snelle stapper + trage stapper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

snelle stapper + trage stapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 16:56

Wij hebben 2 tinkers, Jody, een hele grote van 1.60 en Paddy, een kleinere van 1.45.

Als mijn man en ik samen een buitenritje willen maken, hebben we een probleempje, mijn Paddy kan Jody niet bijhouden in stap, we moeten om de paar passen even bijdraven...
Jody stapt niet alleen veel ruimer, maar ook wat haastig. Ook als Paddy voorop rijdt, blijft Jody drammen. Ook als je met lange teugel rijdt en niks doet.
In draf is het tempo uitstekend te controleren en ook de galop gaat probleemloos...(meestal hoor je andersom! Clown )
Maar in stap is voor mijn man het steeds ophouding, ophouding, ophouding en relatief veel druk op de teugels. Niet leuk, ook voor Jody niet...
Hij rijdt overigens met een gewoon dubbelgebroken bustrensje.

dus nu de vragen;
1. Hoe een ruimere stap te kweken bij Paddy (lui is hij beslist niet; als ik meer drijf, gaat hij dribbelen)
2. Hoe meer rust te kweken in de stap van Jody

Wie o wie weet raad?
Laatst bijgewerkt door beantsje op 24-07-08 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Re: verschil in staptempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:58

Dat probleem heb ik dus ook.
Maar ligt er bij mij ook aan met wie ik op buitenrit ben.

Meestal ga ik met een evengrote pony en dan moet ze bijna meerennen en met een grotere pony kan ze het wel bijhouden terwijl die eigenlijk sneller loopt dan die kleinere..

Meestal gaat ze na een tijdje wel wat sneller lopen maar het is wel even vervelend aan het begin.
Ik lees dus even mee Ja

beantsje

Re: snelle stapper + trage stapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:16

nou zeg, is er niemand die enig idee heeft?

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 23:07

Denk eerlijk gezegd dat je een paard met een ruimere stap niet kunt leren om veel rustiger te gaan stappen omdat het andere paard zijn passen niet kan volgen.

Ik zou dus eerder dat andere paard met iets mindere ruime en actieve stap wat bij trainen om vlotter te laten (door) stappen, door links rechts met je benen bij te drijven,(met de stappassen bij het ondertreden van de achterbenen) goed meegaan en meeduwen met je zit, je bekken mee te kantelen om zo de beweging mee te gaan in het ritme van je paard.

Wel kan je bv met dat andere actievere paard proberen om in stap overgangen op je zit te rijden van stap naar halthouden, daarna terug naar stap en dan een schijnovergang naar halthouden, zodat ie al wat beter terug komt op je zit, en op die manier hem ietsje meer kunt gaan verzamelen in de stap.
Alhoewel dit een lastige situatie is om dit op buitenritten te doen.
Ik begrijp heel goed dat het lastig is als je aldoor moet opvangen en aan de teugels moet zitten trekken.
Heb zelf ook 2 paarden waarvan de ene een super ruime stap heeft en de andere een korte stap.
Ik begrijp heel goed wat je bedoelt.
Denk dat het beter is om Paddy te trainen op een vlottere stap.

Veel succes ermee Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:28

Natuurlijk kan je een paard zijn stap beïnvoeden. Jij als ruiter bepaalt het tempo. En aan elk paard kan je werken. Dus de vlotte, ruime stapper kun je leren om rustiger te stappen, door steeds een ophouding te maken en dit vooral heel consequent te blijven doen. Geen stresse en spanning opbouwen, maar rust en beheersing nastreven. Dit kan ook in een bak geoefend worden. De kleine stapper kan je leren door de stap ietsje te activeren om of vlotter te stappen (dribbelen en draven dus niet toestaan) of grotere passen te maken. Ik denk dat het voor de pony aangenamer is om zelf te bepalen hoe groot de pas is, maar het tempo kun jij als ruiter wel beïnvloeden. En blijf bij beide dieren geduldig, dit los je niet in 1 week op. Blijf samen overleggen tijdens het rijden en vind een tempo waarin jullie beide (uiteindelijk) niet meer veel of zelfs niets meer hoeven te doen omdat de paarden geleerd hebben in hetzelfde tempo te stappen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:39

Vervelend, maar weinig aan te doen. Of je gaat het grote paard inhouden, of je laat de kleinere over zijn tempo lopen. Maar in beide gevallen zal dat ten koste gaan van het plezier van het buitenrijden.De paarden stappen nu in het tempo wat ze zelf het fijnst vinden en buiten rijden is toch voor het grootste gedeelte bedoeld als ontspanning voor het paard.
Er is dus maar een oplossing...2 gelijk stappende paarden kopen Haha! of alleen maar draven en galoperen buiten Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 09:28

Ja, maar als je 2 fijne paardjes hebt waar je ook nogeens erg aan gehecht bent, ga je er natuurlijk niet eentje verkopen omdat het staptempo niet helemaal past. Op zich zijn het namelijk de perfecte paardjes voor ons individueel.

Ruimer stappen voor Paddy dus.

Als ik echt ga drijven, gaat hij overijld stappen. Dan wordt hij alleen maar korter en haastiger en dat schiet niet op.
grote vraag is dus;
hoe verruim ik de stap?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:58

ik denk ook zeker dat je de ander kleiner moet/ kunt leren stappen. overhaast is niet goed. de andere kan prima leren wat meer te 'slenteren'....
stap verruimen moet je met beleid doen, de grens opzoeken van wat je paardje wel kan en dan dat actief proberen vol te houden, maar ook daarin momenten van rust, want het is wel een extra inspanning van je paardje!