Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Na 7 jaar ook zelf nog bang zijn dat ie ervandoor schiet... Vraag dan om een rustiger paard. Eentje die van zichzelf al goed aan de hulpen is en zich niet gek laat maken. Van een goed opgeleid paard kun jij dan snel wel de jusite hulpen leren, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een reactie.Jana_en_Ik schreef:Hmm na 7 jaren nog je paard niet rondgestuurd krijgen wanneer jij dat wilt.... moet wel een hele flutles zijn geweest waar je in hetb gezeten.Na 7 jaar ook zelf nog bang zijn dat ie ervandoor schiet... Vraag dan om een rustiger paard. Eentje die van zichzelf al goed aan de hulpen is en zich niet gek laat maken. Van een goed opgeleid paard kun jij dan snel wel de jusite hulpen leren, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een reactie.
Daarbij, als je instructeur boos wordt als je het paard niet 'aanpakt' en daaronder verstaat dat je em maar een pets moet verkopen met de zweep ipv je te wijzen hoe je het wel juist en consequent moet doen, vraag ik me af wat je aan die instructeur hebt :S
Amina22 schreef:als je 7 jaar rijd en nog geen paard kunt sturen , wat is dat dan voor een manege??
maja, soms moet ik op een luie haflinger rijden en eerstwou die ook niet op en cirkel gaan , maar je moet even laten weten wie de baas is! gewoon binnenbeen induwen, rechterteugel TREKKEN en link nageven. gat ie niet, een tikje , daar zal hij miss wel vlugger door gaan, maar dat geeft niet.
eenmaal hij dan toch afdaait belonen , en veelfiguren rjden, wantnals je bijv. en figuur rijdt en dan een half uur wacht,dan denkt je paard dat hij de baas is en wil natuurlijk nog wat rondjes rondsloffen
superwoman schreef:Amina22 schreef:als je 7 jaar rijd en nog geen paard kunt sturen , wat is dat dan voor een manege??
maja, soms moet ik op een luie haflinger rijden en eerstwou die ook niet op en cirkel gaan , maar je moet even laten weten wie de baas is! gewoon binnenbeen induwen, rechterteugel TREKKEN en link nageven. gat ie niet, een tikje , daar zal hij miss wel vlugger door gaan, maar dat geeft niet.
eenmaal hij dan toch afdaait belonen , en veelfiguren rjden, wantnals je bijv. en figuur rijdt en dan een half uur wacht,dan denkt je paard dat hij de baas is en wil natuurlijk nog wat rondjes rondsloffen
tja, deze manier is ook alles behalve correct![]()
De bedoeling is dat je een leider bent, waar het paard naar wil luisteren.
Leiders geven duidelijke signalen en zijn consequent.
Als je naar rechts wil, vraag je rechter stelling (dus het hoofd van het paard in de richting waar je heen wilt) en dan de binnenteugel onstpannen en wat meer druk op de buitenteugel zetten.(zo neem je de schouder mee)
Om het onder de knie te krijgen zal je waarschijnlijk eerst wat meer om en om "druk" moeten geven op de teugels, "zodat het hoofd de juiste kant op bliijft staan". De hulpen zo kort en licht mogelijk houden. Trekken = juist heel onduidelijk voor een paard en met kracht ga je het natuurlijk nooit winnen..... (pas wel op dat het geen "zagen" (=nee schudden)wordt, dan zijn je hulpen veelste groot)
Te voorzichtig rijden, werkt niet, omdat je dan niet duidelijk over komt. Echter onthoudt wel, dat de ruiters de fouten maken. Het paard straffen omdat hij niet doet wat je wilt is natuurlijk onzin, dan ben je geen goede leider.
prive-les kan erg helpen, ook op maneges kan dat.
Je leert dan gewoon meer dan meerdere x-en in een groepsles.
combineren is ook een goede optie -> 1 x per maand prive en 3 x in de groepsles. Dan zal je iig wel steeds beter gaan rijden.