Manegepaard aanpakken en onder controle houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

streetnerd

Manegepaard aanpakken en onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 19:21

Heey =) Ik zit sinds kort op een nieuwe manege, daarvoor al 7 jaar op een andere. En nu kom ik erachter dat ik in die 7 jaar heeeeel veel dingen fout hebt gedaan terwijl er nooit wat van werd gezegd. Maarja. Mijn nieuwe instructeur werd dus een beetje boos enzo omdat mijn zus en ik de paarden niet goed genoeg aanpakken en ze als het ware hun gang laten gaan. Maar dát is het probleem. Als ik wil sturen (buitenbeen, twee teugels) lukt het niet erg goed. Dus ik laat ze er gewoon vanaf komen. Ik wil ze wel aanpakken, maar ben een beetje bang over dat ik ze niet kan handelen ofzo. Als je dan bijv. een tik geeft gaan ze juist heel hard en worden ze nog vervelender. Hoe kan ik een paard goed aanpakken en tergelijkertijd ook nog goed onder controle houden? En waar ligt het aan? Alvast bedankt. =)
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-07-08 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

Burberry_

Re: Paarden handelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:33

ik denk dat ze angstig zijn !
probeer eens een band te ontwikkelen!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:37

Wat je ook kan doen als ze bijv. niet naar je been luisteren gewoon een tik net achter je kuit geven. Gaan ze dan harder zonder dat dit de bedoeling is, dan terug nemen en meteen weer proberen. Consequent blijven, als je ze er 1x mee weg laat komen dan blijven ze het proberen.

Probeer ook idd eens een band te ontwikkelen, het kan bij zoveel andere dingen liggen!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:43

Hmm na 7 jaren nog je paard niet rondgestuurd krijgen wanneer jij dat wilt.... moet wel een hele flutles zijn geweest waar je in hetb gezeten. Clown Na 7 jaar ook zelf nog bang zijn dat ie ervandoor schiet... Vraag dan om een rustiger paard. Eentje die van zichzelf al goed aan de hulpen is en zich niet gek laat maken. Van een goed opgeleid paard kun jij dan snel wel de jusite hulpen leren, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een reactie.

Daarbij, als je instructeur boos wordt als je het paard niet 'aanpakt' en daaronder verstaat dat je em maar een pets moet verkopen met de zweep ipv je te wijzen hoe je het wel juist en consequent moet doen, vraag ik me af wat je aan die instructeur hebt :S

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:49

Jana_en_Ik schreef:
Hmm na 7 jaren nog je paard niet rondgestuurd krijgen wanneer jij dat wilt.... moet wel een hele flutles zijn geweest waar je in hetb gezeten. Clown Na 7 jaar ook zelf nog bang zijn dat ie ervandoor schiet... Vraag dan om een rustiger paard. Eentje die van zichzelf al goed aan de hulpen is en zich niet gek laat maken. Van een goed opgeleid paard kun jij dan snel wel de jusite hulpen leren, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een reactie.

Daarbij, als je instructeur boos wordt als je het paard niet 'aanpakt' en daaronder verstaat dat je em maar een pets moet verkopen met de zweep ipv je te wijzen hoe je het wel juist en consequent moet doen, vraag ik me af wat je aan die instructeur hebt :S

Mee-eens ook!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:50

Misschien heeft de instructeur geconstateerd dat de paarden echt gewoon hun eigen gang gaan en dat ze daarom zegt dat de ruiters wat consequenter moeten zijn ?

misschien is aan de longe rijden een goed idee dan kan je zelf zekerder worden in je houding zit en beweging zodat je ook wat meer durft te doen. Verder is de enige optie goed les krijgen op brave paarden die zich wel laten sturen zodat jij het kan leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:18

Aanpakken heeft niks te maken met slaan en de paarden opfokken waardoor ze niet te handelen zijn, maar met duidelijk zijn in je hulpen en als de hulp niet begrepen of genegeerd wordt nog duidelijker hulp geven. Dan zou jij geen probleem moeten hebben met het onder controle houden van je dier.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 19:11

Vaag eens wat en hoe er word bedoeld met aanpakken, misschien word er dan een hoop meer dingen duidelijk. Of dat ze even willen helpen. Haha!

