waar het aan kan liggen?
Ik maak geen verwijten, vat het ook niet zo op, ik merk alleen vaak aan mezelf dat ik weleens pissig op mn pony wordt maar als ik dan het filmpje terug kijk denk ik ook...nja eigenlijk was het nieteens zijn fout maar deed ik onbewust te wild.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:06

Ja ik denk ook dat je het probleem beter bij jezelf kan zoeken als er verder geen medische dingen fout zitten bij je paard,
Is er niemand die jou rijtechnisch kan helpen, om zonder hulpteugel normaal op je paard te kunnen rijden.
Want het probleem ligt gewoon vaak bij de ruiter en vind het jammer dat er dan naar hulpmiddelen word gepakt.

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:52

Als je geen tot weinig ervaring hebt met de slof zou ik deze niet voor dit 'probleem' gebruiken. Rijtechnisch oplossen en niet met hulpteugels. Verder kan een slof een soort (onterecht) zekerheidsgevoel met zich mee brengen. Dan moet je daar weer doorheen als je de slof er weer 'af' wil halen..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:56

ik ben niet echt een voorstander van hulpteugels gebruiken met rijden maar heb er een tijd terug toch gebruik van moeten maken
mijn instructice beval het me aan
mijn paard zat gruwelijk in het verzet(had geen medische problemen) en ging alleen nog maar omhoog of zette zijn hals vast zo hoogmogelijk, bit pakte hij vast en sloeg zijn hoofd naar achter, of hij ging in volle galop met hoofd omhoog en bit vast
heb een tijd met slof gereden en dat was een goede oplossing
op dit moment rijd ik al weer een tijdje zonder slof en heb nog wel problemen gaat met mijn paard maar door een tijdje met slof te rijden is mijn paard echt heel veel vooruit gegaan
tevens gebruik ik nog steeds een slof als ik ga buitenrijden want anders heb ik gegarandeerd een probleem
mijn paard is buiten niet op zijn gemak en draait bij het minste of geringste om met hoofd helemaal omhoog en tja dan heb je dus niks meer te zeggen
maar gebruik een slof alleen op de juiste manier; nooit alleen op de slof rijden; gebruik het puur als een hulpmiddel en zet de slof nooit te strak

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:42

Pikeur schreef:
Nja, vraag je begeleider wat ze hier van vindt.
Dit vind ik nogal lastige vragen om vanachter de pc over te oordelen..

Maar als ik hoor dat je pony z'n hoofd opgooit denk ik eerlijk gezegt aan een harde hand, film je jezelf weleens zodat je een beetje kan zien waar het aan kan liggen?
Ik maak geen verwijten, vat het ook niet zo op, ik merk alleen vaak aan mezelf dat ik weleens pissig op mn pony wordt maar als ik dan het filmpje terug kijk denk ik ook...nja eigenlijk was het nieteens zijn fout maar deed ik onbewust te wild.

ik heb me wel eens gefilmt voor me eigen fouten hielp goed.
midgie schreef:
Ja ik denk ook dat je het probleem beter bij jezelf kan zoeken als er verder geen medische dingen fout zitten bij je paard,
Is er niemand die jou rijtechnisch kan helpen, om zonder hulpteugel normaal op je paard te kunnen rijden.
Want het probleem ligt gewoon vaak bij de ruiter en vind het jammer dat er dan naar hulpmiddelen word gepakt.

ik zet me boven kant van me lijf best vast omdat hij bokte en steigerde we hebben altijd fijn gereden op eens begon hij met zijn voorbene te springen net als of hij voor in galop zat en naar 3 dagen stond ie recht over eind en bokte gewoon uit het niets
tamaramt schreef:
ik ben niet echt een voorstander van hulpteugels gebruiken met rijden maar heb er een tijd terug toch gebruik van moeten maken
mijn instructice beval het me aan
mijn paard zat gruwelijk in het verzet(had geen medische problemen) en ging alleen nog maar omhoog of zette zijn hals vast zo hoogmogelijk, bit pakte hij vast en sloeg zijn hoofd naar achter, of hij ging in volle galop met hoofd omhoog en bit vast
heb een tijd met slof gereden en dat was een goede oplossing
op dit moment rijd ik al weer een tijdje zonder slof en heb nog wel problemen gaat met mijn paard maar door een tijdje met slof te rijden is mijn paard echt heel veel vooruit gegaan
tevens gebruik ik nog steeds een slof als ik ga buitenrijden want anders heb ik gegarandeerd een probleem
mijn paard is buiten niet op zijn gemak en draait bij het minste of geringste om met hoofd helemaal omhoog en tja dan heb je dus niks meer te zeggen
maar gebruik een slof alleen op de juiste manier; nooit alleen op de slof rijden; gebruik het puur als een hulpmiddel en zet de slof nooit te strak

dat doet mijn pony ook hij gooit met zijn hoofd ophoog ( dat doet hij voor hij de lucht in wilt) en pakt bit vast en zet zijn nek vast zodat hij hellemaal onstuurbaar is.
hij is voor mij momenteel ook veelste sterk

