Te snel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_heidy

Te snel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 19:17

Ik heb dus een Haflingerruin van 5 jaar, en het is echt een lieverd. Alleen heb ik een probleempje met hem: Hij wil soms veel te snel! waarschijnlijk omdat hij iets moeilijk vind. Maar dan loopt hij lekker aan de teugel, en zonder dat ik iets doe, springtr hij aan in de galop! Of ik hoef hem maar een beetje eraan te leggen. Ik heb hem wel zelf geleerd, om op een lichte hulp sneller te gaan, maar dit is wel erg overdreven, en hij weet wel hoeveel druk ik voor een overgang geef, en dat is niet veel. Alleen als ik hem terug wil nemen maakt hij zich heel erg sterk, Ik kan hem nog wel normaal besturen, maar hij wil haast niet stoppen, dan moet ik hem weer naar voren drijven. Ik heb wel een paar keer in de hoek stil laten zetten, alleen hij is er 1 keer heel hard tegen aangebotst en ik wil niet dat hem iets overkomt (hoewel hij niet zo veel geeft om een stootje, alleen voelt hij zich soms beledigd. Maar hij doet het niet altijd. Dit was eigenlijks het enige probleem, voorderest is hij gewoon een grote lieve goedzak.

edit: oja: ik kan wel een fout hebben gemaakt, die ik zelf niet gemerkt heb;) Niet dat ik de schuld op Wilco afschuif.

Sabrina_80

Re: Te snel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:27

Dit probleem heb ik ook erg gehad en nu heb ik het af en toe nog. Ik heb ook een paard van 5 jaar. Ze doen het idd als ze iets heel moeilijk vinden, dan gaan ze gewoon hard rennen om er onderuit te kunnen komen. Dit probleem kun je oplossen door veel kleine voltes te rijden, want dan wordt hun tempo verlaagd. Gaat het goed ga je weer van de volte af. Als je voelt dat je paard weer harder gaat, ga je 'één tel diep zitten en tegelijkertijd knijp je je knieën en maak je een halve ophouding. Heel belangrijk is ook om goed te belonen als het tempo goed is. Want zo'n jong paard weet nog niet welk tempo goed of fout is. Als hij te hard gaat mag je dat ook zeggen. Op een rustige maar strenge toon zeg je dan "nee/eheh". Ze zullen het snel doorhebben. Maar wordt niet boos, want dan gaan ze alleen maar harder rennen.
Succes ermee en ik hoor over een tijdje wel hoe het gaat.

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:07

Oke bedankt, zal het broberen! en belonen doe ik altijd wel als hij het goed is. bijv. met hals strekken. Hij gaat ook niet overdreven hard, alleen wel met een tempo waar ik niet zo blij me ben, maar hij kan ook heel makelijk een lekker ontspannen rustig galopje doen, want de helft langzamer gaat. (op mijn comando). Alleen dat doet hij dan nietXD

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:34

Het paard is een vluchtfdier, dus als iets moeilijk wordt zal een van de eerste reacties zijn 'wegwezen!'. En dit moet je met veel rust oplossen, je wil niet zijn vluchtgedrag stimuleren of aanmoedigen. Je moet hem leren dat dit (in deze situatie) niet de beste oplossing is. Met kleine voltes moet je wel een beetje uitkijken, want je moet je paard niet zo kort om trekken dat er haarscheurtjes in de spieren of pezen komen en hij daardoor pijn en ongemak krijgt. Beter is het om, wanneer je voelt dat je paard wil gaan vluchten, de teugels een beetje meer te ontspannen en even zelf diep adem te halen en de moeilijkheid eventjes weg te nemen. Als je merkt dat je paard ook weer ontspant, kun je de oefening weer opnieuw proberen. Herhaling werkt het beste bij een paard, het is ten slotte een routine dier. Onthoud heel goed dat je paard niet iets fout doet, dus straf verdient hij zeer zeker niet!!!! Hij geeft aan dat hij iets lastig vind, of dat zijn lijf het nog niet aankan, of hij niet begrijpt wat je bedoelt, dus met rust en herhaling moet je dit oplossen!