Schemerdier

Re: Manegepaard aanpakken en onder controle houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:53

als je 7 jaar rijd en nog geen paard kunt sturen , wat is dat dan voor een manege??
maja, soms moet ik op een luie haflinger rijden en eerstwou die ook niet op en cirkel gaan , maar je moet even laten weten wie de baas is! gewoon binnenbeen induwen, rechterteugel TREKKEN en link nageven. gat ie niet, een tikje , daar zal hij miss wel vlugger door gaan, maar dat geeft niet.

eenmaal hij dan toch afdaait belonen , en veelfiguren rjden, wantnals je bijv. en figuur rijdt en dan een half uur wacht,dan denkt je paard dat hij de baas is en wil natuurlijk nog wat rondjes rondsloffen Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:35

Dit kun je alleen leren door het veel te doen, en niet op te geven als het niet lukt. Ik heb altijd geleerd de hulp te geven, geen reactie ie herhalen hulp, nog geen reactie is tik erbij. En daarnaast moeten alle problemen voorwaarts worden opgelost dus als hij na het tikje wat versnelt is dat geen probleem. Als ze na tik vervelender worden moet je doorzetten. Voorbeeld is paarden die gaan bokken na een tik, is nog een tik en been erbij en van voren wat losser laten. Dan zal hij best nog een paar keer bokken maar uiteindelijk gaat hij wel lopen voor je als je hem consequent aanpakt. Je moet durven rijden, als het ware.
Ik zou vanaf het begin dat je erop stapt al veel figuren gaan rijden en niet achter andere paarden gaan "plakken" maar voor jezelf rijden, en heel goed voorwaarts houden (dus je been eraan). Ook in de figuren paard goed voorwaarst houden, zorgen dat hij niet terugvalt in tempo. Ook belangrijk: goed de hoeken inrijden. Het gaat er allemaal om dat het paard vanaf het begin weet dat je niet met je laat sollen.

En ik zou zeker aan de instructrice gerichte vragen stellen zoals: hij wil nu niet afwenden, wat doe ik niet goed? Zij kan dan stap voor stap met je doornemen hoe te handelen waardoor jij duidelijk krijgt waar het verkeerd gaat.

AMarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:47

Ik heb het helemaal met SusanH eens. Wat ook heel goed werkt is met je stem rijden, sommige paarden zijn gevoeliger voor je stem dan voorje been hulpen. Je kan een combi gebruiken dat doe ik eigenlijk altijd, eerst dus de naam van je paard dan wat hij moet doen. en met sturen het klinkt mis wreed, maar je kan ook best eens als jij naar rechts wilt je teugel korter nemen en dan strak naar rechts en dan dje linker been er bij en duwen met je linker been. je zal zien hij gaat naar rechts. (heb een verzorg pony gehad die om de 5 minuten in protest ging en zo heb ik het ook opgelost)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 12:20

Amina22 schreef:
als je 7 jaar rijd en nog geen paard kunt sturen , wat is dat dan voor een manege??
maja, soms moet ik op een luie haflinger rijden en eerstwou die ook niet op en cirkel gaan , maar je moet even laten weten wie de baas is! gewoon binnenbeen induwen, rechterteugel TREKKEN en link nageven. gat ie niet, een tikje , daar zal hij miss wel vlugger door gaan, maar dat geeft niet.

eenmaal hij dan toch afdaait belonen , en veelfiguren rjden, wantnals je bijv. en figuur rijdt en dan een half uur wacht,dan denkt je paard dat hij de baas is en wil natuurlijk nog wat rondjes rondsloffen Knipoog

tja, deze manier is ook alles behalve correct Rolleyes

De bedoeling is dat je een leider bent, waar het paard naar wil luisteren.
Leiders geven duidelijke signalen en zijn consequent.

Als je naar rechts wil, vraag je rechter stelling (dus het hoofd van het paard in de richting waar je heen wilt) en dan de binnenteugel onstpannen en wat meer druk op de buitenteugel zetten.(zo neem je de schouder mee)
Om het onder de knie te krijgen zal je waarschijnlijk eerst wat meer om en om "druk" moeten geven op de teugels, "zodat het hoofd de juiste kant op bliijft staan". De hulpen zo kort en licht mogelijk houden. Trekken = juist heel onduidelijk voor een paard en met kracht ga je het natuurlijk nooit winnen..... (pas wel op dat het geen "zagen" (=nee schudden)wordt, dan zijn je hulpen veelste groot)