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:04

IK zou toch denken aan een lichamelijke blokkade als hij het nooit heeft gedaan.
Je zou eens een masseur erbij moeten halen, die kunnen echt heel veel los maken en voelen waar er spieren vast zitten.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:09

mits er geen lichamelijke gebreken zijn kan het een, bij goed gebruik, goed hulpmiddel zijn. Als je de slof er aandoet zonder te gebruiken, kun je op het moment dat je paard de strijd aan gaat onmiddelijk ingrijpen en corrigeren, dat is het grote voordeel. Het nadeel is dat er ruiters zijn die er gemakzuchtig van worden. Overleg met je instructeur en als je er nog geen ervaring mee hebt is het beter om voorlopig alleen met slof te rijden onder begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:29

booster schreef:

Ik zou er dan alsnog een fysiotherapeut of osteopaat bij halen. Die hebben veel meer specifieke kennis dan een veearts op dat gebied.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 08:59

JoviBan schreef:
booster schreef:

Ik zou er dan alsnog een fysiotherapeut of osteopaat bij halen. Die hebben veel meer specifieke kennis dan een veearts op dat gebied.

hier heb ik ook aan zitten denken.
maar kreeg allemaal verschillende dingen te horen van mensen

de 1 zegt werkt totaal niet.
de ander het werkt op het begin even maar naar een tijdje merk je er niks meer van.
maar sommige zijn er wel heel tevrede over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:05

Het 'werkt' natuurlijk alleen wanneer je vervolgens ook je manier van rijden verandert.

Ik ken ruiters die hun paard volledig vast rijden, ookal denken ze zelf dat ze goed bezig zijn. Ze hebben harde handen, ze zitten te rukken, te plukken en te zagen om dat paard maar in de krul te krijgen, ze hebben zelf een verkrampte rug en schouders, etc etc. Die ruiters verwachten dan wonderen van bijv. een fysio, waarna ze gewoon weer vrolijk verder gaan met hun manier van rijden.
En tja, dat werkt natuurlijk niet.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:06

ik weet van me eigen dat ik vrij stijf op een paard zit ( dit door dat ik 6 jaar met ontstoken schouders heb rond gelopen en nog niet hellemaal goed is) ik probeer zo ontspannen mogelijk te rijden maar lukt vaak niet omdat ik daar last van heb en doordat ik beetje bang ben voor het gebok en gesteiger

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 10:15

ik heb gisteren met een tiedemann gereden en dit ging ook heel goed en waarschijnlijk houd ik het hier ook bij.
welke is beter tiedemann of slof

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:16

ik vind een tiedeman beter dan een slof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:19

steigeren en slof...als je graag dood wilt, vooral gebruiken...

aandaht erbij houden ligt aan je eigen rijden.
Paard gewoon geen tijd geven om ergens anders op te letten.
Dus geen 1 rondje over de hoefslag zonder iets doen.
Gewoon elke paar meter wat van hem vragen, voltes, overgangen, continue

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 10:28

runningkawa schreef:
steigeren en slof...als je graag dood wilt, vooral gebruiken...

aandaht erbij houden ligt aan je eigen rijden.
Paard gewoon geen tijd geven om ergens anders op te letten.
Dus geen 1 rondje over de hoefslag zonder iets doen.
Gewoon elke paar meter wat van hem vragen, voltes, overgangen, continue

ik rijd steeds figuren met hem vooral slangen voltes enzo.
maar als je terug leest dan en je lezen dat ik met een tiedemann gereden heb en dat ik zit wil blijven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:29

heb ik gelezen, maar ook daar verdoezel je je probleem mee en los je het niet op Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:39

Waarom nu niet die fysio of osteo of wie dan ook die het paard lichamelijk eens goed nakijkt?
Zoals al aangegeven, lost een tiedeman niets op, en gaan de lichamelijke klachten van het paard alleen maar van kwaad tot erger

orient11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:44

mijn pony kwam ook erg veel omhoog (zodra hij een oefening moeilijk vond) heb er een slofje aan gehangen zodra hij zijn kop in de lucht gooide hielt de slof hem tegen het heeft wel geholpen. En de slof kan helemaal geen kwaat zolang je hem maar goed gebruikt Knipoog