Te voorzichtig rijden, werkt niet, omdat je dan niet duidelijk over komt. Echter onthoudt wel, dat de ruiters de fouten maken. Het paard straffen omdat hij niet doet wat je wilt is natuurlijk onzin, dan ben je geen goede leider.

prive-les kan erg helpen, ook op maneges kan dat.
Je leert dan gewoon meer dan meerdere x-en in een groepsles.
combineren is ook een goede optie -> 1 x per maand prive en 3 x in de groepsles. Dan zal je iig wel steeds beter gaan rijden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:37

superwoman schreef:
Amina22 schreef:

tja, deze manier is ook alles behalve correct Rolleyes

De bedoeling is dat je een leider bent, waar het paard naar wil luisteren.
Leiders geven duidelijke signalen en zijn consequent.

Als je naar rechts wil, vraag je rechter stelling (dus het hoofd van het paard in de richting waar je heen wilt) en dan de binnenteugel onstpannen en wat meer druk op de buitenteugel zetten.(zo neem je de schouder mee)
Om het onder de knie te krijgen zal je waarschijnlijk eerst wat meer om en om "druk" moeten geven op de teugels, "zodat het hoofd de juiste kant op bliijft staan". De hulpen zo kort en licht mogelijk houden. Trekken = juist heel onduidelijk voor een paard en met kracht ga je het natuurlijk nooit winnen..... (pas wel op dat het geen "zagen" (=nee schudden)wordt, dan zijn je hulpen veelste groot)

Te voorzichtig rijden, werkt niet, omdat je dan niet duidelijk over komt. Echter onthoudt wel, dat de ruiters de fouten maken. Het paard straffen omdat hij niet doet wat je wilt is natuurlijk onzin, dan ben je geen goede leider.

prive-les kan erg helpen, ook op maneges kan dat.
Je leert dan gewoon meer dan meerdere x-en in een groepsles.
combineren is ook een goede optie -> 1 x per maand prive en 3 x in de groepsles. Dan zal je iig wel steeds beter gaan rijden.

dat bedoelde ik Knipoog
maar vooral, als hij je niet wilt helpen me uitleggen , zoek dan een andere manege, en als hij boos wordt omda je het niet doet, nou doe het dan!

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:53

Hmm ik herken je verhaal een beetje! ik ga binnekort prive lessen nemen, puur om dingen rustig te leren!

Misschien ook wel wat voor jou?

Succes ermee Haha!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:05

Niet erg hoor dat je 7 jaar rijd en sommige dingen niet onder controle hebt. Veel hier kunnen nog veel van je doordat je er gewoon eerlijk in bent. Als je een paard moet aanpakken dan is er flink met dat dier omgeprutst. Wanneer een paard altijd consequent gereden word hoeft er geen sprake te zijn van het echte aanpakken. Je moet gewoon goed in je hoofd knopen dat wanneer je bij paarden bent. Er eigenlijk even een knop omgezet moet worden. Consegquent zijn is alles wat je doet. Na, tijdens en voor het rijden. Als een paard echt geen reactie geeft mag je hem wel geod duidelijk laten maken dat je dat niet tolereert. Na 1 x been moet er namelijk al een dergelijke reactie zijn. En met je 4 hulpmiddelen kan jij je paard laten aantonen wat je ermee bedoeld. Been er altijd aanhouden. Contact houden van voor. Je gewicht goed gebruiken evenals je zit. Voor de rest zou ik zeggen. Luister goed naar jou instructrise. 1000 mensen kunnen het niet met haar eens zien maar andere 1000 mensen weer wel. Het gaat erom dat jij het er mee eens bent en dat het voor jou werkt. Dus, als zij zegt doe dit, of doe dat, gewoon doen. Als het verkeerd uitpakt dan helpt ze je als het goed is wel weer verder. Probeer over al je angsten bij paardrijden heen te komen. Door steeds weer een klein stukje oveer je grens heen te gaan. En als het even eerst niet verder lukt, aangeven.

Ik wens je veel succes en plezier met het paardrijden

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:54

Sturen met je buitenbeen? Mij is altijd geleerd dat het buitenbeen het uitzwenken voorkomt en dat het paard om je binnenbeen plooit. (Corrigeer me als het niet zo is)
Als het paard niet luistert is mij altijd geleerd een keer goed been geven (niet hard trappen), gewoon goed aansporen en hem die kant opsturen dat jij wil. Je krijgt misschien een keer een bok maar op een gegeven moment weet ie dat jij de baas bent en zal hij ook luisteren!